Kaupunginvaltuusto, kokous 21.10.2024

§ 149 Tampereen kaupungin toiminnan ja talouden katsaus 8/2024 

TRE:1929/02.02.01/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja, Reija.Linnamaa@tampere.fi
Koskela Mikko, Talousjohtaja, mikko.koskela@tampere.fi

Perustelut

Elokuun toteuman perusteella laadittu tilinpäätösennusteen tulos on 141,7 milj. euroa ylijäämäinen ja nettoinvestointien ennuste on 320,2 milj. euroa. Todellista taloudellista tilannetta kuvaava tulosennuste ilman Tampereen Veden liiketoimintakaupan yhteydessä kertynyttä kirjanpidollista satunnaista erää on 62,6 milj. euroa alijäämäinen. Alijäämän keskeisin syy on eräiden suurten budjetoitujen myyntivoittojen siirtyminen vuodelle 2025. Nettoinvestointien ennuste ilman Tampereen Vesi Oy:n SVOP-sijoitusta on 235,3 milj. euroa. Tulosennuste parani kesäkuun ennusteesta 7,6 milj. euroa toimintakatteen ja verorahoituksen paranemisen seurauksena.

Toimintatuotot ovat alittumassa koko kaupungin tasolla 39,2 milj. euroa ja toimintakulut ylittymässä 2,5 milj. euroa. Toimintatuottojen alituksen taustalla ovat erityisesti pysyvien vastaavien myyntivoitot. Kaupungin yhteenlasketun toimintakatteen ennustetaan toteutuvan 41,6 milj. euroa muutettua talousarviota heikompana.

Toimintakate on toteutumassa budjetoitua heikompana erityisesti asunto- ja kiinteistölautakunnassa (22,8 milj. euroa). Suurimpana toteutumattomana eränä on Tipotien myynnin siirtyminen vuodelle 2025. Konsernihallintoon budjetoitu Annalan Vuokra-asunnot Oy:n myynti on siirtymässä myös vuodelle 2025 ja konsernihallinon yhteisten erien toimintakate on toteutumassa 20,1 milj. euroa budjetoitua heikompana. Kasvatus- ja opetuslautakunnan toimintakate on toteutumassa 3,0 milj. euroa talousarviota heikompana henkilöstökulujen ja palvelujen ostojen arvioitujen ylitysten vuoksi.

Verorahoituksen ennustetaan toteutuvan 2,2 milj. euroa muutettua talousarviota heikompana pääosin yhteisöverotulojen arvioitua vähäisemmän kertymän vuoksi. Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan 2,3 milj. euroa budjetoitua parempana. Vuosikatteen 66,0 milj. euron ennuste kattaa poistoista ja arvonalentumisista 51,3 prosenttia.

Nettoinvestointien ennuste alittaa muutetun talousarvion 37,7 milj. eurolla. Alituksen taustalla on erityisesti talonrakennushankkeiden lykkääntyminen. Investointien tulorahoitusprosentiksi on muodostumassa 20,6 (ilman Tampereen Vesi Oy:n SVOP-sijoitusta 28,0).

Kaupungin lainamäärän kasvuksi ennustetaan 68,8 milj. euroa, mikä tarkoittaa 265 euron kasvua asukasta kohti.

Konsernin tulosennuste on 4,5 milj. euroa alijäämäinen.

Toiminnan ja talouden katsauksessa raportoidaan talousarvion toiminnan tavoitteiden (pl. tytäryhteisöjen tavoitteet) etenemisestä tammi-elokuun aikana sekä esitetään arvio niiden toteutumisesta vuoden loppuun mennessä. Talousarvion toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen strategiaan ja pormestariohjelmaan. Tavoitteita asetetaan ensisijaisesti toiminnan vaikuttavuudelle ja tuloksille.

Kaupunginvaltuusto asetti vuoden 2024 talousarviossa 45 sitovaa toiminnan tavoitetta, joista 12 oli kaupunkitasoisia ja 33 kohdistui ensisijaisesti lautakunnille. Maaliskuussa 2024 voimaan tulleen organisaatiouudistuksen myötä viisi elinvoima- ja osaamislautakunnalle talousarviossa vastuutettua tavoitetta siirtyi kaupunkitasoisiksi tavoitteiksi. Katsauksessa raportoiduista tavoitteista 17 on kaupunkitasoisia ja 28 kohdistuu ensisijaisesti lautakunnille. Lisäksi Tampereen Kaupunkiliikenne liikelaitokselle asetettiin kolme tavoitetta.

Valtaosan toiminnan tavoitteista arvioidaan toteutuvan suunnitellusti tai niiden toteutumista ei voida vielä tässä vaiheessa vuotta arvioida. Suunnitellusti ovat toteutumassa muun muassa tavoitteet, jotka liittyvät 1.-9.-luokkalaisten koulupäivän aikaiseen koettuun hyvinvointiin, kansainvälisten opiskelijoiden hakijamääriin, vihreän ja digitaalisen siirtymän investointien houkutteluun, kohtuuhintaiseen asumiseen, joukkoliikenteen matkustajamääriin, raitiotien jatko-osuuteen sekä luonnon monimuotoisuuden edistämiseen.

Kaupunkitasoisista sekä lautakunnille asetetuista tavoitteista viiden arvioidaan jäävän toteutumatta. Toteutumatta arvioidaan jäävän tavoitteiden, jotka liittyvät pientalojen rakentamiseen, kestävien liikkumismuotojen suhteelliseen kulkutapaosuuteen, ammatillisen tutkinnon suorittaneisiin sekä talouden tavoitteisiin koskien tilikauden tulosta ja investointien tulorahoitusprosenttia.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Tampereen kaupungin toiminnan ja talouden katsaus 8/2024 merkitään tiedoksi.

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Tampereen kaupungin toiminnan ja talouden katsaus 8/2024 merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden talousjohtaja Mikko Koskelalle, johtaja Reija Linnamaalle ja johtaja Lauri Savisaarelle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Linnamaa Reija, Johtaja
  • Koskela Mikko, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610 ja talousjohtaja Mikko Koskela, puh. 040 133 4422, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Tampereen kaupungin toiminnan ja talouden katsaus 8/2024 merkitään tiedoksi.

Päätös

Asia merkittiin tiedoksi.

Tiedoksi

Mikko Koskela, Hanna Jääskeläinen, Reija Linnamaa, Nina Mustikkamäki, konsernihallinto-palvelualueet-liikelaitos

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)