Perustelut
Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2025 talousarviokehyksen 17.6.2024. Päätös liitteineen on luettavissa kaupungin verkkosivulla osoitteessa https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus/Kokous_1762024/Vuoden_2025_talousarviokehys(391014) .
Talousarviokehys perustuu kaupungin toimintayksiköiden kanssa toukokuussa pitämään kehysinfoon ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Lähtökohdan vuoden 2025 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelulle muodostavat Tampereen strategia 2030, pormestari Kalervo Kummolan pormestariohjelma, kaupungin vuoden 2024 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2025–2028 koskevat taloudelliset ennusteet.
Vuoden 2025 talousarvion sisältämät sitovat toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen strategiaan 2030 ja sen pohjana olevaan Kalervo Kummolan pormestariohjelmaan. Yhdyskuntalautakunnalle kohdistuu vuonna 2025 yhteensä kahdeksan sitovaa toiminnan tavoitetta. Tavoitteissa painottuvat kaupungin kasvuun vastaaminen, kestävien liikkumismuotojen edistäminen sekä luonnon monimuotoisuuden vahvistaminen. Lisäksi työntekijäkokemuksen parantaminen on asetettu tavoitteeksi kaikille lautakunnille.
Tampereen kaupungin vuoden 2024 talous on jäämässä talousarviota selvästi heikommaksi. Tulosennuste ilman Tampereen Veden liiketoimintakaupan yhteydessä kertynyttä kirjanpidollista satunnaista erää on 70,1 milj. euroa alijäämäinen. Suurimmat toimintakate-ennusteen heikennykset ovat asunto- ja kiinteistölautakunnassa sekä konsernihallinnon yhteisissä erissä. Heikennysten taustalla ovat toteutumattomat pysyvien vastaavien myyntivoitot. Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintakatteen arvioidaan toteutuvan 0,7 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompana, sillä rakennusvalvonnan tuottonäkymät ovat heikentyneet asuntorakentamisen voimakkaan hiljentymisen vuoksi. Palveluryhmät ovat ryhtyneet toimenpiteisiin ylitysuhkien pienentämiseksi. Kuntien talous on heikentymässä huomattavasti vuonna 2024. Suurten kaupunkien talousnäkymät vuosille 2024–2025 ovat kuntien vuoden 2024 tilinpäätösennusteiden ja vuoden 2025 talousarviovalmistelusta saatujen tietojen perusteella merkittävästi alijäämäiset Helsinkiä ja Espoota lukuun ottamatta. Myös eri ennustelaitokset ovat arvioineet kuntatalouden heikkenevän nopeasti vuodesta 2024 lähtien ja pysyvän vaikeana koko taloussuunnitelmakauden 2025–2028.
Vuoden 2025 talousarviokehyksessä toimintakate heikkenee vuoden 2024 muutettuun talousarvioon verrattuna 69,0 milj. euroa (10,8 %), josta TE-uudistuksen vaikutus on 49,7 milj. euroa. Ilman TE- uudistuksen menojen lisäystä toimintakate heikkenee 19,3 milj. euroa (3,0 %). Kehyksessä vuosikate on 89,3 milj. euroa ja tilikauden tulos 42,9 milj. euroa alijäämäinen. Talousarviokehyksessä on pidättäydytty menojen lisäyksistä. Talousarvion jatkovalmistelussa tavoitellaan tilikauden tuloksen parantamista.
Kaupunkiympäristön palvelualueen toimielimiä ovat yhdyskuntalautakunta ja sen ympäristö- ja rakennusjaosto sekä alueellinen ympäristöterveydenhuollon jaosto, seudullinen joukkoliikennelautakunta sekä alueellinen jätehuoltolautakunta.
Yhdyskuntalautakunnan tehtävänä on järjestää kaupunkirakenteen kehittämistä kokonaisuutena, kaupunkisuunnittelua, rakentamista ja ylläpitoa koskevat palvelut sekä viranomaispalvelut. Lautakunnan tehtävänä on vastata kestävän kaupunkikehityksen ja ympäristöpolitiikan linjausten ja sitoumusten koordinaatiosta, toimeenpanosta, projektoinnista ja seurannasta. Lautakunnalle kuuluu liikenteen hallinta lukuun ottamatta ympäristö- ja rakennusjaostolle sekä Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle kuuluvia tehtäviä, tulvariskien hallinta sekä yleisen vesi- ja viemärilaitoksen toiminta-alueesta määrääminen. Lautakunta toimii lainsäädännön mukaisena viranomaisena edellä mainituissa asioissa.
Talousarviovalmistelun lähtökohtana oli pääosin nykyisten palvelujen taso. Lautakuntien kehysesityksiin on huomioitu valituissa palveluissa (varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukiokoulutus, joukkoliikenne) suoritemäärän kasvun aiheuttama kustannusten nousu, ratikan laajenemisen kustannukset, palkankorotusten arvioitu vaikutus sekä uusien ja peruskorjattujen tilojen vuokrakustannukset. Mahdollisista muista lisäysesityksistä oli luovuttava tai ne oli katettava olemassa olevan budjetin sisältä tai maksuja ja taksoja korottamalla.
Vuoden 2025 kehyksessä on sitovaa lautakuntarakenteen mukainen lautakunnan toimintakate, ja nettoinvestoinnit sekä erikseen sitovat kehitysohjelmat. Yhdyskuntalautakunnan toimintakate vuonna 2025 on -56,6 milj. euroa. Toimintakate on kaupunginhallituksen hyväksymän talousarviokehyksen mukainen. Yhdyskuntalautakunnan nettoinvestointien esitys vuonna 2025 on -78,8 milj. euroa, josta -30,8 milj. euroa kohdistuu lautakunnan alaisen Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman ja Hiedanranta -kehitysohjelman investointimenoihin.
Yhdyskuntalautakunnan käyttötalouden budjettiesityksessä on kehysvaiheessa huomioitu tulojen lisäyksiä yhteensä 1,0 milj. euroa ja menojen lisäyksiä yhteensä 4,3 milj. euroa. Toimintakatetta muutokset heikentävät 4,4 milj. euroa. Tulojen lisäyksinä on huomioitu asemakaavoituksen omien tilojen 0,6 milj. euron laskutus kiinteistö- ja tilapalveluilta sekä projektitoimiston hallinnoimien päättyvien ja uusien projektien aiheuttamat 0,4 milj. euron tulojen lisäykset. Toimintamenojen lisäyksinä on huomioitu talousarviopohjan 0,7 milj. euron korjauksina vuoden 2024 palkankorotusten palkkaperintö ja järjestelyvaraerät sekä vuoden 2025 tasausmaksun muutos sekä sisäiset vuokrien muutokset. Erikseen neuvotelluista merkittävistä muutostarpeista on huomioitu raitiotien vastikkeen 3,2 milj. euron kasvu. Lisäksi on menojen lisäyksinä huomioitu projektitoimiston hallinnoimien päättyvien ja uusien projektien aiheuttamat 0,4 milj. euron kustannukset.
Yhdyskuntalautakunnan budjettiesityksessä henkilötyövuodet kasvavat 6 htv uusien rekrytointien vuoksi. Uusien rekrytointien rahoitus pyritään kattamaan lisätuloilla, ulkoisten hankintojen vähentämisellä ja priorisoimalla tarpeita palveluryhmien yli.
Yhdyskuntalautakunnan talousarvioehdotuksen toimintatulot ovat 33,851 milj. euroa, toimintamenot -90,493 milj. euroa ja toimintakate -56,642 milj. euroa. Yhdyskuntalautakunnan nettoinvestointimenot ovat -78,805 milj. euroa sisältäen myös kehitysohjelmien investoinnit.
Pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Kaupunkiympäristön palvelualueeseen kuuluvan yhdyskuntalautakunnan vuoden 2025 talousarvioesitys hyväksytään lautakunnan osalta sekä oikeutetaan palvelualueen johtaja tekemään talousarvioesitykseen teknisiä muutoksia.
Samalla hyväksytään lautakunnan lausunto talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltävään kuntalaisaloitteiseen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.