§ 121 Start Up -valmennus ja työnhakupalvelun hankinta kansainvälisille osaajille pienhankintana

Lataa  Kuuntele 

TRE:4552/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

3.10.2024

Päätöksen tekijä

Työllisyysjohtaja, Työllisyys- ja kasvupalvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Erityisasiantuntija Emilia Virtanen, puh. 040 559 3545, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Työllisyysjohtaja Regina Saari, puh. 050 346 9603, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on yritys- ja Start Up –toiminnan valmennus Kansainvälisen osaamisen palveluiden Osaamiskeskuksen työnhakija-asiakkaille.

Pienhankinnan tavoitteena on lisätä Tampereelle muuttaneiden kansainvälisten korkeakoulutettujen ja asiantuntijoiden valmiuksia luoda alueelle uutta yritystoimintaa, tuotekehitystä ja innovaatioita. Työnhakupalveluna toteutettu valmennus mahdollistaa innovatiivisen tavan edistää yrittäjyyttä ja kehittää liiketoimintaa Tampereella. 

Tavoitteena on parantaa kansainvälisen taustan omaavien osaajien työllistymismahdollisuuksia, aktivoida osaajia konkreettiseen innovaatiotoimintaan sekä synnyttää uusia innovaatiotiimejä, joiden kehitystyö voisi jatkua Tampereen alueen startup-ohjelmissa. Kokeilun osalta tavoitteena on löytää toimivimmat mallit sekä palvelun piirissä olevien henkilöiden, alueen elinkeinoelämän, että mm. työllisyyspalveluiden näkökulmista osana Tampereen laajempaa innovaatiotoimintamallien kokonaisuutta.

Kansainvälisen osaamisen palveluiden piirissä työllisyys- ja kasvupalveluissa on tarve lisäpalveluille syksyn 2024 aikana asiakasmäärän kasvun ja väestökehityksen vuoksi. Tampereen kaupunki houkuttelee vetovoimaisena alueena kansainvälisiä osaajia ja tämän pienhankinnan tarkoitus on vastata jatkuvasti kasvavaan kysyntään yrittäjyyttä tukevista työllisyyspalveluista kansainvälisille osaajille. 
Start Up -valmennus ja työnhakupalvelu kansainvälisille osaajille toteutetaan Platform 6 -ympäristössä. Tämän tavoitteena on hyödyntää synergioita opiskelijoita ja yrityksiä yhteen tuovan palvelun sekä Platform 6:lla toteutettavien startup-ohjelmien kanssa. Platform 6 on Tampereen kaupungilla palveluissa hyödynnetty ympäristö, jonka toiminta huomioi Tampereen elinkeinosektorin tarpeet ja pienhankinta muodostaa jatkumon työnhakupalveluiden ja elinkeinoelämän tarpeiden yhteen sovittamiseksi kansainvälisten asiakkaiden osalta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 3-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. 

Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti hankinnan kilpailuttaminen on pääsääntö myös pienhankinnoissa. Edelleen hankintaohjeen mukaisesti pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista, mikäli hankinta on arvoltaan vähäinen tai kilpailuttaminen on muutoin epätarkoituksenmukaista. 

Kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi hankinnan arvo, hankkeen erityinen laatu, kilpailuttamisen vaatimat henkilöresurssit, siitä aiheutuvat kustannukset ja siihen kuluva aika. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista esimerkiksi silloin, jos tarjouskilpailussa mahdollisesti saavutettavat paremmat hinta- tai muut ehdot eivät oletettavasti ylitä kilpailun järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista myös silloin, kun hankittavaa tavaraa ei ole todennäköisesti saatavissa kuin yhdeltä toimittajalta, kun kysymyksessä on poikkeuksellisen kiireinen hankinta, tai kun tavaran tai palvelun laatu ja hintataso ovat tiedossa ja hankinta tietyltä toimittajalta on niiden valossa selvästi edullinen. Kilpailuttamatta jätettävässä pienhankinnassa hankintayksikkö suorittaa hankinnan yhdeltä tai useammalta toimittajalta pyydetyn tarjouksen perusteella varsinaista tarjouskilpailua järjestämättä.

Hankintayksikkö on kartoittanut laajasti markkinoilla olevien toimijoiden valmiuksia tuottaa kohderyhmälle soveltuvat palvelut lyhytaikaisesti TE-palvelu-uudistuksen siirtymävaiheessa. Kartoituksen perusteella markkina on kapea ja soveltuvien tarjoajien määrä pieni. Edellä mainituilla perusteilla ja palvelun tarpeen kireä aikataulu huomioiden hankintayksikkö on pyytänyt tarjouksen Demola Oy:lta, jolla on kyky tuottaa palvelut tarvittavassa aikataulussa ja hankintayksikön tarpeen vaatimalla tavalla. Tarjousta pyydettiin sopimuskaudelle 15.10.2024 – 31.5.2025. 

Tarjous täyttää tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä. 

Pienhankinta on määräaikainen kokeilu, jonka toimivuutta arvioidaan palvelun päätteeksi. 

Sopimus Start Up -valmennus ja työnhakupalvelu kansainvälisille osaajille esitetään tehtäväksi Demola Global Oy:n (2408701-6) kanssa.  

Demola Global Oy:n on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava tilaajavastuulain (1233/2006) mukaiset selvitykset.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. 

Hankinnan valmistelijana toimi erityisasiantuntija Emilia Virtanen. 

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. 

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii kansainvälisen osaamiskeskuksen palvelupäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Marianne Rautiokoski. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta enintään 50 000 euroa sopimuskauden aikana.

Työllisyysjohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 15.5.2024 § 52. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö (Toimintasäännön liite: Elinvoiman palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.8.2024 alkaen).

Päätös

Sopimus Start Up -valmennus ja työnhakupalvelu kansainvälisille osaajille 15.10.2024 – 31.5.2025 sopimuskaudeksi tehdään Demola Global Oy: (y-tunnus 2408701-6) kanssa.​

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Marianne Rautiokoski.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta enintään 50 000 euroa sopimuskauden aikana.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. ​

Hankinnan kustannukset maksetaan Työllisyys- ja kasvupalveluiden kustannuspaikalta 154240.

Allekirjoitus

Työllisyysjohtaja Regina Saari 

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.