Päätöksen perustelut
Tampereen seudun joukkoliikenteen tilaamien linjojen 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 22, 26, 28, 29, 30, 31, 33, 35, 36, 40, 50, 52, 55, 70, 71, 80, 81 ja 82 sopimusehtoihin sisältyy laatupalkkio. Palvelun laatua mitataan sopimuskauden aikana asiakastyytyväisyysmittauksin.
Mittausjaksot ovat tammi - kesäkuu ja heinä - joulukuu. Mittauksen tekee ulkopuolinen taho ja siinä selvitetään matkustajien mielipide palvelun laadusta asteikolla 1-5, jossa 5 on erittäin hyvä ja 1 vastaavasti erittäin huono. Matkustajilta kysytään arvosanat kuljettajan asiakasystävällisyydestä, ajotavasta ja bussin siisteydestä. Mittaustuloksista lasketaan kokonaisarvosana, jonka tavoitetaso on kohteesta riippuen 4,00 tai 4,10. Sanktioraja on kaikissa kohteissa 3,00. Tuottaja saa tavoitetason ylittyessä bonusta. Yhden pisteen kymmenesosa vastaa yhden prosenttiyksikön bonusta. Bonus lasketaan suorassa suhteessa tavoitetason ylittävästä pistemäärästä kahden desimaalin tarkkuudella. Bonus voi olla sopimuksesta riippuen enintään 2-3 % kohteen korvaussummasta, jos laatuarvosana ylittää tavoitetason 0,30 pisteellä. Tuottaja saa sanktiorajan alittuessa sanktiota. Yhden pisteen kymmenesosan alitus vastaa yhden prosenttiyksikön sanktiota. Sanktio lasketaan suorassa suhteessa arvosanan sanktiorajan alituksesta kahden desimaalin tarkkuudella. Sanktio voi olla enintään 3 % kohteen korvaussummasta, jos laatuarvosana alittaa sanktiorajan 0,30 pisteellä (arvosana alle 2,70).
Roidu Oy on tehnyt asiakastyytyväisyystutkimuksen jaksolle tammikuu - kesäkuu 2024. Samassa yhteydessä maksetaan uusimpiin sopimuksiin sisältyvä ajamattomien vuorojen lukumäärään perustuva laatupalkkio. Jos ajamattomien vuorojen osuus kaikista ajetuista vuoroista on enintään 0,1 %, maksetaan liikennöitsijälle bonusta 2 % kohteen arvonlisäverottomasta kokonaiskorvauksesta tarkastelujaksolla. Jos ajamattomien vuorojen osuus on yli 0,1 % mutta alle 0,2 %, kaikista ajetuista vuoroista on korvaus 1 % kohteen arvonlisäverottomasta kokonaiskorvauksesta.