Perustelut
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on tehnyt päätöksen Nyssen palvelutasosta kevätkaudella 2025 kokouksessaan 21.2.2024 § 18. Tämän käsittelyn jälkeen on vielä erikseen tehty päätös Pohjois-Tampereen joukkoliikennepalvelusta kevätkaudella 2025 joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 17.4.2024 § 37. Nyssen kevätkauden 2025 palvelutasopäätöksessä on tunnistettu tarve tarkentaa suunnitelmaa Pirkkala-Linnainmaa raitiotierakentamisesta johtuvien työnaikaisten liikennejärjestelyiden muutosten johdosta. Päätös raitiotien rakentamisesta Pirkkala-Linnainmaa -välille tehdään molempien kuntien valtuustoissa myöhemmin syksyllä. Nysse on kuitenkin tunnistanut jo tässä vaiheessa tarpeen tuoda lautakunnan tietoon suunnitelman, kuinka liikennepalvelua tullaan rakentamisen aikana järjestämään.
Raitiotien mahdollisen rakentamisen lisäksi Tampereen keskusta-alueella voi tulla muitakin työmaita kevään 2025 loppupuolella, jotka vaikuttavat Nysse-liikenteeseen. Näistä vaikutuksista tiedotetaan Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa sekä Nyssen asiakkaita.
Hatanpään valtatien ja Partolan suunta
Linja 12 Vaitti-Suuppa-Kurikka-Partola-Hatanpää-Sorin aukio. Linjan 12 reittiä on aiemmassa päätöksentekovaiheessa päätetty liikennöitävän Pirkkalasta Tampereen keskustan kautta Viinikkaan ja Turtolaan sekä edelleen Taysin Kaupin kampukselle. Linjan 12 reittimuutoksen yhteydessä luovuttaisiin linjan 14 liikennöinnistä. Raitiotien suunnittelun edetessä on kuitenkin tunnistettu paremmaksi ratkaisuksi pitää linjat 12 Vaitti-Sorin aukio ja 14 Särkänniemi-Tays, Arvo omina linjoinaan. Eteläisen keskustan alueella ja Hatanpään valtatiellä raitiotien työnaikaiset liikennejärjestelyt tulevat merkittävästi vaikuttamaan koko liikennejärjestelmään, jolloin liikenteen täsmällisyyden sekä asiakaskokemuksen ylläpitämisen johdosta pitkät linjat kannattaa työaikaisten poikkeusjärjestelyiden osalta katkaista keskustaan. Linjalla 12 tullaan edelleen mahdollistamaan yhteys Pirkkalan alueelta Tampereen keskusta-alueelle, Sorin aukion ratikka- ja bussipysäkin välittömään läheisyyteen.
Linja 30 Kyösti-Härmälä-Hatanpää-Koskipuisto-Pyynikintori aloittaa liikennöinnin jo aiemman päätöksen mukaisesti. Linjaa liikennöidään arkisin 10 minuutin vuorovälillä koko päivän, lauantaisin liikennöintipalvelua toteutetaan 15 minuutin vuorotarjonnalla ja sunnuntaisin 20 minuutin vuorotarjonnalla. Linjalla tarjotaan jatkossakin laajoilla liikennöintiajoilla yhteyksiä Tampereen ja Pirkkalan välillä ja mahdollistetaan muun muassa varhaisaamuissa sekä yöaikaan yhteydet Pirkkalan ja Tampereen välillä.
Linja 32 Partola-Härmälä-Hatanpää-Keskustori. Linjan reittiin ei olla esittämässä muutoksia, mutta linjan 32 vuorotarjontaa on tarkoitus tihentää. Linjan 32 tiheämmällä vuorotarjonnalla kompensoidaan linjalta 30 vähentyviä vuoroja. Nykyisellään Härmälänojan ja Hatanpään koulun väliltä nousuja tehdään linjojen 8 ja 32 kyytiin lähes 21 % koko linjojen nousuista, linjoilla 8 ja 32 tehdään arkipäivisin noin 19 000 nousua. Pirkkalan puolella linjojen nousijamäärä on 10 % koko linjojen nousijamäärästä. Lisäämällä liikennettä siellä, missä kysyntä on runsaanpaa, pystytään myös liikenteestä aiheutuvat kustannukset jakamaan tasaisemmin kuntien välillä. Linjalla 32 tullaan tarjoamaan lauantaisin tihennetysti liikennepalvelua ja sunnuntaisin käynnistetään liikennepalvelu.
Tampereen valtatie ja Hatanpään valtatien risteys
Raitiotietyömaa tulee vaikuttamaan Tampereen valtatiellä ja Hatanpään valtatiellä kulkeviin linjoihin. Näiden linjojen osalta tullaan tekemään aikataulu- tai vuorotarjonnan muutoksia. Näitä linjoja ovat muun muassa 26, 28, 33, 35, 50 ja 52. Pirkanmaan ELY-keskus yhdessä Valkeakosken kaupungin kanssa tarkentaa linjan 60 aikataulua.
Työmaan vaikutuksien johdosta linjalla 2 vuorotarjontaa arjessa vähennetään 10 minuutin vuorotarjonnasta 12 minuuttiin. Tiheämpi 10 minuutin vuorotarjonta pyritään palauttamaan liikenteeseen mahdollisimman nopeasti työmaavaiheiden päättyessä. Vuorotarjonnan harventamisella vältetään lisäauton hankinta työmaan ajaksi. Lisäauton hankinta olisi niin Nysselle kuin liikennöitsijälle kokonaisedun kannalta epäedullinen ratkaisu. Linjalla 2 matkustajamäärä vuorokohtaisesti on arkisin ollut noin 20 matkustajaa ja ruuhka-aikoina 26 matkustajaa. Yhden vuoron poistaminen ei ruuhkauta merkittävästi linjaa 2.
Raitiotierakentamisen ja työnaikaisten liikennejärjestelyiden johdosta linjalla 5 tullaan arkisin vuorotarjonta laskemaan 12 minuutista 15 minuuttiin. Tiheämpi 12 minuutin vuorotarjonta pyritään palauttamaan liikenteeseen mahdollisimman nopeasti työmaavaiheiden päättyessä. Vuorotarjonnan harventamisella vältetään lisäauton hankinta työmaan ajaksi. Lisäauton hankinta olisi niin Nysselle kuin liikennöitsijälle kokonaisedun kannalta epäedullinen ratkaisu. Linjalla 5 tehdään arkisin 44 nousua vuorokohtaisesti ja ruuhka-aikana 46 nousua, tarkasteluajankohtana on ollut tilanne, jossa linjaa 5 on ajettu 15 minuutin vuorovälillä.
Kaupin kampus
Kaupin kampuksen suunnalla liityntäliikenteelle ja linjoille 15, 16, 17, 18 sekä 41 ei ole suunniteltu muutoksia. Linjalla 17 käynnistetään päätöksen mukaisesti liikennepalvelu Taysin ja Hermian välillä. Aikataulusuunnittelussa tarkennetaan tarvittaessa liityntälinjojen aikatauluja ja mahdollisia väliajantasauspisteitä täsmällisen liityntäliikenteen saavuttamiseksi.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Suunnittelukatsaus Nyssen kevätkauden 2025 joukkoliikennepalvelusta merkitään tiedoksi.
Lopullinen linjastopäätös tammikuussa 7. päivä alkavasta liikennepalvelusta tuodaan lautakunnan päätettäväksi loppuvuodesta 2024.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.