§ 5 Vastapainotrukin pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:3842/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

4.9.2024

Päätöksen tekijä

Osaamisalajohtaja, teknologia ja liikenteen alat, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Lehtori Timo Järvinen, puh. 040 801642, koulutuspäällikkö Sami Huntus, puh. 040 8012630, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo, puh. 050 4418813, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) logistiikan koulutusalalla on tarve korvata rikkoutuneita/elinkaarensa päässä olevia trukkeja uusilla. Vuoden aikana kaksi 2004 vuosimallin trukkia on rikkoutunut ja poistettu käytöstä. Nyt hankittava trukki tulee osaltaan korvaamaan näitä elinkaarensa päähän tulleita trukkeja.

Tampereen seudun ammattiopisto pyysi tarjouksia vastapainotrukista tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 14.8.2024 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Logisnext Finland Oy (Y-tunnus 2530965-3), Toyota Material Handling Finland Oy (Y-tunnus 1956115-8) ja Wihuri Oy (Y-tunnus 2557856-2).

Tarjouksen jätti määräaikaan 30.8.2024 klo 16 mennessä yksi yritys: Logisnext Finland Oy (Y-tunnus 2530965-3).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneen tarjoajan soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoaja täyttää tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Saatu tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja vastasi hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 50 % ja Laatu, painoarvo 50 %. Laadun osalta arvioinnissa otetaan huomioon tarjouspyynnössä ilmoitetun pisteytyksen mukaisesti: nostokorkeus, takuu, kotimaisuusaste sekä koejon perusteella arvioitavat ominaisuudet.

Logisnext Finland Oy:n tarjoama trukki todettiin koeajon yhteydessä tarjouksen mukaiseksi. Koeajon perusteella todettiin trukin saamat laatupisteet seuraavasti:

Nostokorkeus 4800 mm = 10 pistettä

Koeajo yhteensä 20 pistettä seuraavasti jakautuen:

      - näkyvyys = hyvä 8 pistettä

      - hallintalaitteiden käytettävyys = hyvä 10 pistettä

      - ajettavuus = hyvä 2 pistettä

Takuu 24 kk = 10 pistettä

Kotimaisuusaste 75 % = 10 pistettä

Laatupisteet olivat yhteensä 50 pistettä. Hinnan osalta tarjous todettiin hyväksyttäväksi.

Edellä mainitun perusteella esitetään hankittavaksi Logisnext Finland Oy:n tarjoama sähkökäyttöinen vastapainotrukki Mitsubishi FB18acnt Triplex4800, sisältäen ominaisuudet ja toimitussisällön tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti, toimituksen, käyttö- ja huolto-ohjeet sekä käyttöopastuksen.  

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 30 500 euroa (alv 0%). Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134704 ja prr-osa IO1340_24_01_07_03.

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijoina toimivat lehtori Timo Järvinen ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 15.5.2024 § 52. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 1.8.2024 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun logistiikka-alan opetuskäyttöön hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana Logisnext Finland Oy:ltä (Y-tunnus 2530965-3) sähkökäyttöinen vastapainotrukki Mitsubishi FB18acnt Triplex4800.

Hankinnan kokonaiskustannukset 30 500 euroa (alv 0%) kohdennetaan v. 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134704 ja prr-osa IO1340_24_01_07_03.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.