Yhdyskuntalautakunta, kokous 8.10.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 257 Asemakaava nro 8974, Koivistonkylä, Koivistonkylän päiväkoti, Lehvänkatu 2 ja Piilinkatu 3, rakennusoikeuden lisääminen ja käyttötarkoituksen muutos 

TRE:4404/10.02.01/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 18.3.2024 päivätyn ja 11.8.2024 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8974. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan. 

Asiakirjat ja lisätiedot ovat osoitteessa www.tampere.fi/kaavat/8974 ehdotuksen nähtävillepanosta lähtien. 
Diaarinumero: TRE: 4404/10.02.01/2023
Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, projektiarkkitehti Marjut Lund-Rahkola.

Uusi päiväkotirakennus

Suunnittelualue sijaitsee Koivistonkylän kaupunginosassa noin 3 km keskustasta kaakkoon. Alueeseen kuuluu Koivistonkylän päiväkodin tontti 5368-1, sen piha-alueena käytetty rakentamaton omakotitontti 5368-3 sekä osa Piilinkatua, Lehvänkatua ja Koivistontietä, josta mukana on myös päiväkodin pysäköintialue. Lisäksi alueeseen kuuluu kapea puistokaistale päiväkodin itäpuolelta. Maan omistaa Tampereen kaupunki.

Asemakaavalla mahdollistetaan uuden, varhaiskasvatuksen tilatarpeita vastaavan päiväkotirakennuksen rakentaminen Koivistonkylään ja vuonna 1967 rakennetun sisäilmaongelmaisen päiväkotirakennuksen purkaminen. Päiväkotiin tavoitellaan viittä ryhmää, jotka tarjoavat yhteensä noin 100:lle lapselle hoitopaikan. 

Asemakaava-alueelle rakennusoikeutta osoitetaan 1800 k-m², josta osa on tarkoituksena käyttää pihavälineiden varastorakennusta varten. Nykyinen päiväkoti on kooltaan 907 k-m², joten uusi rakennus tulee olemaan jonkin verran suurempi, kuitenkin edelleen yksikerroksinen. Rakennusala on osoitettu pääosin samalle sijainnille kuin nykyisen rakennuksen, jolloin leikkipiha jää Piilinkadun puolelle. Päiväkotitontin viereistä, rakentamatonta omakotitonttia tullaan jatkossakin käyttämään päiväkodin pihana ja se tullaan asemakaavan ja tonttijaon muutoksella liittämään samaan tonttiin sekä säilyttämään puustoisena. Päiväkodin huoltoliikenne on suunniteltu Piilinkadun puolelle.

Päiväkodin pysäköinti ja saattoliikenne on suunniteltu Lehvänkadun pohjoispuoleiselle pysäköintialueena käytetylle katualueen osalle. Lisäksi sisäänkäynnin viereen on pihasuunnitelmassa osoitettu yksi liikuntaesteisten pysäköintipaikka. Pysäköintialueen pohjoiskulmaan on osoitettu korttelialue uutta sähkömuuntamoa varten. Pihasuunnitelmassa on esitetty yksi vaihtoehto järjestellä pysäköinti alueella, jossa on esitetty kaavaehdotuksen mukaisesti uusia istutuksia Koivistonkyläntien viereen ja pysäköintialueen itäreunaan ekologisen yhteyden ja viihtyisämpien katunäkymien muodostamiseksi. Katualueen osa muutetaan asemakaavalla autopaikkojen korttelialueeksi.

Piilinpolku

Päiväkodin kaakkoispuolella on pyöräily- ja kävelyreitti Piilinkadun ja Lehvänkadun välillä. Kaista on asemakaavoitettu puistoksi, mutta hoitoluokitettu katuviheralueeksi. Koska käyttötarkoitus kävelyn ja pyöräilyn reittinä ei ole muuttumassa, päivitetään alue asemakaavaan kaduksi olemassa olevan tilanteen mukaan. Ajoneuvoliikennettä ei tulevaisuudessakaan sallita. Kadunnimitoimikunta on nimennyt kaistan Piilinpoluksi.

Aloitusvaihe

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma kuulutettiin nähtäville 23.11.-14.12.2023 sekä lähetettiin tiedoksi osallisille. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saatiin 5 viranomaiskommenttia sekä yksi mielipide. Vastineet palautteeseen on kirjoitettu selostuksen kohtaan 4.5.1.

Viheralueet ja hulevedet -yksikkö kommentoi, että hulevesisuunnitelma on laadittava. Pirkanmaan maakuntamuseo on antanut lausunnon, jossa todettiin, että rakennuksen kunto huomioiden sen purkaminen on valitettavaa mutta mahdollista. Ympäristönsuojelu kommentoi, että liito-oravat on tarpeen vielä selvittää. Terveydensuojelu pitää suunniteltua kaavamuutosta hyvänä ja tarkoituksenmukaisena. Pirkanmaan liitto ei antanut tässä vaiheessa lausuntoa ko. aineistosta.

Yksityisessä mielipiteessä todetaan, että korttelin uudelleenrakentamisessa tulisi ottaa erityisesti huomioon liikennesuunnittelu ja lasten koulumatkojen turvalliset reitit ja saatto sekä rakennuksen iltakäyttö. 

Valmisteluvaihe

Asemakaavan valmisteluaineisto - kaavaluonnos, siihen liittyvä havainnekuva, selostus ja selvitysaineistoa -  asetettiin nähtäville 21.3. -11.4.2024. Nähtävilläoloaikana saatiin kaksi lausuntoa, yksi vastaus, ettei lausuntoa anneta sekä yksi mielipide. Vastineet palautteeseen on kirjattu selostuksen kohtaan 4.5.2.

Pirkanmaan liitto ilmoitti, ettei jätä lausuntoa tässä vaiheessa. Lisäksi yksityismielipidettä täydennettiin nähtävilläoloajan ulkopuolella. Pirkanmaan maakuntamuseo lausui, että OAS-vaiheessa pyydetyt asiat on huomioitu riittävällä tavalla, eikä sillä ole valmisteluaineistosta huomautettavaa. Pirkanmaan Ely-keskus lausui, että lepakoita voi esiintyä purettaviksi aiotuissa rakennuksissa, joten ne tulee tarkastaa lepakoiden varalta ennen purkamiseen ryhtymistä.

Yksityisessä mielipiteessä kommentoitiin, että päiväkodeissa usein käytettyä keskitettyä ruokalaratkaisua ei kannateta. Päiväkodin iltakäyttäjille toivotaan naulakoita, eteistiloja ja vessoja. Ehdotettiin, että pysäkki päiväkodin edessä rakennetaan uusiksi niin, että pyörätie siirretään pysäkkikatoksen takapuolelle. Toivotaan harkittavan kavennettua kaksisuuntaista pysäkkiä. Ehdotetaan Piilinkadun läpiajon sulkemista päiväkodin tontin yläpäästä ja päiväkodin henkilökuntapysäköinnin siirtämistä nykyiselle Piilinkadun katuosuudelle.

Asemakaavaa on tarkistettu kaavaluonnoksesta tulleen palautteen ja tarkentuvan suunnittelun myötä kaavaehdotukseksi. Rakennukseen on tehty lepakkotarkistus, jossa havaintoja lepakoista ei tehty. Selostuksen vaikutustenarviointia on täydennetty hiilijalanjälkilaskennalla (kohta 3.2), jonka lisäksi hiilijalanjälkiselvitys on lisätty kaava-aineistoon. Yleiskaavaluonnoksen mukaista ekologista reittiä tukemaan on lisätty puita sekä asemakaavakartalle että pihasuunnitelmaan.

Aineistoa on täydennetty havainnekuvalla.

Lausunnot

Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan maakuntamuseo, Pirkanmaan liitto

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8974 (päivätty 18.3.2024, tarkistettu 11.8.2024) hyväksytään asetettavaksi julkisesti nähtäville maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Projektiarkkitehti Marjut Lund-Rahkola, puh. 044 4863496, etunimi.sukunimi@tampere.fi  

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 1241 626, etunimi.sukunimi@tampere.fi  

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 18.3.2024 päivätyn ja 11.8.2024 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8974.

Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8974

Diaarinumero: TRE: 4404/10.02.01/2023.

Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, projektiarkkitehti Marjut Lund-Rahkola.

Asemakaavaehdotus siihen liittyvine aineistoineen asetettiin julkisesti nähtäville 29.8.-12.9.2024, jolloin siitä oli mahdollista jättää palautetta. Palautetta ei jätetty.

Asemakaavakarttaan ei ole tehty muutoksia nähtävilläolon jälkeen. Hiilijalanjälkilaskennan osuutta kaavaselostuksen vaikutustenarvioinnissa on tarkistettu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8974 (päivätty 18.3.2024, tarkistettu 11.8.2024) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Jarmo Viljakka, Teija Mätäsniemi, Pirkanmaan ELY-keskus, asemakaavaavustajat@tampere.fi, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.