Kaupunginvaltuusto, kokous 16.9.2024

§ 132 P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimus Tampereen kaupungin ja Finnpark Parkisto Oy:n välillä sekä kustannusarvio 

TRE:2249/10.03.02/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi
Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Perustelut

Tampereen vetovoimaa ja kasvutavoitteita edistävät suuret asuinalueet ja kaupunkikehityshankkeet eri puolilla kaupunkia edellyttävät keskitettyjen pysäköintilaitosten toteuttamista. Tavoitteena on siirtää vaiheittain keskustan vanhanaikainen maanpäällinen ja tulevaisuudessa liikennemäärien kasvaessa yhä vaikeammin saavutettava erillisissä laitoksissa sijaitseva pysäköintikapasiteetti sujuvammin keskustan kehän ulkopuolelta saavutettavaan maanalaiseen pysäköintiverkostoon. Kaupunginhallituksen kehittämiskokoukselle esitettiin 25.3.2024 tilannekatsauksena Tampereen kaupunkikehityksen mahdollistavien pysäköintiratkaisujen toteutusmalli (§ 134, TRE:7293/00.01.03/2022). Kaupunginhallituksen kehityskokous merkitsi tilannekatsauksen tiedoksi.

Tampereen kaupunkikehityksen mahdollistavien pysäköintiratkaisujen toteutusmalli 

Selvitysten perusteella on päädytty esittämään mallia, jossa kaupunki edistää kaupunkikehityksen edellyttämien pysäköintilaitosten toteuttamista, jos ne eivät markkinaehtoisesti toteudu, käyttäen välineenä konserniyhteisöä (Finnpark). Esitettävällä toteutusmallilla on ensi vaiheessa tarkoituksena mahdollistaa keskustan itäpuolen maanalaisen pysäköinnin seuraava vaihe eli P-Hämpin ensimmäisen laajennuksen toteutuminen. Ensimmäisen vaiheen mahdollistamiseksi toteutusmallin mukaisia lähtökohtia ja edellytyksiä kaupungille ovat: 

  • Perustetaan Finnpark-konserniin tytäryhtiö (Finnpark Parkisto Oy), jolla on yleisen edun mukainen tehtävä ja joka on Tampereen kaupungin ohjauksessa (kaupunginhallituksen konsernijaosto antoi 23.4.2024 omistajan ennakkokantana luvan tytäryhtiön perustamiseen).
  • Luovutetaan perustetulle yhtiölle kolme keskustan maanpäällisten pysäköintilaitosten tonttia, joihin Finnpark-konsernin yhtiöillä on pitkät vuokrasopimukset. Luovutus rahoitetaan sijoitetun vapaan oman pääoman (svop) avulla, jossa Tampereen kaupunki antaa Finnpark Parkisto Oy:lle tonttien arvoa vastaavan svopia rahana.
  • Yhteishankinnan toteutussopimus ja vastaava kaupungin osuus kustannusarviosta. Finnpark Parkisto Oy ja Tampereen kaupunki hankkivat yhteishankintana Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden ja maanalaisen liikenneympyrän sekä P-Hämpin ensimmäisen laajennuksen, vastaten kumpikin oman osuutensa kustannuksista.
  • Kaupungin 100-prosenttinen takaus perustettavan yhtiön lainoille koskien ensimmäisessä vaiheessa P-Hämpin ensimmäisen laajennuksen lainoja. 


Esitetyn mallin kustannukset ja talousvaikutukset

P-Hämpin ensimmäisen laajennuksen yhteydessä toteutettavaksi esitettävä Viinikankadun maanalainen ajoyhteys on merkittävä investointi. Finnpark-konsernin maanpäällisten pysäköintilaitosten vapautuessa kehitettäväksi kaupunki voi saada tuloja maankäyttösopimuskorvauksina. Kaupungin on arvioitu saavuttavan lisäksi merkittävästi säästöjä sekä merkittävästi pienemmät päästövaikutukset, kun Viinikanlahden alueen järvitäyttöihin tarvittava louhe saadaan oikea-aikaisesti ja läheltä. Lisäksi Finnpark Parkisto Oy osallistuu Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden ja liikenneympyrän toteutuskustannuksiin, mikä tuottaa oikeuden jatkaa liikenneympyrän ajohaarasta ajoyhteyden omaan pysäköintilaitokseensa. Taloudellisesti esitettävä toteutusmalli on kustannuksiltaan kaupungille edullisempi kuin pysäköinnin toteuttaminen suoraan omana toimintana.

Finnpark Parkisto Oy:n osakkaiden ensisijaisena tavoitteena on rakennuttaa Tampereen kaupungin alueella maanalaisia ja maanpäällisiä, ei markkinaehtoisesti toteutettavia, pysäköintilaitosrakennuksia tai -alueita sekä vuokrata niitä kolmansille hankintalain edellyttämin tavoin. Edistämällä kaupungin 100-prosenttisesti omistaman Finnpark-konsernin maanpäällisten pysäköintilaitosten kapasiteetin siirtämistä maanalaisiin pysäköintiluoliin, kaupungin tavoitteena on mahdollistaa maanpäälliset kaupunkikehityshankkeet.

Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden ja liikenneympyrän suunnittelu tulee aloittaa nyt, jotta saadaan kokonaisuudelle rakentamisvalmius 2025. Keskustan suuret maanalaiset vuoropysäköintilaitokset sekä pysäköintiliikenteen ohjaaminen maan alle jo ennen hitaan liikkumisen aluetta mahdollistavat erityisesti keskustan saavutettavuuden palveluiden, kaupan, työpaikkojen sekä tapahtumien osalta henkilöautoilla. Tavoitteena on samalla kehittää maanpäällistä kaupunkia viihtyisänä ja sujuvana liikkumisen ympäristönä. Maanalaisten vuoropysäköintilaitosten toteutuessa voidaan maanpäällisten pysäköintilaitosten kiinteistöjä kehittää palvelemaan vetovoimaisempaa keskustaa. Maanalainen ajoyhteys tukee myös tulevaisuuden maanalaisia hankkeita, sillä maanalaisesta liikenneympyrästä on mahdollista toteuttaa ajoyhteyksiä myös muihin maanalaisiin toimintoihin.

Lausunnot

Konsernijuristi Janne Kytö:
Ei huomautettavaa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Tampereen kaupunkikehityksen mahdollistavien pysäköintiratkaisujen sekä Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden kokonaisratkaisu merkitään tiedoksi ja etenemissuunnitelma hyväksytään jatkovalmistelujen pohjaksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Teppo Rantaselle, johtaja Mikko Nurmiselle, hankejohtaja Tero Tenhuselle ja hankekehityspäällikkö Mervi Huhtelinille. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Asian käsittelyn kuluessa Aarne Raevaara ehdotti, että päätösehdotus hylätään. Lassi Kaleva kannatti ehdotusta.
Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu hylkäysehdotus, josta on äänestettävä.

Puheenjohtajan äänestysesitys: esittelijän päätösehdotus JAA, Raevaaran hylkäysehdotus EI. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Äänestyksen tulos: Esittelijän päätösehdotus hyväksyttiin äänin 11-2.

Äänestystulokset

  • Kyllä 11 kpl 85%

    Järvisalo Vilma, Rokosa Inna, Jussila Anne-Mari, Taina Anneli, Lyly Lauri, Tapio Mitja, Markkanen Jouni, Kummola Kalervo, Järvinen Matti, Kaivonen Kirsi, Krasniqi Brigita

  • Ei 2 kpl 15%

    Raevaara Aarne, Kaleva Lassi

Valmistelija

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Perustelut

Keskustan maanalainen pysäköinti ja ajoyhteydet

Tampereen keskustaa kehitetään yhtenäisenä kokonaisuutena, jonka keskeisenä osana on maanalaisen liikenteen, pysäköinnin ja huollon verkoston ratkaisujen edistäminen. Ensimmäisiä toimenpiteitä ovat olleet Rantaväylän tunnelin ja P-Hämpin rakentaminen. Kehittämistä on tavoitteena jatkaa siirtämällä vaiheittain keskustan maanpäällinen pysäköintikapasiteetti keskustan kehän ulkopuolelta sujuvasti saavutettavaan maanalaiseen pysäköintiverkostoon. Keskustan suuret maanalaiset vuoropysäköintilaitokset helpottavat palveluiden, kaupan, työpaikkojen sekä tapahtumien saavutettavuutta henkilöautoilla. Samanaikaisesti tavoitteena on kehittää maanpäällistä kaupunkia viihtyisänä ja sujuvana liikkumisen ympäristönä liikennemäärien kasvaessa myös tulevina vuosikymmeninä.

Viinikankadun maanalainen ajoyhteys ja P-Hämpin ensimmäinen laajennus

Seuraavaksi on tavoitteena toteuttaa Viinikankadun maanalainen ajoyhteys, joka toimii maanalaisten pysäköintilaitosten sujuvana sisäänajona etelä- ja itäsuunnasta sekä tekee mahdolliseksi maanalaisen katuverkoston kehittämisen tulevaisuudessa. Keskustan liikenneverkon ja maanalaisten pysäköintilaitosten toimivuuden edellytyksenä on, että Viinikankadun maanalainen ajoyhteys toteutetaan samanaikaisesti P-Hämppiin suunnitteilla olevan ensimmäisen laajennuksen kanssa. 

Laajennusta suunnitellaan nykyisen P-Aseman ja Rautatiekadun alle. Tulevat maanalaiset ratkaisut toteuttavat vuonna 2022 hyväksyttyä keskustan maanalaista asemakaavaa. P-Hämpin ensimmäinen laajennus liittyy samanaikaisesti valmisteilla olevaan Tampereen Asemakeskus -hankkeeseen, jonka rakentuessa alueelta poistuu olemassa oleva maanpäällinen pysäköintilaitos, ja vapautuvaa tilaa voidaan kehittää palvelemaan vetovoimaisempaa keskustaa. 

Aiemmin tehdyt päätökset

Kaupunginhallitus käsitteli 13.5.2024 § 204 Tampereen kaupunkikehityksen mahdollistavien pysäköintiratkaisujen toteutusmallia (TRE:2249/10.03.02/2024) ja päätti, että pysäköintiratkaisut sekä Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden kokonaisratkaisu merkitään tiedoksi ja etenemissuunnitelma hyväksytään jatkovalmistelujen pohjaksi. Tampereen kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti 23.4.2024 § 34 muun muassa, että Finnpark Oy:lle annetaan konserniohjeen mukaisena omistajan ennakkokantana lupa tytäryhtiön perustamiseen, että Finnpark Oy perustaa yhdessä Tampereen kaupungin kanssa tytäryhtiö Finnpark Parkisto Oy:n, jossa Finnparkin omistukseksi tulee 51 prosenttia ja kaupungin 49 prosenttia, sekä hyväksyi yhtiöjärjestyksen ja osakassopimuksen. Toteutusmallin mukaisesti Finnpark Parkisto Oy on ryhtynyt edistämään P-Hämpin ensimmäistä laajennusta ja sinne johtavaa ajoyhteyttä.

Yhteishankinnan toteutussopimus ja Tampereen kaupungin kustannusosuus

Aiemmin hyväksytyn mallin mukaisesti on valmisteltu liitteenä oleva P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimus Tampereen kaupungin ja Finnpark Parkisto Oy:n välillä. Valtuuston hyväksyttäväksi esitetään Tampereen kaupungin kustannusosuus, 50 milj. euroa, P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimuksen kustannuksista. 

Kokonaisuuden yhteydessä tehdään toimenpiteitä, joilla pienennetään edellisen kustannusvaikutusta:

  • Finnpark Parkisto Oy:lla on oikeus yhdistää rakennuttamansa ajoyhteyden Tampereen kaupungin rakennuttamaan Viinikankadun maanalaiseen ajoyhteyteen ja käyttää myös kaupungin rakennuttamaa ajoyhteyttä omassa pysäköintiliiketoiminnassaan. Tästä oikeudesta Finnpark Parkisto Oy maksaa kertakaikkisena liittymismaksuna 10 milj. euroa (rasite).  
  • Hankkeen yhteydessä louhitaan merkittävä määrä kiviainesta tilanteessa, jossa alueellinen kiviaineksen kysyntä on korkealla, eikä kiviaineista siksi ole todennäköisesti edullisesti saatavilla muualta. Viinikanlahden täyttöihin tarvitaan louhetta. Pysäköintilaitoksen suunnitteluratkaisun tehostuttua arvio saatavilla olevasta louheesta on pienentynyt. Alustavan arvion mukaan näin menettelemällä Viinikanlahden täyttö louhittavalla kiviaineksella tuottaa 6-8 milj. euron säästöt verrattuna tilanteeseen, jossa tätä kiviaineslouhetta ei olisi saatavilla. ​​Tämä kiviaines luovutetaan kaupungille veloituksetta Viinikanlahden täyttöön.


Kaupunginhallituksen konsernijaosto käsittelee loppuvuodesta 2024 toteutussopimuksessa mainitun lainatakauksen ensimmäinen osuuden perustettavan yhtiön lainoille. Toteutusmallin mukaisesti myöhemmin tulee päätettäväksi kolmen keskustan maanpäällisen pysäköintilaitoksen tontin luovutus perustetulle yhtiölle 15,5 milj. euron kauppahinnalla (tasearvo 559 000 euroa). Finnpark-konsernin yhtiöillä on tontteihin pitkät vuokrasopimukset. 

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään hankejohtaja,​ jota virkaa päätöksentekohetkellä hoitaa Tero Tenhunen.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.5.2024) 15 § 28. kohdan mukaisesti kaupunginhallitus päättää merkittävien sopimusten hyväksymisestä.

Tämän asian liitteenä oleva sopimus on salassa pidettävä. Salassa pidon peruste: Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24 § 1 momentin 17-kohta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Liitteenä oleva P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimus Tampereen kaupungin ja Finnpark Parkisto Oy:n välillä hyväksytään. 

Konsernijohtaja valtuutetaan tekemään sopimukseen teknisluontoisia päivityksiä ja täydentämään sopimuskokonaisuutta tarkentavilla liitteillä. Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään hankejohtaja,​ jota virkaa päätöksentekohetkellä hoitaa Tero Tenhunen.

Esitetään valtuustoon päätettäväksi: 

Tampereen kaupungin kustannusosuus 50 milj. euroa P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimuksen kustannuksista hyväksytään. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Teppo Rantaselle, johtaja Mikko Nurmiselle ja hankejohtaja Tero Tenhuselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Esittelijä täydensi asian perusteluja siten, että virkkeen "Alustavan arvion mukaan näin menettelemällä Viinikanlahden täyttö louhittavalla kiviaineksella tuottaa 6-8 milj. euron säästöt verrattuna tilanteeseen, jossa tätä kiviaineislouhetta ei olisi saatavilla." jälkeen lisätään virke: "Tämä kiviaines luovutetaan kaupungille veloituksetta Viinikanlahden täyttöön." Lisäksi perustelujen loppuun lisättiin tieto liitteen salassapidosta sekä salassapidon peruste: "Tämän asian liitteenä oleva sopimus on salassa pidettävä. Salassapidon peruste: Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24 § 1 momentin 17-kohta."  Puheenjohtaja totesi näin täydennettyjen perustelujen olevan päätöksenteon pohjana.

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hankejohtaja Tero Tenhunen, puh. 050 540 2860, controller Johanna Saarinen, puh. 040 187 4582, talousjohtaja Mikko Koskela ja hankekehityspäällikkö Mervi Huhtelin, puh 040 354 0560, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus

Tampereen kaupungin kustannusosuus 50 milj. euroa P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimuksen kustannuksista hyväksytään. 

Tiedoksi

Mikko Nurminen, Teppo Rantanen, Tero Tenhunen, Johanna Saarinen, Antti Marttila, Janne Kytö, Ari Vandell, Jouni Sivenius, Milko Tietäväinen, Virpi Ekholm, Mervi Huhtelin