Yhdyskuntalautakunta, kokous 22.10.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 274 Hulevesitulvariskien alustavan arvioinnin 3. kierros nähtäville 

TRE:4684/11.01.02/2024

Valmistelija

  • Viinanen Marika, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Erikoissuunnittelija Pekka Heinonen, puh. 040 846 9458 ja erikoissuunnittelija, Juho Korkalainen, puh. 041 730 4620, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki,​ puh. 040 124 1626,​ etunimi. sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Laki tulvariskien hallinnasta (620/2010) velvoittaa kuntia tekemään hulevesitulvista aiheutuvien tulvariskien alustavan arvioinnin sekä nimeämään mahdolliset merkittävät hulevesitulvariskialueet. Lain tarkoituksena on vähentää tulvariskejä, ehkäistä ja lieventää tulvista aiheutuvia vahingollisia seurauksia ja edistää varautumista tulviin.

Merkittävän hulevesitulvariskin kriteerit lain 620/2010 8 §:n mukaan hulevesitulvariskin merkittävyyttä arvioitaessa on otettava huomioon tulvan todennäköisyys sekä seuraavat tulvasta mahdollisesti aiheutuvat yleiseltä kannalta katsoen vahingolliset seuraukset:

  1. vahingollinen seuraus ihmisten terveydelle tai turvallisuudelle;
  2. välttämättömyyspalvelun, kuten vesihuollon, energiahuollon, tietoliikenteen, tieliikenteen tai muun vastaavan toiminnan, pitkäaikainen keskeytyminen;
  3. yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja turvaavan taloudellisen toiminnan pitkäaikainen keskeytyminen; 
  4. pitkäkestoinen tai laaja-alainen vahingollinen seuraus ympäristölle; tai
  5. korjaamaton vahingollinen seuraus kulttuuriperinnölle.

 

Tampereella kolmannen arviointikierroksen alustava arviointi toteutettiin hulevesiverkoston mallinnukseen perustuvan tulvariskiarvioinnin, huleveden varautumissuunnitelmassa todettujen riskikohteiden sekä ilmaston ja vesiolojen kehittymisestä saatavissa olevien tietojen perusteella, ottaen huomioon myös ilmaston muuttuminen pitkällä aikavälillä. Näiden perusteella voitiin arvioida, onko Tampereen alueella lain tarkoittamaa merkittävää hulevesitulvariskialuetta. Arvioinnin suorittivat Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen viheralueet ja hulevedet -yksikön erikoissuunnittelijat Pekka Heinonen ja Juho Korkalainen. 

Valtioneuvoston asetus 659/2010 asettaa alustavalle arvioinnille aikataulun. Asetuksen mukaan arviointi tuli toteuttaa ensimmäisen kerran vuonna 2011. Tampereella uutta tietopohjaa hulevesitulvariskeistä on kertynyt edellisen, vuonna 2018 toteutetun arvioinnin jälkeen ja maankäytössäkin on tapahtunut merkittäviä muutoksia. Edellä mainituissa arvioinneissa ei Tampereelta nimetty yhtään lain tarkoittamaa merkittävää hulevesitulvariskialuetta.

Tällä kolmannella arviointikierroksella oli tarkasteltava esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Onko saatavilla uutta tietopohjaa riskien arviointiin?
  • Onko tapahtunut vahingollisia seurauksia aiheuttaneita hulevesitulvia vuoden 2010 jälkeen?
  • Onko maankäytössä tapahtunut tai odotettavissa oleellisia muutoksia?
  • Onko ilmastonmuutoksen vaikutusarvioissa tapahtunut oleellisia muutoksia?
  • Onko toteutettu hulevesitulvariskien hallinnan toimenpiteitä?

 

Varautumissuunnittelutyön yhteydessä tunnistettiin 30 riskikohdetta, joista osa on jo korjattu. Työn yhteydessä esitettiin alustavat korjaussuunnitelmat kohteittain. Esiintyneiden hulevesitulvakohteiden aiheuttamat vahingot ovat kuitenkin paikallisia ja vahingoiltaan verrattain vähäisiä. Esiintyneet hulevesitulvat eivät ole täyttäneet lain tarkoittamia merkittävien hulevesitulvariskien kriteerejä.

Kokonaisuudessaan hulevesitulvariskin ei katsota kasvavan merkittävästi Tampereella lähitulevaisuudessa, sillä huleveden hallintaan on kiinnitetty erityisen paljon huomiota viime vuosina. Ilmastonmuutoksen lisäksi kaupunkirakenteen tiivistyminen voi osaltaan lisätä hulevesitulvariskiä tulevaisuudessa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Hyväksytään hulevesitulvariskien alustavan arvioinnin kolmannen suunnittelukierroksen asettaminen nähtäville.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Mikko Nurminen, Jukka Lindfors, Juho Korkalainen VIHU, Pekka Heinonen VIHU, Marika Viinanen VIHU

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)