§ 13 Rakennusvalvonnan arkiston erityissuunnitelmien digitointi

Lataa  Kuuntele 

TRE:4867/00.01.05/2024

Päätöspäivämäärä

29.10.2024

Päätöksen tekijä

Suunnittelujohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Erikoissuunnittelija, Toni Laine, 040 806 3485, etunimi.m.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Suunnittelujohtaja, Jukka Lindfors, 050 559 4139, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Rakennusten erityissuunnitelmien paperiaineiston laajuus on 670 hyllymetriä (n. miljoona asiakirjaa). Aineisto koostuu rakennusten rakenne- ja LVI-suunnitelmista vuoteen 2016 asti, ja siihen kohdistuu vuosittain paljon tietopyyntöjä (vuonna 2023 1100 kpl). Paperiset erityissuunnitelmat on säilytettävä, kunnes rakennus on purettu, eli ne ovat pitkäaikaissäilytettäviä. Tietopalveluvelvoite perustuu julkisuuslakiin. 

Erityissuunnitelmia tarvitaan erityisesti rakennusten korjaus- ja muutostöiden suunnittelussa, rakennusten ylläpidossa ja viranomaisvalvonnassa. Aineiston analogisuus aiheuttaa asiakkaalle ja viranomaiselle manuaalista työtä aineiston eri käsittelyvaiheissa ja hukka-aikaa palveluprosesseissa. Digitointi sujuvoittaisi palveluprosesseja ja mahdollistaisi aineiston saatavuuden itsepalveluna sähköisen myyntipalvelun käyttöönoton jälkeen, mikä parantaisi merkittävästi asiakaspalvelua ja toisi myyntituloja. Lisäksi digitointi parantaisi tiedonhallintaa ja työntekijäkokemusta (esim. mahdollistaisi etätyön tietopalvelussa) sekä tukisi analogisen aineiston pitkäaikaissäilytystä. 

Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasäännön 5 §:n mukaan projektin toteutuspäätös kuuluu suunnittelujohtajan tehtäviin. 

Projektissa käsiteltävien henkilötietojen osalta henkilörekisterin vastaava viranhaltija on rakennusvalvontapäällikkö. 

Projektiin liittyvistä rakennusvalvonnan hankinnoista päättää suunnittelujohtaja. Projektiin liittyvistä ICT-määrärahalla tehtävistä hankinnoista päättää tietohallintojohtaja. 

Projektin kokonaiskustannusarvio on 1 095 000 €, josta ulkopuolisen rahoituksen osuus on 0 € ja Tampereen kaupungin osuus on 1 095 000 €. 

Projekti rahoitetaan rakennusvalvonnan budjetista joustavasti taloustilanteen mukaisesti (arvioidusti digitointi 50 000 euroa / vuosi ja henkilökustannukset 11 000 euroa / vuosi) ja tietohallintoyksikön kaupunkiympäristön salkulle allokoimasta keskitetystä ICT-kehittämismäärärahasta (yhteensä 220 000 €, jakautuen vuosille 2024 10 000 euroa ja 2025–2038 15 000 euroa / vuosi). Talouden toteumaa seurataan rakennusvalvonnassa ja digitointiin kohdennetaan lisää rahaa yksikön budjetin niin salliessa. 

Projektin toteuttamisaika 4.11.2024 – 31.12.2038. 

Projektin operatiivinen omistaja on rakennusvalvontapäällikkö Juha Henttonen ja projekti toteutetaan rakennusvalvonnassa.

Projektipäällikkönä toimii Toni Laine.

Taloushallinnon yhteyshenkilö on projektiasiantuntija Jaana Hautala konsernihallinnon tukipalveluista.   

Projektipäällikön ja projektiryhmän jäsenten Jukka Peltola ja Jenni Salminen esihenkilönä toimii Emilia Tommila, projektiryhmän jäsenten Tero Mettinen, Aino Tervonen, Sini Korkiamäki ja Ilona Hentonen esihenkilönä toimii Sirpa Koskinen, ja taloushallinnon yhteyshenkilön esihenkilönä hänen vakituinen esihenkilönsä. 

Rakennusvalvonnan menojen ja tulojen hyväksyntäoikeus ja tilaamisoikeudet projektiin liittyvissä asioissa määrittyvät projektin omistavan yksikön tilaamisoikeuksien mukaisesti. Projektin budjetin ja toteuttamisajan puitteissa ict-kehittämismäärärahalla katettavien menojen ja tulojen hyväksymisoikeus ja tilausoikeus on projektin operatiivisella omistajalla (1.7.2024 § 142). 

Projektiin liittyvien laskujen asiatarkastus kuuluu projektipäällikölle. 

Projektissa noudatetaan Tampereen kaupungin hankintaohjeistusta, taloudenhoidon konsernimääräystä ja projektiohjeistusta. 

Projekti on käsitelty ja hyväksytty toteutukseen kaupunkiympäristön palvelualueen kehittämisen johtoryhmässä 24.9.2024. 

Päätös

Rakennusvalvonnan arkiston erityissuunnitelmien digitointi -projekti toteutetaan ajalla 4.11.2024 – 31.12.2038   Tampereen rakennusvalvonnassa. 

Projektin kokonaiskustannusarvio on 1 095 000 €, josta ulkopuolisen rahoituksen osuus on 0 € ja Tampereen kaupungin osuus on 1 095 000 €. 

Projekti rahoitetaan rakennusvalvonnan budjetista joustavasti taloustilanteen mukaisesti (arvioidusti digitointi 50 000 euroa / vuosi ja henkilökustannukset 11 000 euroa / vuosi) ja tietohallintoyksikön kaupunkiympäristön salkulle allokoimasta keskitetystä ICT-kehittämismäärärahasta (yhteensä 220 000 €, jakautuen vuosille 2024 10 000 euroa ja 2025–2038 15 000 euroa / vuosi). Talouden toteumaa seurataan rakennusvalvonnassa ja digitointiin kohdennetaan lisää rahaa yksikön budjetin niin salliessa.  

Projektin operatiivinen omistaja on rakennusvalvontapäällikkö Juha Henttonen.

Projektipäälliköksi nimetään Toni Laine (40 htp).

Projektiryhmään nimetään Jukka Peltola (10 htp), Jenni Salminen (20 htp) sekä Tero Mettinen, Aino Tervonen, Ilona Hentonen ja Sini Korkiamäki (yhteensä 700 htp).   

Projektin ohjausryhmään nimetään Juha Henttonen ja Jyrki Ottman sekä kutsutaan Risto Asikainen. Esittelijäksi nimetään projektipäällikkö Toni Laine.

Projektin digitointi- ja henkilökustannukset maksetaan rakennusvalvonnan kustannuspaikalta 111884. Projektin ICT-määrärahalla katettavat kustannukset maksetaan tietohallinnon kustannuspaikalta 113251. Projektin SAP-tunnus on H1110_24_03.

Lausunnot

Johtaja Maria Nikkilä:

Kaupunkiympäristön salkulle allokoidusta keskitetystä ICT-kehittämismäärärahasta allokoidaan salkun P2-päätöksessä hyväksytyn projektisuunnitelman mukaisesti projektille 220 000 euroa, jakautuen vuosille 2024: 10 000 €, 2025–2038 15 000 € / vuosi. Huomioitavaa on, että kunkin talousarviovuoden osalta projektin käyttöön allokoidaan määräraha salkun johtoryhmän erillisellä päätöksellä. Näin ollen tulevien vuosien 2025–2038 määräraha on alustava varaus, joka tulee huomioida ko. vuoden talousarvion laadinnassa.

Allekirjoitus

Suunnittelujohtaja Jukka Lindfors

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.