Päätöksen perustelut
TE-palvelujen järjestämisvastuu siirtyy kunnille vuoden 2025 alusta. TE-palvelujen uudistus vaikuttaa palvelujen järjestämiseen, rahoitukseen sekä palvelujen kohdentumiseen ja vaatimuksiin. Asiakkaat ja palveluvastuu siirtyvät Tampereen seudun työllisyysalueelle kuntakokeilusta ja TE-hallinnosta. Uudistuksella on myös yhdyspintoja hyvinvointialueella. Valmisteluun kytkeytyy myös valmisteilla oleva kotoutumisen kokonaisuudistus. TE-palvelu-uudistuksessa kunnat saavat lisää työkaluja alueen elinvoiman vahvistamiseen. Uudistuksen myötä kuntiin syntyy palvelukokonaisuus, joka luo uudenlaisen mahdollisuuden edistää paikallista elinvoimaa. TE-palveluiden mukana kuntiin siirtyvät lakisääteiset tehtävät tullaan siten kytkemään osaksi laajempaa elinvoimaekosysteemiä.
Tulevilta palveluilta tullaan vaatimaan asiakaslähtöisyyttä, vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta osana elinvoimapalveluja. Toimintaympäristö on muutoksessa ja palvelujen kehittämistyölle on sekä tarve että vaatimus. Tulevaisuuden palveluilta odotetaan entistä vaikuttavampia lopputuloksia.
Palvelujen vaikuttavuuden kehittämiseen liittyy tiiviisti vaikuttavuuden ja tulosperustaisuuden arviointimallit, niiden käyttöönotto muun muassa palveluhankinnoissa sekä seurantamallien rakentaminen.
Hankinnan taustalla on joulukuussa 2022 käynnistynyt työllisyyttä edistävien palvelujen vaikuttavuuden arvioinnin kehittämistyö, jolla on tuettu työllisyys- ja kasvupalvelujen kehittämistä ja valmistautumista TE-uudistukseen. Kehittämistyötä tukemaan hankittiin asiantuntijapalvelu, jonka tuella on rakentunut arvioinnin viitekehys, dataseuranta ja käyttöönotto. Hankinta tehtiin Mikko Kesä Oy:ltä. Hankinnan arvo oli enintään 15 000 euroa.
Nyt hankittava Vaikuttavuusperusteisuuden kehittäminen palveluhankinnoissa asiantuntijapalvelun hankinta jatkaa tehtyä työtä.
Hankinta jakautuu kahteen erilliseen työvaiheeseen: asiantuntijapalveluun ja vaikuttavuuden todentamiseen.
Ensimmäinen työvaihe sisältää Innovaatiokumppanuuden tuotantovaiheen palkkiomallin valmiiksi saattamiseen ja jatkokehittämiseen tarvittavan asiantuntija-avun. Jatkokehittäminen voi laajentua mahdollisesti myös muihin uudistettaviin palveluihin.
Toinen työvaihe on palkkiomallin vaikuttavuusosan tulosten todentaminen.
Vaikuttavuusmallin loppuun saattamisen varmistamiseksi tehdään tätä työtä jatkava hankinta Mikko Kesä Oy:ltä. Palvelun arvonlisäveroton arvon on enintään 30 000 euroa. Hankinnat ovat samaa hankintakokonaisuutta. Ne ovat yhteenlasketulta arvoltaan enintään 45 000 euroa.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti hankinnan kilpailuttaminen on pääsääntö myös pienhankinnoissa. Edelleen pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista, mikäli hankinta on arvoltaan vähäinen tai kilpailuttaminen on muutoin epätarkoituksenmukaista. Tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi hankinnan arvo, hankkeen erityinen laatu, kilpailuttamisen vaatimat henkilöresurssit ja siihen kuluva aika.
Hankintayksikön kannalta kyseessä on hankinta, jolla turvataan vaikuttavuusmallin loppuunsaattaminen ja sen toteutuksen varmistaminen suhteessa uudistusten, toimintaympäristön muutosten ja muiden palvelujen aikatauluun.
Näiden tietojen ja arvion perusteella Tampereen kaupungin Työllisyys- ja kasvupalvelut pyysi tarjouksen palvelusta yhdeltä toimittajalta, Mikko Kesä Oy:ltä.
Saadun tarjouksen Vaikuttavuusperusteisuuden kehittäminen palveluhankinnoissa asiantuntijapalvelu hankitaan Mikko Kesä Oy:ltä (224287-5). Palvelun arvonlisäveroton kokonaiskustannus on enintään 30 000 €. Palvelu käynnistyy välittömästi hankintapäätöksen saatua lainvoiman ja sopimuskausi on 31.12.2025 saakka. Palvelun kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 154100.
Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii työllisyyspalvelujen johtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Sari Oksanen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinnan valmistelijana toimi erityisasiantuntija Niklas Salminen.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Työllisyysjohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 15.5.2024 § 52. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö (Toimintasäännön liite: Elinvoiman palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.8.2024 alkaen).