Perustelut
Laki tulvariskien hallinnasta (620/2010) velvoittaa kuntia tekemään hulevesitulvista aiheutuvien tulvariskien alustavan arvioinnin sekä nimeämään mahdolliset merkittävät hulevesitulvariskialueet. Lain tarkoituksena on vähentää tulvariskejä, ehkäistä ja lieventää tulvista aiheutuvia vahingollisia seurauksia ja edistää varautumista tulviin.
Merkittävän hulevesitulvariskin kriteerit lain 620/2010 8 §:n mukaan hulevesitulvariskin merkittävyyttä arvioitaessa on otettava huomioon tulvan todennäköisyys sekä seuraavat tulvasta mahdollisesti aiheutuvat yleiseltä kannalta katsoen vahingolliset seuraukset:
- vahingollinen seuraus ihmisten terveydelle tai turvallisuudelle;
- välttämättömyyspalvelun, kuten vesihuollon, energiahuollon, tietoliikenteen, tieliikenteen tai muun vastaavan toiminnan, pitkäaikainen keskeytyminen;
- yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja turvaavan taloudellisen toiminnan pitkäaikainen keskeytyminen;
- pitkäkestoinen tai laaja-alainen vahingollinen seuraus ympäristölle; tai
- korjaamaton vahingollinen seuraus kulttuuriperinnölle.
Tampereella kolmannen arviointikierroksen alustava arviointi toteutettiin hulevesiverkoston mallinnukseen perustuvan tulvariskiarvioinnin, huleveden varautumissuunnitelmassa todettujen riskikohteiden sekä ilmaston ja vesiolojen kehittymisestä saatavissa olevien tietojen perusteella, ottaen huomioon myös ilmaston muuttuminen pitkällä aikavälillä. Näiden perusteella voitiin arvioida, onko Tampereen alueella lain tarkoittamaa merkittävää hulevesitulvariskialuetta. Arvioinnin suorittivat Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen viheralueet ja hulevedet -yksikön erikoissuunnittelijat Pekka Heinonen ja Juho Korkalainen.
Valtioneuvoston asetus 659/2010 asettaa alustavalle arvioinnille aikataulun. Asetuksen mukaan arviointi tuli toteuttaa ensimmäisen kerran vuonna 2011. Tampereella uutta tietopohjaa hulevesitulvariskeistä on kertynyt edellisen, vuonna 2018 toteutetun arvioinnin jälkeen ja maankäytössäkin on tapahtunut merkittäviä muutoksia. Edellä mainituissa arvioinneissa ei Tampereelta nimetty yhtään lain tarkoittamaa merkittävää hulevesitulvariskialuetta.
Tällä kolmannella arviointikierroksella oli tarkasteltava esimerkiksi seuraavia asioita:
- Onko saatavilla uutta tietopohjaa riskien arviointiin?
- Onko tapahtunut vahingollisia seurauksia aiheuttaneita hulevesitulvia vuoden 2010 jälkeen?
- Onko maankäytössä tapahtunut tai odotettavissa oleellisia muutoksia?
- Onko ilmastonmuutoksen vaikutusarvioissa tapahtunut oleellisia muutoksia?
- Onko toteutettu hulevesitulvariskien hallinnan toimenpiteitä?
Varautumissuunnittelutyön yhteydessä tunnistettiin 30 riskikohdetta, joista osa on jo korjattu. Työn yhteydessä esitettiin alustavat korjaussuunnitelmat kohteittain. Esiintyneiden hulevesitulvakohteiden aiheuttamat vahingot ovat kuitenkin paikallisia ja vahingoiltaan verrattain vähäisiä. Esiintyneet hulevesitulvat eivät ole täyttäneet lain tarkoittamia merkittävien hulevesitulvariskien kriteerejä.
Kokonaisuudessaan hulevesitulvariskin ei katsota kasvavan merkittävästi Tampereella lähitulevaisuudessa, sillä huleveden hallintaan on kiinnitetty erityisen paljon huomiota viime vuosina. Ilmastonmuutoksen lisäksi kaupunkirakenteen tiivistyminen voi osaltaan lisätä hulevesitulvariskiä tulevaisuudessa.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Hyväksytään hulevesitulvariskien alustavan arvioinnin kolmannen suunnittelukierroksen asettaminen nähtäville.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.