§ 28 Lausunto maa- ja metsätalousministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vesihuoltolain muuttamisesta.

Lataa  Kuuntele 

TRE:3532/11.03.00/2024

Päätöspäivämäärä

27.9.2024

Päätöksen tekijä

Apulaispormestari, yhdyskuntalautakunta, kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta sekä alueellinen jätehuoltolautakunta (2021 - 2025)

Valmistelijan yhteystiedot

Erikoissuunnittelija Pekka Heinonen, puh. 0408469458, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Maa- ja metsätalousministeriö pyytää lausuntoa liitteenä olevasta luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vesihuoltolain muuttamisesta 30.9.2024 mennessä. Lausuntopyyntö 1.7.2024,  VN/26268/2022

Tampereen kaupungin hallintosäännön 35 §:n mukaan apulaispormestari päättää johtamiensa lautakuntien osalta lausunnon antamisesta muissa kuin muutoksenhakuun liittyvissä asioissa tai lainsäädännön mukaan viranomaiselle kuuluvissa lupa- ja valvonta-asioissa.

Päätös

Maa- ja metsätalousministeriölle annetaan asiasta oheinen lausunto.

 

Lausunnot

Tampereen kaupungin lausunto vesihuoltolain muuttamisesta

Tampereen kaupunki kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto hallituksen esityksestä vesihuoltolain muuttamiseksi. Lausunnon on valmistellut viheralueet- ja hulevedet yksikkö, yleiskaavoitusyksikkö sekä terveydensuojeluyksikkö. Ympäristönsuojeluyksikkö antaa erikseen oman lausuntonsa.

Ohessa kappaleessa 1 on annettu pykäläkohtaiset lausunnot kultakin lausunnon antaneelta yksiköltä. Kappaleessa 2 on annettu yhteenveto ehdotuksista pykälien korjaaviksi muotoiluiksi.

 

1.    Pykäläkohtaiset lausunnot

8 § Vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen hyväksyminen

Pykälän ensimmäisessä momentissa sanotaan, että toiminta-alueen hyväksymättä jättäminen edellyttäisi päätöstä. Toiminta-alueen muodostaminen ja hyväksyminen tehdään aina yhteistyössä paikallisen ELY-keskuksen, kunnan ja kyseisen vesihuoltolaitoksen kanssa. Toiminta-alueen hyväksymisen tarve on täten asiantuntijoiden määrittämä.

Mikäli toiminta-alueen muodostamatta jättäminen edellyttäisi valituskelpoista päätöstä, mahdollistaisi menettely valituspolun hankkeessa, jossa viranomaiset, asiantuntijat ja asianomaiset ovat jo katsoneet, ettei toiminta-alue ole välttämätön vesihuollon toteuttamiseksi.

Tampereen kaupunki ei tältä osin katso 8 §:ää kannatettavana.

Viheralueet ja hulevedet yksikkö, Erikoissuunnittelija Pekka Heinonen

 

15 b § Vesihuollon häiriötilanteista ilmoittaminen

Lakiluonnoksen 15 b §:ssä ehdotetaan säädettäväksi kunnan terveydensuojeluviranomaiselle velvoite ilmoittaa viipymättä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle tietoonsa tulleesta merkittävästä vesihuollon häiriötilanteesta. Tampereen kaupungin terveydensuojelu pitää ehdotettua toimintamallia haasteellisena. Halutaan muistuttaa, että kunnan terveydensuojeluviranomaisella ei ole päivystysvelvoitetta ja tiedon kierrättäminen eri tahojen tai tietojärjestelmän kautta voi aiheuttaa tarpeetonta viivettä tiedonkulkuun sekä itse häiriötilanteessa toimimiseen. Vesihuollon häiriötilanteessa toimitaan kiireellisesti, kovan paineen ja tiukan aikataulun alla. Näin ollen ei voida olla riippuvaisia siitä, että tietojärjestelmä toimii tai keskitytään ilmoittamaan häiriötilanteesta moneen eri paikkaan. Lisäksi tietojärjestelmien kautta tapahtuva tiedonvälitys ei ole niin toimintavarmaa, että kunnan valvontaviranomainen haluaa ottaa vastuuta muiden osapuolten ylläpitämän tietojärjestelmän toimintahäiriöistä, jossa lisäksi kunnan valvontaviranomainen voisi joutua epäillyksi virkavelvollisuuden laiminlyönnistä tehtävässä, joka tulisi olla toiminnanharjoittajalla. Mikäli tieto kulkee nykyisen tietojärjestelmän kautta, siten että se menee kaikille viranomaisille samanaikaisesti (Valvira, STM, THL, aluehallintovirasto, ELY) se ei aiheuta ylimääräistä työtä. Terveydensuojelu kuitenkin muistuttaa, että terveydensuojelun päätehtävä talousveden saastumistilanteessa on toimia kiireellisesti, jotta ehkäistään ihmisten sairastumistapaukset.

Terveydensuojeluyksikkö, terveydensuojelupäällikkö Paula Saxholm

 

3§ määritelmät

Vesihuoltolain määritys henkilömäärään perustuvana on epäselvä. Henkilöluku on jatkuvassa muutoksessa ja 10 vuoden välein tehtävä tarkastelu tuota käyttökelpoista tietoa vedenkäytön tarpeesta. Henkilölukua käytettäessä määrittely tulisi rajata tarkasteltavan alueen vakituisiin asukkaisiin. Tampereen kaupunki näkisi parempana, että henkilöluvun sijasta määrittelyssä käytetään vakituiseen asumiseen tarkoitettujen kiinteistöjen lukumäärää.

Yleiskaavoitusyksikkö, yleiskaavapäällikkö Pia Hastio

 

5§ vesihuollon alueellinen yleissuunnittelu

Aluehallintouudistuksen myötä ELY-keskusten tehtävät jaetaan valtion lupa-, ohjaus- ja valvontavirastoon sekä alueellisiin elinvoimakeskuksiin. Tehtävän ollessa uusi valmistelusta vastuussa oleva viranomainen tulisi lakiluonnoksesta lausuttaessa olla tiedossa.

Yleiskaavoitusyksikkö, yleiskaavapäällikkö Pia Hastio

 

5a§ vesihuollon kehittäminen kunnassa

Lakiin sisältyvä velvoite kunnan vesihuoltosuunnitelman laatimiseen on uusi tehtävä ja voi muodostua työmäärältään hyvin suureksi. Uudella velvoitteella on kytkös valmisteilla olevaan alueidenkäyttölakiin, yhdyskuntakehittämislakiin ja yhdyskuntarakentamislakiin, mistä syystä uuden säädöksen vaikutukset ovat vaikeasti ennakoitavissa. Vesihuollon ja maankäytön yhteensovittamisen varmistaminen on sinänsä kannatettava kunnan kehittämistä ohjaava tavoite.

Alueidenkäyttöä jatkossa ohjaavat kestävyystavoitteet, mm. ilmastonmuutokseen varautuminen jää hyvin kevyeksi vesihuoltolain käsittelyssä mikä ei tue yhteensovittamisen tavoitetta.

Yleiskaavoitusyksikkö, yleiskaavapäällikkö Pia Hastio

 

10 § Kiinteistön liittäminen vesihuoltolaitoksen verkostoon

Vesihuoltoverkostoon liittämisvelvollisuutta koskevaa pykälää esitetään muutettavaksi siten, että taajaman ulkopuolisia kiinteistöjä koskeva vesijohtoon ja jätevesiviemäriin liittämisen lievennys poistetaan. Lievennys säilyisi kiinteistöillä, missä ei ole vesikäymälää, ja laajenisi koskemaan myös taajama-alueita. Tampereen näkemyksen mukaan lievennyksen ei tulisi olla mahdollinen taajama-alueilla missä rakennuspaikkojen koko voi olla varsin pieni ja kiinteistöillä voi olla kaivovesi käytössä.  

Yleiskaavoitusyksikkö, yleiskaavapäällikkö Pia Hastio

 

2.      Ehdotukset korjaavista muotoiluista

8 §:n ensimmäisestä momentista, ehdotamme pois jätettäväksi tekstin: ”tai tehdä päätös, että laitokselle ei ole tarpeen hyväksyä toiminta-aluetta”.

Allekirjoitus

Apulaispormestari Ilkka Porttikivi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)