Kaupunginvaltuusto, kokous 19.8.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 108 Asemakaava nro 8310, Pispala, II vaihe 

TRE:1306/10.02.01/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 8.1.2018 päivätyn, 7.1.2019, 6.5.2019, 22.6.2020, 21.3.2022, 19.2.2024 ja 20.5.2024 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8310. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.

Asemakaava-aineisto on osoitteessa www.tampere.fi/kaavat/8310

Diaarinumero: TRE:842/10.02.01/2009, TRE:820/10.02.01/2016 ja 6.3.2024 lähtien TRE:1306/10.02.01/2024

Asemakaavaehdotus oli nähtävillä 7.3. – 8.4.2024. Siitä saatiin seitsemän muistutusta sekä Pirkanmaan ELY-keskuksen, Pirkanmaan liiton ja Pirkanmaan maakuntamuseon lausunnot.

Muistutuksissa kritisoitiin sekä liiallista täydennysrakentamista että rakennusoikeuden rajoittamista, esitettiin rakennusalakohtaisia muutoksia ja otettiin kantaa kaavaa varten laadittuihin selvityksiin.

Viranomaislausunnoissa todettiin, että asemakaavaehdotuksessa on sovitettu pääsääntöisesti onnistuneesti yhteen täydennysrakentamisen ja suojelun tavoitteita, ja kaavaratkaisun voidaan arvioida pääosin riittävällä tavalla turvaavan kulttuuriympäristön arvojen säilymisen RKY-alueella. Viiden kiinteistön osalta kehotettiin vielä tarkistamaan uudisrakentamisen määrään ja tapaan ohjaavia merkintöjä sekä tarvittaessa täsmentämään kaavaratkaisua. Lisäksi kehotettiin päivittämään kaavaselostuksen arkeologisten kohteiden kuvausta sekä pohjavesialuetta koskevaa rajausta ja kaavamääräyksiä.

Viranomaisneuvottelu järjestettiin 22.4.2024, muistio on kaavan liitteenä.

Viranomaispalautteen perusteella neljälle kiinteistölle on tehty rakennusalojen sijoittelua koskevia tarkistuksia täydennysrakentamisen sopeuttamiseksi kulttuuriympäristöön. Kiinteistönomistajan palautteen perusteella on yhden kiinteistön osalta päädytty tarkistamaan rakennusoikeus vastaamaan tonttitehokkuutta e=0,4. Ratkaisun perusteena on arvoluokkaan 2 kuuluvan kiinteistön täydennysrakentamisen vähäisiksi arvioidut vaikutukset Rimminkadun arvoalueen kaupunkikuvaan.

Täydennysrakentamisen sovittamiseksi vanhan rakennuskannan lomaan on tarkennettu kivijalan enimmäiskorkeutta koskevaa määräystä. Rakentamistapaohjetta on täydennetty lisäämällä massoittelumerkintöjä rt-3 ja rt-4 koskeva julkisivun ja vesikaton leikkauskohdan välinen enimmäiskorkeus.

Kaavakartalle on lisätty yleismääräys: ”Mikäli rakennus, jolle ei ole osoitettu suojelumerkintää, tuhoutuu, voidaan se korvata vastaavankokoisella rakennuksella rakentamistapaohjetta noudattaen.” Määräys varmistaa kiinteistönomistajien omaisuudensuojaa ja samalla ohjaa ei-suojellun rakennuskannan uudistamisessa kulttuuriympäristöön sopeutuvaan, rakentamistapaohjeen mukaiseen rakentamiseen.

Kaava-aineistoa on päivitetty viranomaispalautteen mukaisesti.

Tarkistukset ovat teknisluonteisia eivätkä edellytä kaavaehdotuksen asettamista uudelleen nähtäville. Kiinteistökohtaisten tarkistusten osalta kyseessä olevien kiinteistöjen omistajia ja naapureita on kuultu erikseen. Muistutusten ja lausuntojen tiivistelmä sekä kaupungin vastine ovat kaavan liitteenä.

Lausunnot

PIrkanmaan maakuntamuseo, Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan liitto

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8310 (päivätty 8.1.2018, tarkistettu 7.1.2019, 6.5.2019, 22.6.2020, 21.3.2022, 19.2.2024 ja 20.5.2024) hyväksytään ja esitetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Minna Kiviluoto oli paikalla asiantuntijana ja poistui kokouksesta esityksensä jälkeen ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Perustelut

Pispalan asemakaavan uudistamisen päätavoite on valtakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön (RKY-alue) arvojen eli vielä jäljellä olevan, kulttuurihistoriallisesti merkittäväksi arvotetun rakennuskannan ja arvoaluekokonaisuuksien säilyminen sekä alueen hallittu kehittyminen ohjaamalla täydennysrakentamisen sopeutumista miljööseen.

Arvojen turvaaminen on väljemmin rakentuneella Pispalan asemakaavoituksen II-alueella edellyttänyt suojelumerkintöjen ohella täydennysrakentamisen määrän ja koon rajoittamista.

Pääosalla kaava-aluetta (132 tontilla) kaavan mahdollistaman täydennysrakentamisen vaikutukset on saatu rajattua maltilliselle tasolle tonttitehokkuudella e=0,4. Kahdeksalla tontilla on rakennusoikeus määritelty tonttitehokkuusluvun e=0,3 pohjalta, jotta kaavaratkaisun voidaan arvioida riittävällä tavalla turvaavan kulttuuriympäristön arvojen säilyminen.

Rakennusoikeuden määrä mahdollistaa jokaiselle tontille vähintään yhden asuinrakennuksen ja piharakennuksen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Asemakaavaehdotus nro 8310 (päivätty 8.1.2018, tarkistettu 7.1.2019, 6.5.2019, 22.6.2020, 21.3.2022, 19.2.2024 ja 20.5.2024) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Projektiarkkitehti Minna Kiviluoto, puh. 040 801 6951, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Asemakaavaehdotus nro 8310 (päivätty 8.1.2018, tarkistettu 7.1.2019, 6.5.2019, 22.6.2020, 21.3.2022, 19.2.2024 ja 20.5.2024) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi valtuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

Pispalan asemakaavassa 8310 on tonttikohtaisesti sovellettavia yksityiskohtaisiakin asemakaavamääräyksiä koskien mm. peruskorjaus-, laajentamis- ja purkamistilanteita. Asemakaavan rakentamistapaohjeet täydentävät määräyksiä. Valtuusto edellyttää, että mahdollisista asemakaavaa koskevista hyväksytyistä poikkeamisista ja niiden perusteina olevista erityisistä syistä kootaan tyyppiesimerkkejä selventämään ja tukemaan omistajien tarpeiden mukaisia tulevia poikkeamisprosesseja.

Kokouskäsittely

Anne-Mari Jussila teki seuraavan toivomusponsiehdotuksen:

Pispalan asemakaavassa 8310 on tonttikohtaisesti sovellettavia yksityiskohtaisiakin asemakaavamääräyksiä koskien mm. peruskorjaus-, laajentamis- ja purkamistilanteita. Asemakaavan rakentamistapaohjeet täydentävät määräyksiä. Valtuusto edellyttää, että mahdollisista asemakaavaa koskevista hyväksytyistä poikkeamisista ja niiden perusteina olevista erityisistä syistä kootaan tyyppiesimerkkejä selventämään ja tukemaan omistajien tarpeiden mukaisia tulevia poikkeamisprosesseja.

Kannatus: Antti Ivanoff, Atanas Aleksovski, Lauri Lyly, Aarne Raevaara, Sari Tanus, Matti Höyssä ja Aila Dündar-Järvinen.

Päätettyään keskustelun puheenjohtaja tiedusteli valtuustolta, voidaanko Jussilan tekemä toivomusponsiehdotus hyväksyä yksimielisesti.
Koska toivomusponsiehdotusta ei hyväksytty yksimielisesti, puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Toivomusponsiehdotuksen hyväksyminen JAA, toivomusponsiehdotuksen hylkääminen EI. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Äänestyksen tulos: Jussilan toivomusponsiehdotus hyväksyttiin äänin 56-5, tyhjää 6.

Äänestystulokset

  • Kyllä 56 kpl 84%

    Järvenpää Elina, Pursiainen-Hautala Sirpa, Vallin Veikko, Aleksovski Atanas, Höyssä Matti, Rajala Petri, Dundar-Järvinen Aila, Siuro Petri, Kummola Kalervo, Järvinen Matti, Ivanoff Antti, Mustakallio Jaakko, Eskelinen Riina-Eveliina, Jussila Anne-Mari, Tanus Sari, Julin Sofia, Raevaara Aarne, Kostiainen Leena, Loukaskorpi Johanna, Stenhäll Jaakko, Kaleva Lassi, Jäntti Aleksi, Nurminen Ilmari, Lyly Lauri, Ikonen Anna-Kaisa, Aaltonen Teemu, Porttikivi Ilkka, Taina Anneli, Kiviranta Joonas, Sasi Ilkka, Ovaska Jouni, Leino Ida, Gustafsson Jukka, Tynkkynen Oras, Markkanen Jouni, Kampman Ulla, Mäkeläinen Suvi, Evilä Tommi, Puolimatka Marika, Viitanen Pia, Moisander Antti, Järvisalo Vilma, Rokosa Inna, Suomela Iiris, Machaal Mahmoud, Kaivonen Kirsi, Lahtinen Jussi, Helimo Matti, Hiitti Antti, Liimola Anne, Grönroos Arto, Vigelius Joakim, Kuusipalo Saana, Molari Anni O, Puisto Sakari, Vikman Sofia

  • Ei 5 kpl 7%

    Sirén Jouni, Alppi Ulla-Leena, Minkkinen Minna, Tapio Mitja, Aaltonen Mikko

  • Tyhjä 6 kpl 9%

    Hanhela Milka, Kunnari Kukka, Haapa-aho Olga, Caglayan Merve, Suoniemi Juhana, Sareila Hanna

Tiedoksi

Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan maakuntamuseo, Pirkanmaan liitto, muistuttajat (7 kpl), asemakaavaavustajat@tampere.fi, Sirpa Lehtonen, Sirpa Horkko

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.