§ 25 Tampereen kaupungin lausunto kansallisen liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelmasta

Lataa  Kuuntele 

TRE:3228/11.01.01/2024

Päätöspäivämäärä

4.9.2024

Päätöksen tekijä

Apulaispormestari, yhdyskuntalautakunta, kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta sekä alueellinen jätehuoltolautakunta (2021 - 2025)

Valmistelijan yhteystiedot

Liikenneinsinööri Pekka Stenman, puh. 040 163 7226, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt lausuntoa kansallisen liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelmasta. Lausuntoa on pyydetty 8.9.2024 mennessä.

Tampereen kaupungin hallintosäännön 35 §:n perusteella apulaispormestari päättää johtamiensa lautakuntien osalta lausunnon antamisesta muissa kuin muutoksenhakuun liittyvissä asioissa tai lainsäädännön mukaan viranomaiselle kuuluvissa lupa- ja valvonta-asioissa.

Päätös

Annetaan Liikenne- ja viestintäministeriölle oheinen lausunto.

Lausunnot

Taustaa

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoa kansallisen liikenteen vaihtoehtoisen käyttövoimien jakeluinfraohjelmaluonnoksesta. Luonnos sisältää päivitetyn arvion liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran ja markkinan kehityksestä sekä infran ja markkinan kehittymistä koskevat tavoitteet ja edistämistoimenpiteet.

Ohjelmaa on valmisteltu aiemman jakeluinfratyön, päivitetyn seurantatiedon ja laajan sidosryhmäyhteistyön pohjalta. Liikenteen jakeluinfra kytkeytyy laajemmin energiantuotantoon ja jakeluverkkoihin sekä maankäytön ja rakentamisen ohjaamiseen.

Ohjelman tavoite on edistää fossiilisille liikennepolttoaineille vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran rakentumista ja infran kehittymisen seurantaa EU:n jakeluinfra-asetuksen edellyttämällä tavalla.

Tampereen kaupungin lausunto

EU:n jakeluinfra-asetuksen jäsenvaltioihin kohdistuvat sitovat tavoitteet koskevat yleisesti saatavilla olevaa jakeluinfrastruktuuria Euroopan laajuisella TEN-T-liikenneverkolla, jonka kaupunkisolmukohtana Tampereen kaupunki on. Tampereen kaupunki on jo aikaisemmin toteuttanut osaltaan sähköautojen latauspisteitä niin henkilö- kuin kaupunkilogistiikalle ja aikoo mahdollistaan verkoston kehittymisen edelleen. Tampereella on myös liikennekaasun jakelua sekä pitkän matkan raskaan liikenteen latausasema. Liikenne- ja viestintäministeriön jakeluinfraohjelmassa esitetyt tavoitteet ja toimenpiteet ovat linjassa Tampereen kaupungin tekemisen kanssa ja ovat siten kannatettavia. Tampereen kaupunki on osaltaan valmis vastaamaan sille jakeluinfraohjelmassa kohdistuviin vaatimuksiin.

Tampereen kaupunki toteaa, että valtion tasolta tulee varmistaa riittävä rahoitus jakeluinfran toteuttamiseksi, elleivät jakeluinfrahankkeet toteudu markkinaehtoisesti. Jakeluinfraohjelmassa esitetty infrastruktuurituen ohjaaminen ensisijaisesti raskaan liikenteen latauspisteiden ja vetyasemien toteuttamiseen on perusteltua. EU:n rahoitusmahdollisuuksien laajamittainen hyödyntäminen on myös tärkeää, kuten jakeluinfraohjelma toteaa. Lisäksi Tampereen kaupunki toteaa, että seudullinen, kuntarajat ylittävä yhteistyö on tarpeen liikenteellisesti parhaiten vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluun soveltuvien alueiden tunnistamiseksi ja hankkeiden koordinoimiseksi. Jakeluinfran toteuttamisessa tulee välttää keskenään kilpailevia hankkeita.

Allekirjoitus

Apulaispormestari Ilkka Porttikivi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)