Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 4.9.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 35 Arvonlisäverokannan muutokset kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksaan 

TRE:4422/02.04.03/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija, jani.suoniemi@tampere.fi

Perustelut

Jätetaksan valmistelu

Jätehuoltolautakunta käsitteli kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesitystä 4.10.2023 (§ 43) ja päätti asettaa sen julkisesti nähtäville 11.10.-9.11.2023. Lisäksi asianosaisille varattiin mahdollisuus jättää mielipiteitä taksaesityksestä. Toimialueen kunnilta pyydettiin myös lausuntoja asiasta.

Jätetaksaesitys oli julkisesti nähtävillä toimialueen kuntien ilmoitustauluilla julkisissa tietoverkoissa sekä alueellisen jätehuoltolautakunnan internetsivuilla.

Asian vireilläolosta on tiedotettu julkisen kuulutuksen, paikallislehdissä julkaistun lehti-ilmoituksen ja tiedotteen avulla.

Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä lausuntonsa ovat jättäneet seuraavat kunnat (liite 2):

  • Hämeenkyrön kunnan elinympäristölautakunta
  • Ikaalisten kaupungin tekninen lautakunta
  • Lempäälän kunnan yhdyskuntalautakunta
  • Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunta
  • Oriveden kaupungin tekninen lautakunta
  • Nokian kaupunginhallitus
  • Sastamalan kaupungin tekninen lautakunta
  • Vesilahden kunnan rakennus- ja ympäristölautakunta
  • Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta
  • Virtain kaupungin teknisten palveluiden lautakunta
  • Pälkäneen kunnan tekninen lautakunta.

 

Lempäälän kunnan yhdyskuntalautakunnan mukaan taksaan on sisällytetty tarpeellisia muutoksia, joilla pyritään motivoimaan biojätteen lajitteluun. Biojätehuollon tuki sisällytetään aiemmasta poiketen täysimääräisesti sekajätteen käsittelyhintaan. Esitetty muutos laskee biojätteen astiatyhjennyshintoja, koska käsittelyosuutta ei ole enää mukana astiatyhjennyshinnoissa. Myös aluejätepisteen vuosimaksut ovat alemmat niille kiinteistöille, jotka kompostoivat biojätteensä tai ovat vapaaehtoisesti liittyneet biojätteen erilliskeräykseen.

Lempäälän kunta pitää hyvänä uutena elementtinä taksaesitykseen tuotua kiinteistökohtaisiin lisätöihin kuuluvaa jäteastian täyttöasteen seurantapalvelua. Tarjottuun palveluun perustuen on mahdollista seurata syntyviä jätemääriä mm. kuntien hallinto- ja palvelutoiminnan kiinteistöissä sekä seurannan perusteella tarvittaessa kehittää kierrätystä ja muuttaa jäteastioiden tyhjennysväliä.

Lempäälän kunta pitää myös tärkeänä, että jätekeskuksissa otetaan edelleen veloituksetta vastaan erikseen lajiteltuna maatuvaa puutarhajätettä sekä risuja, oksia ja pieniä puunrunkoja enintään 2 m3:n eriä. Tämä luo osaltaan edellytykset sille, että puutarhajätteet päätyvät asianmukaiseen käsittelyyn ja hyötykäyttöön.  

Oriveden teknisen lautakunnan mukaan taksaesitykset eivät saisi nousta radikaalisti, jotta kaikki sellainen jäte, joka kuuluisi kaatopaikoille, jäteasemille ja jätepisteisiin, ei kulkeutuisi tai jäisi jätemaksujen korkeiden maksujen takia luontoon ja ettei laittomia kaatopaikkoja näin syntyisi. Muilta osin teknisellä lautakunnalla ei ole huomautettavaa taksaesityksestä.

Ikaalisten teknisen lautakunnan mukaan hinnankorotusten tulisi olla sellaisia, että ne houkuttelisivat jätteiden toimituksen asianmukaiseen paikkaan. Teknisen lautakunnan mukaan myös biojätteen kompostoinnin vaikutuksesta taksaan on hyvä informoida asiakkaita.

Muiden kuntien lausunnoissa ei ollut lausuttavaa tai huomautettavaa jätetaksaesityksestä. Vastineet annettuihin lausuntoihin on esitetty liitteessä 4.

Jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet (liite 3)

Kuntalaismielipiteessä tuodaan esille, että asukkaiden kannustamista kierrätykseen sekajätteen jätehuoltomaksuja nostamalla pidetään kannatettavana. Kierrätyksen lisääntyessä sekajäteastia täyttyy entistä vähemmän, jolloin jäteastian tyhjennysväliä voidaan pidentää. Tyhjennysväliä pidentämällä jätehuollon kokonaismaksu kiinteistön omistajalla pysyy samalla tasolla tai saattaa jopa laskea, joka kannustaa entisestään lisäämään kierrätystä. Mielipiteessä tuodaan lisäksi esiin, että Pirkanmaan Jätehuolto Oy ei tällä hetkellä mahdollista 3 viikon tyhjennysväliä sekajäteastioille. Mielipiteen mukaan olisi tärkeää, että myös 3 viikon keräysväli mahdollistettaisiin, koska 4 viikon tyhjennysväli on omakotitaloissa usein liian pitkä. Jätehuoltolautakuntaa pyydetään harkitsemaan 3 viikon tyhjennysvälin mahdollistamista osana asiakasmaksujen tarkastamista.

Vastine annettuun mielipiteeseen on esitetty liitteessä 4.

Jätehuoltolautakunnan edellisen käsittelyn jälkeen tehdyt muutokset jätetaksaan

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 4.10.2023 (§ 43) käsittelyn jälkeen Pirkanmaan Jätehuolto Oy on toimittanut jätehuoltolautakunnalle kirjeen, jossa esitetään pientuojien painoperusteisiin jätemaksuihin muutosta risujen ja oksien vastaanottomaksun osalta.

Alkuperäisestä jätetaksaesityksestä poiketen pientuojien painoperusteisten risujen ja oksien vastaanottomaksua esitetään poistettavaksi. Muutosesityksen mukaan peräkärrykuormien lisäksi myös painoperusteisten risujen ja oksien toimittaminen jätekeskuksiin olisi jatkossa asiakkaille maksutonta. Muutosta perustellaan sillä, että Nokian Koukkujärvellä sijaitsevassa biokaasulaitoksessa tarvitaan aiemmin arvioitua enemmän haketta biokaasuprosessin tukiaineeksi. Mikäli oksia ja risuja ei saada kerättyä jätekeskuksissa riittävästi ja tuotettua hakkeeksi, joudutaan sitä hankkimaan lisäksi kaupallisilta toimijoilta, josta aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia. Asukkaiden näkökulmasta katsottuna esitetty muutos on positiivinen.

Pirkanmaan Jätehuolto esittää lisäksi, että kiinteistökohtaisiin lisätöihin (§ 26) kuuluvaan vapaaehtoiseen jäteastian täyttöasteen seurantapalveluun tehdään tarkentava muutos siten, että lisäpalvelun yksikköhinta kattaa kiinteistöllä kaikkien tietyn jätelajin jäteastioiden täyttöasteen seurannan ja raportoinnin niiden täyttöasteesta keskiarvona/tyhjennyskerta. Aiemman esityksen mukaan lisäpalvelun yksikköhinta oli määritelty astiakohtaisesti raportoituna/tyhjennyskerta. Muutosta perustellaan sillä, että Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n välisessä täyttöasteen seurantapalvelun koehankkeessa on havaittu tietyn jätelajin astioiden täyttöasteen seurannan ja raportoinnin olevan tarkoituksenmukaisempaa kokonaisuutena. Esitetty muutos on asiakkaiden näkökulmasta positiivinen ja aiemmin esitettyä edullisempi, silloin kun tietyn jätejakeen astioita on kiinteistöllä useampi kuin yksi.

Jätehuoltomääräysten päivittämisen vuoksi Pirkanmaan Jätehuolto Oy esittää myös, että kiinteistökohtaisiin lisätöihin (§ 26) lisätään hinnasto tuhoutuneesta tai kadonneesta Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n kiinteistölle toimittamasta käsin siirrettävästä jäteastiasta. Korvausmaksun lisääminen taksaan liittyy jätehuoltomääräysten muutokseen, jolla pyritään selventämään kiinteistön haltijan vastuuta tämän hallinnassa olevien jäteyhtiön astioiden asianmukaisesta käytöstä jätehuoltomääräysten mukaisesti. Korvausmaksua ei peritä keräysvälineen normaalista kulumisesta tai jäteyhtiön urakoitsijan aiheuttamista vahingoista. Jätetaksaan esitetään lisättäväksi myös kohta, että mikäli Pirkanmaan Jätehuolto Oy toimittaa kiinteistöittäisessä jätteenkuljetuksessa kiinteistölle jätehuoltomääräysten mukaisen käsin siirrettävän jäteastian turhaan kiinteistön haltijasta johtuvasta syystä, peritään jäteastian pois noutamisesta lisämaksu jätetaksassa määriteltyä tuntiveloitushintaa soveltaen. Muutosta esitetään selventämään kiinteistön haltijan vastuuta jätehuoltomääräysten muutokseen ja ilmoittamaan esimerkiksi kiinteistöllä tapahtuvasta biojätteen kompostoinnista jätehuoltoviranomaiselle, jotta biojäteastiaa ei toimiteta kiinteistölle turhaan.

Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n esitykset on huomioitu nyt hyväksyttävänä olevassa jätetaksassa.

Maksumuistutukset ja jätetaksan voimaantulo

Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle.

Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Liitteenä 1 oleva kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueen kunnissa.

Jätetaksa tulee voimaan 1.1.2024 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 7.12.2022 § 48 hyväksymä jätetaksa kumotaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Nadia Hamidi saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana. Pasi Mäkinen poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija, jani.suoniemi@tampere.fi

Perustelut

Kuntalaispalautteen perusteella on käynyt ilmi, että jätetaksan pykälää 7 ’Virheet ja laiminlyönnit’ on tarkoituksenmukaista tarkentaa siten, että sisällöstä käy aiempaa paremmin ilmi kiinteistönhaltijan vastuu toimivan jätehuollon järjestämiseksi. Virheet ja laiminlyönnit -pykälässä ei ole aiemmin tuotu riittävän selkeästi esiin mm. sitä, että kiinteistön haltijan on huolehdittava jätteenkuljettajan esteettömästä pääsystä jäteastialle, jotta astia voidaan tyhjentää jätehuoltomääräysten mukaisesti.

Edellä mainitun perusteella esitetään, että jätehuoltolautakunnan 13.12.2023 hyväksymän jätetaksan (liite 1) 7 §:n (Virheet ja laiminlyönnit) kolmas kappale muutetaan muotoon: ”Kuljetusurakoitsijan laiminlyönneiksi ei katsota liian painavaksi täytettyä tai rikkinäistä keräysvälinettä, yleisen, yksityisen tai kiinteistön kunnossapitoon kuuluvan, keräyspisteelle tai keräysvälineelle johtavan tien kulkukelvottomuutta tai tien niin huonoa kuntoa, että se saattaa aiheuttaa vauriota ajoneuvolle. Kuljetusurakoitsijan laiminlyönniksi ei katsota myöskään sitä, ettei jäteastiaa löydetä kiinteistöltä esimerkiksi siksi, että se on poistettu tyhjennyspaikalta tai että tyhjennys estyy kiinteistöllä olevan esteen vuoksi. Edellä mainituista tapauksista johtuvasta turhasta käynnistä peritään keräysvälineen tyhjennysmaksu, josta vähennetään laskennallinen keräysvälineen jätemäärää vastaava jätteenkäsittelymaksu”.​​​​​​

Jätetaksaan esitettävien muutosten voimaantulo

Jätetaksaan esitettävien muutosten esitetään astuvan voimaan 1.5.2024, vaikka niiden hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Jätehuoltolautakunnan 13.12.2023 hyväksymä jätetaksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 13.12.2023 hyväksymään kunnan ensisijaisen vastuun jätetaksaan hyväksytään perusteluissa esitetyt muutokset.

Jätetaksan muutokset tulevat voimaan 1.5.2024 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltosuunnittelija Jani Suoniemi, puh. 040 596 4737, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Jätehuoltolautakunta on hyväksynyt 13.12.2023 (§ 52) kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksan 1.1.2024 alkaen. Jätetaksa on hyväksytty ilman arvonlisäveroa, mutta taksassa on kuitenkin informatiivisuuden vuoksi esitetty myös arvonlisäverolliset hinnat. Taksan 22 §:ssä on maininta, että jätetaksassa on oletettu, että arvonlisävero on 24 %. Mikäli tähän tulee muutoksia tai käyttöön otetaan muu vastaava maksu, otetaan niiden vaikutus huomioon voimaantulopäivästä lukien.

Eduskunta on hyväksynyt muutoksen, jonka myötä yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin 1.9.2024 alkaen. Arvonlisäverokannan korotus vaikuttaa myös voimassa oleviin jätetaksoihin. Uuden arvonlisäverokannan mukaiset jätemaksut on päivitetty liitteenä olevaan jätetaksaan.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Arvonlisäverokannan muutokset kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksaan merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Jonna Wahlroos.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)