Päätöksen perustelut
Matkustajalle on määrätty tarkastusmaksu 25.9.2023 klo 9:28 vahvistamattomasta matkalipusta. Tarkastusmaksusta ei ole tehty oikaisuvaatimusta. Asianosainen on ollut yhteydessä matkalippujen tarkastusyksikköön ensimmäisen kerran 1.7.2024. Asianosainen kertoi, että sai tietää tarkastusmaksusta, kun maksu oli mennyt ulosottoon ja sai tästä ilmoituksen. Hän kertoi, että hänen henkilötietojansa on käytetty väärin. Hän kertoo, ettei ole koskaan matkustanut Tampereen joukkoliikenteellä eikä ole vieraillut Tampereella pariin vuoteen. Hän on toimittanut nähtäville rikosilmoituksen tapahtuneesta.
Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun.
Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen takia, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.
Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan on huolehdittava siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu.
Tarkastusmaksu on määrätty matkustajan antamien suullisten tietojen perusteella. Tarkastustilanteessa matkustaja on ensin kirjoittanut henkilötietoja paperille ja allekirjoittanut tiedot, jonka jälkeen tarkastaja on varmistanut matkustajan antamat henkilötiedot väestötietojärjestelmästä. Matkustaja on osannut vastata tarkastajan esittämiin lisäkysymyksiin väestötietojärjestelmästä löytyneistä henkilötiedoista. Asiassa esille tulleiden kirjallisten ja suullisten selvitysten perusteella asianosainen on esittänyt riittävän uskottavat perustelut sille, että matkustaja, jolle määrättiin tarkastusmaksu 25.9.2023 on mahdollisesti esittänyt henkilötietoinaan asianosaisen henkilötiedot. Asianosaisen selvityksestä käy muun muassa ilmi, että hänen henkilötietojansa on aiemminkin käytetty väärin rikkeiden tai rikosten yhteydessä. Hallintolain mukaan viranomainen voi poistaa päätöksensä, jos asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen.
Tarkastusmaksun määräämistä koskeva päätös kumotaan, asiaa koskevat ulosottotoimet perutaan ja siihen liittyvät mahdolliset maksut palautetaan asianosaiselle.
Sovelletut säännökset:
Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 §, 8 § ja 10 §.
Hallintolaki (434/2003) 8 luku 50 § ja 52 §.
Toimivalta:
Lain joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) mukaan matkalippujen tarkastaja päättää joukkoliikenteen tarkastusmaksun määräämisestä.