§ 118 Tampereen keskusta-alueen ilmakuvauksen ja 3D-mallinuksen hankinta pienhankintana

Lataa  Kuuntele 

TRE:4534/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

2.10.2024

Päätöksen tekijä

Työllisyysjohtaja, Työllisyys- ja kasvupalvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Kehittämispäällikkö Vesa-Matti Ruottinen, puhelin 041 730 9258, sähköposti etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Työllisyysjohtaja Regina Saari, puhelin 050 346 9603, sähköposti etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen strategian painopistealueina on tulevaisuuden edelläkävijyys ja rohkeasti uudistuva kaupunki. Ilmakuvauksen, 3D-mallinnuksen ja data-alustan avulla Tampereen keskusta-alueesta voidaan luoda jatkuvasti päivitettävä digitaalinen kaksonen, joka parantaa merkittävästi ilmasta kerätyn datan hyödyntämismahdollisuuksia ja tarkkuutta, sekä lyhentää datan keräysaikoja laajoilta alueilta. Uuden digitaalisen kaksosen luomisen yhteydessä voidaan myös yhdistää jo olemassa olevaa dataa, mikä tuottaa entistä rikkaamman ja relevantimman tietolähteen. Tarkka visuaalinen data ja 3D-malli mahdollistavat todentuntuisen digitaalisen ympäristön luomisen, joka sulautuu saumattomasti kaupunkiin ja tukee Tampereen strategista siirtymistä kohti metaversumia (citiverseä). Hankinta tukee myös Tampereen strategian painopistealuetta hiilineutraaleja tekoja, koska toteutus suoritetaan ilmastokestävästi. 

Tampereen kaupungin Työllisyys- ja kasvupalvelut pyysi Tampereen keskusta-alueen ilmakuvauksen ja 3D-mallinuksen hankinnasta tarjouksia. Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.

Tarjouspyyntö lähetettiin neljälle potentiaaliselle tarjoajalle 11.9.2024 sähköpostitse: Field Finland Oy:lle (0916576-8), Kelluu Oy:lle (2902007-2), Mitta Oy:lle (0779388-3) sekä Tampereen Infra Oy:lle (3022425-9).

Tarjouspyynnössä annettiin mahdollisuus jättää lisäkysymyksiä sähköpostitse osoitteella vesa-matti.ruottinen@tampere.fi. Kysymyksiä ei kuitenkaan saapunut. 

Tarjouksen jätti määräaikaan 25.9.2024 klo 23.59 mennessä ainoastaan:
Kelluu Oy (Y tunnus: 2902007-2) 

Hankinta sisältää seuraavat palvelut:
-    Tampereen keskusta-alueen ilmakuvaus 
-    Ilmakuvatun alueen 3D-mallinnus 
-    Data-alustan toteuttaminen

Tarjoajan soveltuvuuden arviointi:
Valituksi tullut tarjoaja täyttää tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi: 
Valittu tarjous vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia.

Tarjousten vertailu:
Tarjousten vertailua ei suoritettu, koska tarjouksia saapui vain yksi.  

Tarjouspyynnön mukaisesti valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti laatu-hintasuhteiltaan edullisin tarjous seuraavasti: laatu 25 pistettä ja hinta 5 pistettä. Tarjouspyynnön enimmäispistemäärä oli yhteensä 30 pistettä. Tarkemmat kriteerit ovat tarjouspyyntödokumentissa.

Edellä mainitun perusteella Tampereen keskusta-alueen ilmakuvaus ja 3D-mallinus hankitaan Kelluu Oy:lta (Y tunnus: 2902007-2) 

Työllisyys- ja kasvupalvelut on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijana toimi kehittämispäällikkö Vesa-Matti Ruottinen. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä enintään 59 999 €.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii kasvupalvelujohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Irene Impiö. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Työllisyysjohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 15.5.2024 § 52. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö (Toimintasäännön liite: Elinvoiman palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.8.2024 alkaen).

Päätös

Sopimus Tampereen keskusta-alueen ilmakuvauksen ja 3D-mallinuksen hankinnasta tehdään Kelluu Oy:n (Y tunnus: 2902007-2) kanssa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Irene Impiö.

Palvelua hankitaan ajalle 10.10.-31.12.2024. Palvelun arvonlisäveroton kokonaiskustannus sitoumuksetta on enintään 59 999 €. Palvelun kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 154900.

Hankintapäätös on kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.
 

Allekirjoitus

Työllisyysjohtaja Regina Saari 

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.