§ 29 Vuoreksen keskustakorttelien arkkitehtuurikilpailun järjestämiseen liittyvän palvelukokonaisuuden tilaaminen Suomen Arkkitehtiliitolta SAFA:lta

Lataa  Kuuntele 

TRE:4469/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

3.10.2024

Päätöksen tekijä

Asemakaavapäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Yhdyskuntasuunnittelupäällikkö Hanna Montonen, puh. 040 8016952, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Asemakaavapäällikkö Elina Karppinen, puh. 040 800 4908, etunimi.sukunimi@tampere.fi
Kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm, puh.+358400205044, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunginhallitus on hyväksynyt 18.1.2023 asemakaavoitusohjelman vuosille 2024-2028. Vuoreksen keskustakorttelin asemakaavamuutos on ajoitettu valmistuvaksi v. 2025. Asemakaavoitusohjelmassa on todettu, että asemakaavaratkaisun pohjaksi järjestetään suunnittelukilpailu. Vuoreksen puistokadun itäpuolella keskustan osittain rakentumattomien palvelukortteleiden asemakaava päivitetään vastaamaan palveluverkon ja asumisen täydennysrakentamisen tarpeita. Alueen nykyisessä asemakaavassa on ylisuuria varauksia yleisille rakennuksille ja liikerakentamiselle. Asemakaavatyön pohjaksi on valmisteltu arkkitehtuurikilpailua yhteistyössä asemakaavoituksen, kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikkayksikön sekä Suomen Arkkitehtiliiton SAFA:n kanssa, jonka sääntöjen mukaisesti kilpailu tullaan käymään. Arkkitehtuurikilpailun valmistelutyön kustannukset on sovittu jaettaviksi asemakaavoituksen sekä kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikkayksikön kesken suhteeessa 50%/50%.

SAFAn osalta kilpailun liitteen mukaiset valmistelu- ja järjestämiskustannukset muodostuvat liitteessä kuvatusta palvelukokonaisuudesta, kustannuksiltaan yhteensä 36.000 € (ALV 0%). Asemakaavapäälliköllä on suunnittelujohtajan ohella kaupunkiympäristön suunnittelu -​ palveluryhmän asemakaavoitus palveluyksikön tilausoikeudet (TRE:1301/02.05.00/2023) 1.12.2023 alkaen.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. **1/2/3/4/5-kohdassa** säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. ​

Suomen arkkitehtiliiton sääntöjen mukaisessa kilpailussa palvelukokonaisuus tulee tilata SAFA:lta, joka antaa neuvontapalvelua kilpailun järjestämiseksi, nimittää tuomaristoon puolueettomat asiantuntijajäsenet, hyväksyy kilpailuohjelman kilpailutoimikunnassaan, anoo kilpailun palkinnoille verovapautta, tiedottaa kilpailusta ja sen tuloksista omilla viestintäkanavillaan, toimii tarvittaessa yhteyshenkilönä järjestäjän ja kilpailijoiden välillä, huolehtii kilpailun palkintojen ja lunastusten välittämisestä kilpailijoille, huolehtii palkkion maksamisesta SAFAn nimeämille tuomariston jäsenille, arkistoi kilpailuohjelman, arvostelupöytäkirjan sekä palkittujen ehdotusten sähköisen materiaalin Arkkitehtuuri- ja designmuseon kilpailuarkistoon sekä julkaisee kilpailun palkitut, lunastetut ja kunniamaininnan saaneet ehdotukset Arkkitehtuurikilpailuja –lehdessä.

Tarjous täyttää tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä arvion perustuessa aiempiin SAFA:n kanssa yhteistyössä järjestetyihin arkkitehtuurikilpailuhin.

Sopimus Vuoreksen keskustakorttelien arkkitehtuurikilpailun järjestämiseen liittyvästä palvelukokonaisuudesta esitetään tehtäväksi Suomen Arkkitehtiliitolta SAFA:n kanssa.  ​

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Hankinnan valmistelijana toimi yhdyskuntasuunnittelupäällikkö Hanna Montonen.​

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Päätös

Tilataan Suomen Arkkitehtiliitolta SAFA:lta Vuoreksen keskustakorttelien arkkitehtuurikilpailun järjestämiseen liittyvät palvelut palvelukokonaisuutena liitteenä olevan sopimuksen mukaisesti kustannukseltaan 36 000 €. Kustannukset jaetaan puoliksi ja maksetaan 18 000€ (ALV 0%) asemakaavoituksen kustannuspaikalta 111 397 sekä 18 000€ (ALV 0%) kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikkayksikön kustannuspaikalta 135 002.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Asemakaavapäällikkö Elina Karppinen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun (sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016) 123 §:n viittaussäännöksen perusteella) tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa
oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.