Perustelut
Johanna Loukaskorven valtuustokysely:
Tampereen kaupunki on strategiassaan vahvasti sitoutunut edistämään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä vastustamaan syrjintää. Kotisivuillaan Tampereen kaupunki toteaa yksiselitteisesti, että tavoitteena on, että Tampereella jokainen voi olla oma itsensä. Tampereen seudun ammattiopisto korostaa myös yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa omassa toiminnassaan:
”Meille yhdenvertaisuus tarkoittaa monimuotoisuuden ja kaikki mukaan ottavan toimintakulttuurin edistämistä. Noudatamme yhdenvertaisuusperiaatetta opiskelijavalinnassa, opiskelijan arvioinnissa, osallistamisessa, esteettömyydessä ja saavutettavuudessa. Teemme työtä syrjinnän, häirinnän, kiusaamisen ja epäasiallisen käyttäytymisen ehkäisemiseksi.”
On tullut tietooni, että Tredussa Santalahdentien sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon eli sotelle päässeet S2-oppilaat laitettiin syksyn alussa kaikki samaan 39 oppilaan ryhmään ja heille ilmoitettiin, että heidän osaamisalansa on vanhustenhoito, eikä sitä voi vaihtaa. Perusteena oli, siellä he saavat suomen kieleen tukea. Tämä tiedettiin ilmeisesti opiskelijoista vain S2-statuksen kautta ja jo ensimmäisenä päivänä. Tänä vuonna sotelle pääsi melko alhaisella keskiarvolla ja ainoastaan S2-opiskelijat ryhmiteltiin näin. Ilmeisesti tilanne on nyt korjattu, kun perusopetuksen opinto-ohjaajat ovat saaneet asiasta tietää.
Mikäli näin todella on toimittu ja opiskelijoiden osaamisalue valittu automaattisesti kysymättä opiskelijoita, kyseessä on selkeä esimerkki rakenteellisesta rasismista. Rakenteellinen rasismi on piilossa olevaa, instituutioissa tai yhteiskunnan rakenteissa olevia toimintakäytäntöjä ja säädöksiä, jotka kohtelevat ihmisiä syrjivästi ja eriarvoisesti.
Toteankin samalla, että vanhustenhoidon vaikeaa työvoimatilannetta ei ratkaista sillä, että ohjataan opiskelijat ilman omaa motivaatiota ja halua ikäihmisten hoivaan.
Kysynkin:
1. Pitääkö tämä tietoni paikkansa ja mitkä ovat olleet perusteet sille, että näin on toimittu?
2. Miten Tredussa konkreettisesti yhdenvertaisuutta edistetään ja moninaisuus huomioidaan?
3. Miten Tredussa aiotaan jatkossa toimia?
Apulaispormestari Ilkka Sasin vastaus Johanna Loukaskorven valtuustokyselyyn:
1. Pitääkö tämä tietoni paikkansa ja mitkä ovat olleet perusteet sille, että näin on toimittu?
Tredu myöntää, että ensimmäisenä päivänä opiskelijaryhmälle on annettu virheellistä tietoa osaamisalan valinnan mahdollisuuksista, mutta virheellinen tieto korjattiin heti sen esiin tullessa. Lukuvuoden ensimmäiset päivät ovat tärkeitä erityisesti aloittaville opiskelijoille, mutta opetus- ja ohjaushenkilöstölle voi sattua kiireessä virheitä, huonoja sanavalintoja tai tapoja kuvata asioita.
Tredu noudattaa ammatillisen koulutuksen lainsäädännön mukaista henkilökohtaistamisen prosessia. Tredussa jokaiselle opiskelijalle tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämisen suunnitelma (HOKS), ja sitä ylläpidetään koko opintojen ajan. HOKSissa kartoitetaan opiskelijan aikaisempi osaaminen suhteessa tarvittavaan osaamiseen. Siinä suunnitellaan myös osaamisen hankkimisen tavat, käydään läpi erityisen tuen tarpeita ja suunnitellaan tulevaa urapolkua.
Niin kutsutun ensikertaisen HOKS:n tekeminen on ohjeistettu Tredussa tehtävän neljän viikon kuluessa opintojen alusta.
Opintojen alkuvaiheessa, osana jokaisen opiskelijan henkilökohtaistamista valitaan yhdessä opiskelijan kanssa hänelle tarkoituksenmukaisin tapa opiskella ja edetä opinnoissa. Henkilökohtaistamista tehdään koko opintojen ajan ja suunnitelma voi muuttua.
Tredussa osaamisalavalinnat tehdään aikaisintaan ensimmäisen lukukauden lopussa ja jokaisella opiskelijalla on yhdenvertainen mahdollisuus valita itselleen tarkoituksenmukaisin osaamisala ja suoritettavat tutkinnonosat.
2. Miten Tredussa konkreettisesti yhdenvertaisuutta edistetään ja moninaisuus huomioidaan?
Tredu mahdollistaa opiskelijoille monenlaista opintojen tukea. S2 tuki on yksi tukien muodoista. Erilaiset tukimuodot ovat mahdollisia kaikille tukea tarvitseville opiskelijoille. Tredussa noudatetaan yhdenvertaisuuslakia ja käytössä on Tredun tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus on luonteva osa opetusta jokaisen alan arjen kohtaamis-, oppimis- ja ohjaustilanteita. Tredun henkilöstön perehdytysohjelmaan kuuluu tutustuminen tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan.
Tredussa toimii myös tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusfoorumi, joka kokoontuu noin kerran kuussa. Foorumi on avoin kaikille tredulaisille. Siellä keskustellaan mm. seuraavanlaisista asioista: syrjimätön ammatillinen koulutus, diversiteetin ja inklusiivisuuden näkökulmia arjessa, erilaisten tapahtumien järjestämistä (mm. rasismin vastainen viikko Tredussa). Foorumissa seurataan myös Tredun tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman tavoitteiden toteutumista ja suunnitelman päivityksen valmistelua. Foorumin muistiot ovat kaikkien saatavilla Moodlessa.
Tredussa järjestyssäännöissä mainitaan, että kaikilla sen yhteisön jäsenillä on oikeus turvalliseen työ- ja opiskeluympäristöön. Opiskelijalla on oikeus saada henkilökohtaisen osaamissuunnitelman mukaista opetusta, ohjausta ja opinto-ohjausta sekä tarvitsemaansa tukea. Tredussa ei hyväksytä kiusaamista, häirintää tai epäasiallista kohtelua missään muodossa. Tredussa noudatetaan myös naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annettua lakia. Opiskelijoita perehdytetään Tredun järjestyssääntöihin ja kaikilta edellytetään sääntöjen noudattamista.
Tredussa on selkeät prosessit ja kanavat sellaisten tilanteiden käsittelyyn, jossa tasa-arvolain, yhdenvertaisuuslain, Tampereen kaupungin ja Tredun tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien, järjestyssääntöjen, turvallisen työ- ja opiskelutilanteen ohjeistuksen, ja kiusaamisen, rasismin, syrjinnän ja väkivallan vastaisen toiminnan ohjeiden vastaista toimintaa havaitaan.
Tredun arvot ovat rohkee, retee ja reilu. Kolmannen arvon sisältöä kuvaamme seuraavasti: Olemme reiluja toisillemme, vaalimme kestävyyttä, moninaisuutta ja toimimme tasavertaisesti. Teemme yhteistyötä ja rakennamme tulevaisuutta yhdessä kumppanien kanssa. Kestävyyden edistämisen kolmen ulottuvuuden osalta tässä yhteydessä sosiaalinen kestävyys on keskeinen. Strategisessa ohjelmassa sosiaalisen kestävyyden tavoitteeksi on asetettu opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvoinnin parantuminen.
3. Miten Tredussa aiotaan jatkossa toimia?
Tredu myöntää, että ensimmäisenä päivänä opiskelijaryhmälle on annettu väärää tietoa osaamisalasta. Tredu pahoittelee tästä syntynyttä väärinkäsitystä. Tilanne on korjattu ja väärinkäsitys on oikaistu koulutuspäällikön toimesta.
Tredussa kiinnitetään jatkossa vieläkin enemmän huomiota henkilöstön parempaan tiedottamiseen ja ohjeistamiseen. Jatkossakin sijoitetaan jokainen opiskelija ryhmiin alkutietojen perusteella. Laki velvoittaa ammatillisen koulutuksen järjestäjiä varmistamaan riittävä ohjaus ja tuki opiskelijoille, joten Tredussa suunnitellaan ryhmien opintojen alun aikataulut tämä huomioiden.
Opiskelijoita kerätään systemaattisesti palautetta mm. opetuksen ja ohjauksen laadusta sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta. Amis-palaute kerätään opintojen alussa ja lopussa. Lisäksi hyödynnämme valtakunnallisen kouluterveyskyselyn tuloksia. Näiden ohella Tredu kerää opiskelijoilta sekä määrällistä että sanallista (avointa) palautetta opetuksen ja ohjauksen osalta. Palautteita käsitellään eri foorumeilla johtoryhmästä alkaen ja pohditaan tarvittavia toimenpiteitä laadun parantamiseksi (käytössä on jatkuvan parantamisen malli).
Tredun strategisen ohjelman toimeenpanossa hyödynnetään nk. sprinttipankkia. Sinne henkilöstö kuvaa kehittämiään pieniä tai suurempia asioita arjessa. Esimerkkeinä sosiaalista kestävyyttä edistävistä sprinteistä on toteutettu mm seuraavia: salainen ystävä, rasismin vastaisen viikon erilaiset tempaukset, Virtaa-työpajat, Amis-gaala sekä Hauskanpitopäivä kohteena Tredun Helmen aikuiset kehitysvammaiset asiakkaat.
Henkilöstölle ja opiskelijoille, erityisesti uusille opiskelijoille painotetaan jatkossakin sitä, että kaikesta lain, ohjeistusten, suunnitelmien ja arvojen vastaisesta käytöksestä ilmoitetaan. Näin pystymme ratkomaan mahdollisia ongelmatilanteita systemaattisesti ja tarttumaan näihin poikkeamiin myös pidemmällä tähtäimellä.