§ 66 Startup-selvityksen toteutuksen hankinta pienhankintana

Lataa  Kuuntele 

TRE:3836/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

23.8.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, elinvoiman palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Elinkeinojohtaja Timo Antikainen, puh. 050 321 1279, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Kirsi Nyman, puh. 040 355 9107, kirsi.s.nyman@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin strategiassa kuluvan valtuustokauden tavoitteena on, että ”startup-yritysten ja yritysekosysteemien toimintaedellytykset ovat parantuneet”. Tavoitteen mittaamiseksi kaupunki seuraa aktiivisesti uusien sekä vahvan kasvun startup-yritysten määrän kehittymistä. Lisäksi seurataan mm. yritysten toimialajakaumaa sekä liikevaihdon ja henkilöstömäärien kehittymistä. 

Tampereen kaupunki on mitannut edellä mainittujen tavoitteiden toteutumista vuosittain tehtävän perusteellisen startup-selvityksen avulla, koska yleisistä tietolähteistä paikallista tilannekuvaa on mahdotonta synnyttää riittävän tarkasti. Startup-selvityksen tavoitteena on ollut vastausten saanti vähintään 80 %:lta startup-yrityksiksi arvioiduilta toimijoilta. Lisäksi selvityksessä kartoitetaan yliopistokampusten sekä yritysalueiden operaattoreilta viimeisen vuoden aikana syntyneet yritysaihiot.

Tampereen kaupungin Elinkeinopalvelut pyysi tarjouksia vuosittaisesta startup-selvityksestä sisältäen option vuoden 2025 selvityksestä. Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.

Tarjouspyyntö lähetettiin neljälle potentiaaliselle tarjoajalle 1.8.2024 sähköpostitse: Crazy Town Oy:lle, Innolink Group Oy:lle, Startup-tukiyhdistys ry:lle, sekä Tribe Tampere ry:lle. 

Tarjouspyynnössä annettiin mahdollisuus jättää lisäkysymyksiä sähköpostitse osoitteella timo.antikainen@tampere.fi. Kysymyksiä ei kuitenkaan saapunut. 

Tarjouksen jätti määräaikaan 9.8.2023 klo 25.59 mennessä ainoastaan Tampereen startuptukiyhdistys ry (Y-tunnus 2869288-9).

Hankinta sisältää seuraavat palvelut:
-    Selvittää Tampereen seudulla toimivien aktiivien startup-yritysten määrä
-    yritysten liiketoiminnallinen tilanne 
-    sekä muita yritysten toimintaan ja toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä 

Tarjoajan soveltuvuuden arviointi:
Valituksi tullut tarjoaja täyttää tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi:
Valittu tarjous vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia.

Tarjousten vertailu:
Koska tarjouksia tuli vain yksi, ei tarjousten välistä vertailua voinut suorittaa. Ainoa tarjous täytti kuitenkin laadullisesti vähintään kiitettävästi tarjouspyynnössä annetut laatu- ja hintakriteerit.

Tarjouksen arvioinnin kriteeri olivat:
•    Laadullinen vertailuperuste 1: Työsuunnitelman sisällöllinen laatu ja työn toteuttamisen suunnitelmallisuus (maks. 10 pistettä)
•    Laadullinen vertailuperuste 2: Asiantuntijoiden kokemus ja osaaminen aihealueesta (maks. 5 pistettä)
•    Hinta: Koska muita tarjouksia ei ollut ja tarjous alitti tavoitehinnan, sai tarjous tässä mielessä maksimipisteet hinnasta. 

Tarjouspyynnön enimmäispistemäärä oli yhteensä 18 pistettä. Tarkemmat kriteerit ovat tarjouspyyntödokumentissa.

Edellä mainitun perusteella ja tilaajan tekemän arvion mukaan startup selvitys hankitaan Tampereen startuptukiyhdistys ry:ltä (Y-tunnus 2869288-9).

Elinkeinopalvelut on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 29 400 € sisältäen mahdollisen option vuodelle 2025. Arvo vuodelle 2024 on 14 700 €. Option käyttämisestä päätetään ensi vuonna. 

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii elinkeinojohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Timo Antikainen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Tampereen kaupungin hallintosäännön 1.5.2024 § 37 kohdan 4) mukaan palvelualueen johtaja päättää palvelualueensa osalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta ja sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa.

 

Päätös

Sopimus vuoden 2024 ja 2025 (optio) startup-selvityksen toteutuksesta tehdään Tampereen startuptukiyhdistys ry:n (Y-tunnus 2869288-9) kanssa.

Sopimusten vastuuhenkilöksi nimetään elinkeinojohtaja Timo Antikainen.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo yhteensä on 29 400 € sisältäen option vuodelle 2025.

Hankintapäätös on kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.

Hankinnan kustannukset maksetaan Elinkeinopalveluiden kustannuspaikalta 154051.
 

Allekirjoitus

Johtaja Pekka Salmi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.