Perustelut
Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2025 talousarviokehyksen 17.6.2024. Päätös liitteineen on luettavissa kaupungin verkkosivulla osoitteessa https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus/Kokous_1762024/Vuoden_2025_talousarviokehys(391014) .
Talousarviokehys perustuu kaupungin toimintayksiköiden kanssa toukokuussa pitämään kehysinfoon ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Lähtökohdan vuoden 2025 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelulle muodostavat Tampereen strategia 2030, pormestari Kalervo Kummolan pormestariohjelma, kaupungin vuoden 2024 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2025–2028 koskevat taloudelliset ennusteet.
Vuoden 2025 talousarvion sisältämät sitovat toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen strategiaan 2030 ja sen pohjana olevaan Kalervo Kummolan pormestariohjelmaan. Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle kohdistuu vuonna 2025 kaksi sitovaa toiminnan tavoitetta. Joukkoliikenteen matkustajamäärässä tavoitellaan 3 prosentin kasvua vuoteen 2024 verrattuna. Lisäksi työntekijäkokemuksen parantaminen on asetettu tavoitteeksi kaikille lautakunnille.
Tampereen kaupungin vuoden 2024 talous on jäämässä talousarviota selvästi heikommaksi. Tulosennuste ilman Tampereen Veden liiketoimintakaupan yhteydessä kertynyttä kirjanpidollista satunnaista erää on 70,1 milj. euroa alijäämäinen. Suurimmat toimintakate-ennusteen heikennykset ovat asunto- ja kiinteistölautakunnassa sekä konsernihallinnon yhteisissä erissä. Heikennysten taustalla ovat toteutumattomat pysyvien vastaavien myyntivoitot. Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintakatteen arvioidaan toteutuvan 0,7 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompana, sillä rakennusvalvonnan tuottonäkymät ovat heikentyneet asuntorakentamisen voimakkaan hiljentymisen vuoksi. Palveluryhmät ovat ryhtyneet toimenpiteisiin ylitysuhkien pienentämiseksi. Kuntien talous on heikentymässä huomattavasti vuonna 2024. Suurten kaupunkien talousnäkymät vuosille 2024–2025 ovat kuntien vuoden 2024 tilinpäätösennusteiden ja vuoden 2025 talousarviovalmistelusta saatujen tietojen perusteella merkittävästi alijäämäiset Helsinkiä ja Espoota lukuun ottamatta. Myös eri ennustelaitokset ovat arvioineet kuntatalouden heikkenevän nopeasti vuodesta 2024 lähtien ja pysyvän vaikeana koko taloussuunnitelmakauden 2025–2028.
Vuoden 2025 talousarviokehyksessä toimintakate heikkenee vuoden 2024 muutettuun talousarvioon verrattuna 69,0 milj. euroa (10,8 %), josta TE-uudistuksen vaikutus on 49,7 milj. euroa. Ilman TE-uudistuksen menojen lisäystä toimintakate heikkenee 19,3 milj. euroa (3,0 %). Kehyksessä vuosikate on 89,3 milj. euroa ja tilikauden tulos 42,9 milj. euroa alijäämäinen. Talousarviokehyksessä on pidättäydytty menojen lisäyksistä. Talousarvion jatkovalmistelussa tavoitellaan tilikauden tuloksen parantamista.
Kaupunkiympäristön palvelualueen toimielimiä ovat yhdyskuntalautakunta ja sen ympäristö- ja rakennusjaosto sekä alueellinen ympäristöterveydenhuollon jaosto, seudullinen joukkoliikennelautakunta sekä alueellinen jätehuoltolautakunta.
Joukkoliikennelautakunta vastaa osaltaan kaupunkiympäristön palvelualueen joukkoliikenteen palveluryhmän toimintatuloista ja -menoista sekä investoinneista. Vuoden 2025 kehyksessä on sitovaa lautakuntarakenteen mukainen lautakunnan toimintakate ja nettoinvestoinnit.
Talousarviovalmistelun lähtökohtana oli pääosin nykyisten palvelujen taso. Lautakuntien kehysesityksiin on huomioitu valituissa palveluissa (varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukiokoulutus, joukkoliikenne) suoritemäärän kasvun aiheuttama kustannusten nousu, ratikan laajenemisen kustannukset, palkankorotusten arvioitu vaikutus sekä uusien ja peruskorjattujen tilojen vuokrakustannukset. Mahdollisista muista lisäysesityksistä oli luovuttava tai ne oli katettava olemassa olevan budjetin sisältä tai maksuja ja taksoja korottamalla.
Joukkoliikennelautakunnan toimintakate vuonna 2025 on -38,8 milj. euroa. Toimintakate on kaupunginhallituksen hyväksymän talousarviokehyksen mukainen. Joukkoliikennelautakunnan nettoinvestointien esitys vuonna 2025 on -0,5 milj. euroa.
Joukkoliikennelautakunnan käyttötalouden budjettiesityksessä on kehysvaiheessa huomioitu tulojen lisäyksiä yhteensä 2,8 milj. euroa ja menojen lisäyksiä yhteensä 7,4 milj. euroa. Toimintakatetta muutokset heikentävät 4,6 milj. euroa. Tulojen lisäyksinä on huomioitu joukkoliikenteen suoriteperusteisesta kasvusta johtuva lipputulojen kasvu 2,8 milj. euroa. Toimintamenojen lisäyksinä on huomioitu talousarviopohjan 0,06 milj. euron korjauksina vuoden 2024 palkankorotusten palkkaperintö ja järjestelyvaraerät sekä vuoden 2025 tasausmaksun muutos sekä sisäiset vuokrien muutokset. Toimintamenojen lisäyksenä on huomioitu myös joukkoliikenteen suoriteperusteinen 3,8 milj. euron kustannuskasvu (+5 %). Erikseen neuvotelluista merkittävistä muutostarpeista on huomioitu raitiotien vastikkeen 1,5 milj. euron kasvu sekä raitiotien liikennöintiallianssin kustannusten 2,0 milj. euron kasvu järjestelmän valmiusasteen noustessa.
Joukkoliikennelautakunnan budjettiesityksessä henkilötyövuodet kasvavat +1,0 htv uuden suunnittelijan rekrytoinnin vuoksi. Rekrytoinnin rahoitus tullaan kattamaan budjettikehyksen sisältä.
Joukkoliikennelautakunnan talousarvioehdotuksen toimintatulot ovat 73,050 milj. euroa, toimintamenot -111,871 milj. euroa ja toimintakate -38,821 milj. euroa. Joukkoliikennelautakunnan nettoinvestointimenot ovat -0,5 milj. euroa.
Pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Kaupunkiympäristön palvelualueeseen kuuluvan joukkoliikennelautakunnan vuoden 2025 talousarvioesitys hyväksytään lautakunnan osalta sekä oikeutetaan joukkoliikennejohtaja tekemään talousarvioesitykseen teknisiä muutoksia.
Samalla hyväksytään lautakunnan lausunto talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltävään valtuusto- ja kuntalaisaloitteeseen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Lisäksi hyväksyttiin toivomusponsi:
Vaikeasta taloustilanteesta huolimatta on varmistettava, että kaikilla on varaa käyttää joukkoliikennettä. Joukkoliikenteen lippujen hintojen tulee pysyä kohtuullisina.