Kaupunginvaltuusto, kokous 16.9.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 132 P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimus Tampereen kaupungin ja Finnpark Parkisto Oy:n välillä sekä kustannusarvio 

TRE:2249/10.03.02/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi
Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Perustelut

Tampereen vetovoimaa ja kasvutavoitteita edistävät suuret asuinalueet ja kaupunkikehityshankkeet eri puolilla kaupunkia edellyttävät keskitettyjen pysäköintilaitosten toteuttamista. Tavoitteena on siirtää vaiheittain keskustan vanhanaikainen maanpäällinen ja tulevaisuudessa liikennemäärien kasvaessa yhä vaikeammin saavutettava erillisissä laitoksissa sijaitseva pysäköintikapasiteetti sujuvammin keskustan kehän ulkopuolelta saavutettavaan maanalaiseen pysäköintiverkostoon. Kaupunginhallituksen kehittämiskokoukselle esitettiin 25.3.2024 tilannekatsauksena Tampereen kaupunkikehityksen mahdollistavien pysäköintiratkaisujen toteutusmalli (§ 134, TRE:7293/00.01.03/2022). Kaupunginhallituksen kehityskokous merkitsi tilannekatsauksen tiedoksi.

Tampereen kaupunkikehityksen mahdollistavien pysäköintiratkaisujen toteutusmalli 

Selvitysten perusteella on päädytty esittämään mallia, jossa kaupunki edistää kaupunkikehityksen edellyttämien pysäköintilaitosten toteuttamista, jos ne eivät markkinaehtoisesti toteudu, käyttäen välineenä konserniyhteisöä (Finnpark). Esitettävällä toteutusmallilla on ensi vaiheessa tarkoituksena mahdollistaa keskustan itäpuolen maanalaisen pysäköinnin seuraava vaihe eli P-Hämpin ensimmäisen laajennuksen toteutuminen. Ensimmäisen vaiheen mahdollistamiseksi toteutusmallin mukaisia lähtökohtia ja edellytyksiä kaupungille ovat: 

  • Perustetaan Finnpark-konserniin tytäryhtiö (Finnpark Parkisto Oy), jolla on yleisen edun mukainen tehtävä ja joka on Tampereen kaupungin ohjauksessa (kaupunginhallituksen konsernijaosto antoi 23.4.2024 omistajan ennakkokantana luvan tytäryhtiön perustamiseen).
  • Luovutetaan perustetulle yhtiölle kolme keskustan maanpäällisten pysäköintilaitosten tonttia, joihin Finnpark-konsernin yhtiöillä on pitkät vuokrasopimukset. Luovutus rahoitetaan sijoitetun vapaan oman pääoman (svop) avulla, jossa Tampereen kaupunki antaa Finnpark Parkisto Oy:lle tonttien arvoa vastaavan svopia rahana.
  • Yhteishankinnan toteutussopimus ja vastaava kaupungin osuus kustannusarviosta. Finnpark Parkisto Oy ja Tampereen kaupunki hankkivat yhteishankintana Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden ja maanalaisen liikenneympyrän sekä P-Hämpin ensimmäisen laajennuksen, vastaten kumpikin oman osuutensa kustannuksista.
  • Kaupungin 100-prosenttinen takaus perustettavan yhtiön lainoille koskien ensimmäisessä vaiheessa P-Hämpin ensimmäisen laajennuksen lainoja. 


Esitetyn mallin kustannukset ja talousvaikutukset

P-Hämpin ensimmäisen laajennuksen yhteydessä toteutettavaksi esitettävä Viinikankadun maanalainen ajoyhteys on merkittävä investointi. Finnpark-konsernin maanpäällisten pysäköintilaitosten vapautuessa kehitettäväksi kaupunki voi saada tuloja maankäyttösopimuskorvauksina. Kaupungin on arvioitu saavuttavan lisäksi merkittävästi säästöjä sekä merkittävästi pienemmät päästövaikutukset, kun Viinikanlahden alueen järvitäyttöihin tarvittava louhe saadaan oikea-aikaisesti ja läheltä. Lisäksi Finnpark Parkisto Oy osallistuu Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden ja liikenneympyrän toteutuskustannuksiin, mikä tuottaa oikeuden jatkaa liikenneympyrän ajohaarasta ajoyhteyden omaan pysäköintilaitokseensa. Taloudellisesti esitettävä toteutusmalli on kustannuksiltaan kaupungille edullisempi kuin pysäköinnin toteuttaminen suoraan omana toimintana.

Finnpark Parkisto Oy:n osakkaiden ensisijaisena tavoitteena on rakennuttaa Tampereen kaupungin alueella maanalaisia ja maanpäällisiä, ei markkinaehtoisesti toteutettavia, pysäköintilaitosrakennuksia tai -alueita sekä vuokrata niitä kolmansille hankintalain edellyttämin tavoin. Edistämällä kaupungin 100-prosenttisesti omistaman Finnpark-konsernin maanpäällisten pysäköintilaitosten kapasiteetin siirtämistä maanalaisiin pysäköintiluoliin, kaupungin tavoitteena on mahdollistaa maanpäälliset kaupunkikehityshankkeet.

Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden ja liikenneympyrän suunnittelu tulee aloittaa nyt, jotta saadaan kokonaisuudelle rakentamisvalmius 2025. Keskustan suuret maanalaiset vuoropysäköintilaitokset sekä pysäköintiliikenteen ohjaaminen maan alle jo ennen hitaan liikkumisen aluetta mahdollistavat erityisesti keskustan saavutettavuuden palveluiden, kaupan, työpaikkojen sekä tapahtumien osalta henkilöautoilla. Tavoitteena on samalla kehittää maanpäällistä kaupunkia viihtyisänä ja sujuvana liikkumisen ympäristönä. Maanalaisten vuoropysäköintilaitosten toteutuessa voidaan maanpäällisten pysäköintilaitosten kiinteistöjä kehittää palvelemaan vetovoimaisempaa keskustaa. Maanalainen ajoyhteys tukee myös tulevaisuuden maanalaisia hankkeita, sillä maanalaisesta liikenneympyrästä on mahdollista toteuttaa ajoyhteyksiä myös muihin maanalaisiin toimintoihin.

Lausunnot

Konsernijuristi Janne Kytö:
Ei huomautettavaa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Tampereen kaupunkikehityksen mahdollistavien pysäköintiratkaisujen sekä Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden kokonaisratkaisu merkitään tiedoksi ja etenemissuunnitelma hyväksytään jatkovalmistelujen pohjaksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Teppo Rantaselle, johtaja Mikko Nurmiselle, hankejohtaja Tero Tenhuselle ja hankekehityspäällikkö Mervi Huhtelinille. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Asian käsittelyn kuluessa Aarne Raevaara ehdotti, että päätösehdotus hylätään. Lassi Kaleva kannatti ehdotusta.
Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu hylkäysehdotus, josta on äänestettävä.

Puheenjohtajan äänestysesitys: esittelijän päätösehdotus JAA, Raevaaran hylkäysehdotus EI. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Äänestyksen tulos: Esittelijän päätösehdotus hyväksyttiin äänin 11-2.

Äänestystulokset

  • Kyllä 11 kpl 85%

    Järvisalo Vilma, Rokosa Inna, Jussila Anne-Mari, Taina Anneli, Lyly Lauri, Tapio Mitja, Markkanen Jouni, Kummola Kalervo, Järvinen Matti, Kaivonen Kirsi, Krasniqi Brigita

  • Ei 2 kpl 15%

    Raevaara Aarne, Kaleva Lassi

Valmistelija

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Perustelut

Keskustan maanalainen pysäköinti ja ajoyhteydet

Tampereen keskustaa kehitetään yhtenäisenä kokonaisuutena, jonka keskeisenä osana on maanalaisen liikenteen, pysäköinnin ja huollon verkoston ratkaisujen edistäminen. Ensimmäisiä toimenpiteitä ovat olleet Rantaväylän tunnelin ja P-Hämpin rakentaminen. Kehittämistä on tavoitteena jatkaa siirtämällä vaiheittain keskustan maanpäällinen pysäköintikapasiteetti keskustan kehän ulkopuolelta sujuvasti saavutettavaan maanalaiseen pysäköintiverkostoon. Keskustan suuret maanalaiset vuoropysäköintilaitokset helpottavat palveluiden, kaupan, työpaikkojen sekä tapahtumien saavutettavuutta henkilöautoilla. Samanaikaisesti tavoitteena on kehittää maanpäällistä kaupunkia viihtyisänä ja sujuvana liikkumisen ympäristönä liikennemäärien kasvaessa myös tulevina vuosikymmeninä.

Viinikankadun maanalainen ajoyhteys ja P-Hämpin ensimmäinen laajennus

Seuraavaksi on tavoitteena toteuttaa Viinikankadun maanalainen ajoyhteys, joka toimii maanalaisten pysäköintilaitosten sujuvana sisäänajona etelä- ja itäsuunnasta sekä tekee mahdolliseksi maanalaisen katuverkoston kehittämisen tulevaisuudessa. Keskustan liikenneverkon ja maanalaisten pysäköintilaitosten toimivuuden edellytyksenä on, että Viinikankadun maanalainen ajoyhteys toteutetaan samanaikaisesti P-Hämppiin suunnitteilla olevan ensimmäisen laajennuksen kanssa. 

Laajennusta suunnitellaan nykyisen P-Aseman ja Rautatiekadun alle. Tulevat maanalaiset ratkaisut toteuttavat vuonna 2022 hyväksyttyä keskustan maanalaista asemakaavaa. P-Hämpin ensimmäinen laajennus liittyy samanaikaisesti valmisteilla olevaan Tampereen Asemakeskus -hankkeeseen, jonka rakentuessa alueelta poistuu olemassa oleva maanpäällinen pysäköintilaitos, ja vapautuvaa tilaa voidaan kehittää palvelemaan vetovoimaisempaa keskustaa. 

Aiemmin tehdyt päätökset

Kaupunginhallitus käsitteli 13.5.2024 § 204 Tampereen kaupunkikehityksen mahdollistavien pysäköintiratkaisujen toteutusmallia (TRE:2249/10.03.02/2024) ja päätti, että pysäköintiratkaisut sekä Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden kokonaisratkaisu merkitään tiedoksi ja etenemissuunnitelma hyväksytään jatkovalmistelujen pohjaksi. Tampereen kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti 23.4.2024 § 34 muun muassa, että Finnpark Oy:lle annetaan konserniohjeen mukaisena omistajan ennakkokantana lupa tytäryhtiön perustamiseen, että Finnpark Oy perustaa yhdessä Tampereen kaupungin kanssa tytäryhtiö Finnpark Parkisto Oy:n, jossa Finnparkin omistukseksi tulee 51 prosenttia ja kaupungin 49 prosenttia, sekä hyväksyi yhtiöjärjestyksen ja osakassopimuksen. Toteutusmallin mukaisesti Finnpark Parkisto Oy on ryhtynyt edistämään P-Hämpin ensimmäistä laajennusta ja sinne johtavaa ajoyhteyttä.

Yhteishankinnan toteutussopimus ja Tampereen kaupungin kustannusosuus

Aiemmin hyväksytyn mallin mukaisesti on valmisteltu liitteenä oleva P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimus Tampereen kaupungin ja Finnpark Parkisto Oy:n välillä. Valtuuston hyväksyttäväksi esitetään Tampereen kaupungin kustannusosuus, 50 milj. euroa, P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimuksen kustannuksista. 

Kokonaisuuden yhteydessä tehdään toimenpiteitä, joilla pienennetään edellisen kustannusvaikutusta:

  • Finnpark Parkisto Oy:lla on oikeus yhdistää rakennuttamansa ajoyhteyden Tampereen kaupungin rakennuttamaan Viinikankadun maanalaiseen ajoyhteyteen ja käyttää myös kaupungin rakennuttamaa ajoyhteyttä omassa pysäköintiliiketoiminnassaan. Tästä oikeudesta Finnpark Parkisto Oy maksaa kertakaikkisena liittymismaksuna 10 milj. euroa (rasite).  
  • Hankkeen yhteydessä louhitaan merkittävä määrä kiviainesta tilanteessa, jossa alueellinen kiviaineksen kysyntä on korkealla, eikä kiviaineista siksi ole todennäköisesti edullisesti saatavilla muualta. Viinikanlahden täyttöihin tarvitaan louhetta. Pysäköintilaitoksen suunnitteluratkaisun tehostuttua arvio saatavilla olevasta louheesta on pienentynyt. Alustavan arvion mukaan näin menettelemällä Viinikanlahden täyttö louhittavalla kiviaineksella tuottaa 6-8 milj. euron säästöt verrattuna tilanteeseen, jossa tätä kiviaineslouhetta ei olisi saatavilla. ​​Tämä kiviaines luovutetaan kaupungille veloituksetta Viinikanlahden täyttöön.


Kaupunginhallituksen konsernijaosto käsittelee loppuvuodesta 2024 toteutussopimuksessa mainitun lainatakauksen ensimmäinen osuuden perustettavan yhtiön lainoille. Toteutusmallin mukaisesti myöhemmin tulee päätettäväksi kolmen keskustan maanpäällisen pysäköintilaitoksen tontin luovutus perustetulle yhtiölle 15,5 milj. euron kauppahinnalla (tasearvo 559 000 euroa). Finnpark-konsernin yhtiöillä on tontteihin pitkät vuokrasopimukset. 

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään hankejohtaja,​ jota virkaa päätöksentekohetkellä hoitaa Tero Tenhunen.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.5.2024) 15 § 28. kohdan mukaisesti kaupunginhallitus päättää merkittävien sopimusten hyväksymisestä.

Tämän asian liitteenä oleva sopimus on salassa pidettävä. Salassa pidon peruste: Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24 § 1 momentin 17-kohta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Liitteenä oleva P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimus Tampereen kaupungin ja Finnpark Parkisto Oy:n välillä hyväksytään. 

Konsernijohtaja valtuutetaan tekemään sopimukseen teknisluontoisia päivityksiä ja täydentämään sopimuskokonaisuutta tarkentavilla liitteillä. Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään hankejohtaja,​ jota virkaa päätöksentekohetkellä hoitaa Tero Tenhunen.

Esitetään valtuustoon päätettäväksi: 

Tampereen kaupungin kustannusosuus 50 milj. euroa P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimuksen kustannuksista hyväksytään. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Teppo Rantaselle, johtaja Mikko Nurmiselle ja hankejohtaja Tero Tenhuselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Esittelijä täydensi asian perusteluja siten, että virkkeen "Alustavan arvion mukaan näin menettelemällä Viinikanlahden täyttö louhittavalla kiviaineksella tuottaa 6-8 milj. euron säästöt verrattuna tilanteeseen, jossa tätä kiviaineislouhetta ei olisi saatavilla." jälkeen lisätään virke: "Tämä kiviaines luovutetaan kaupungille veloituksetta Viinikanlahden täyttöön." Lisäksi perustelujen loppuun lisättiin tieto liitteen salassapidosta sekä salassapidon peruste: "Tämän asian liitteenä oleva sopimus on salassa pidettävä. Salassapidon peruste: Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24 § 1 momentin 17-kohta."  Puheenjohtaja totesi näin täydennettyjen perustelujen olevan päätöksenteon pohjana.

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hankejohtaja Tero Tenhunen, puh. 050 540 2860, controller Johanna Saarinen, puh. 040 187 4582, talousjohtaja Mikko Koskela ja hankekehityspäällikkö Mervi Huhtelin, puh 040 354 0560, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Tampereen kaupungin kustannusosuus 50 milj. euroa P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimuksen kustannuksista hyväksytään. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Eriävä mielipide

  • Aarne Raevaara ja Lassi Kaleva ilmoittivat päätökseen eriävän mielipiteen.

Kokouskäsittely

Aarne Raevaara ehdotti, että päätösehdotus hylätään.

Kannatus: Lassi Kaleva, Veikko Vallin, Marika Puolimatka ja Arto Grönroos

Mitja Tapio teki seuraavan toivomusponsiehdotuksen:

Tämän päätöksen hyväksyessään kaupunginvaltuusto toteaa, että P-Hämpin laajentamisen pyrkimyksenä on siirtää maanpäällistä pysäköintiä maanalaiseksi ja edellyttää, että jatkopäätöksenteossa huolehditaan, että pysäköinnin kokonaisvolyymi ei kasva.

Kannatus: Jouni Sirén, Jaakko Stenhäll ja Petri Siuro.

Päätettyään keskustelun puheenjohtaja totesi, että keskustelun kuluessa kaupunginhallituksen ehdotukseen hylkäysehdotus.

Koska hylkäysehdotus ei voitu hyväksyä yksimielisesti, puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: kaupunginhallituksen ehdotus JAA, Raevaaran hylkäysehdotus EI. Äänestysesitys hyväksyttiin. Äänestyksen tulos: kaupunginhallituksen ehdotus hyväksyttiin äänin 59-8.

Tämän jälkeen puheenjohtaja tiedusteli valtuustolta, voidaanko Tapion tekemä toivomusponsiehdotus hyväksyä yksimielisesti.

Koska toivomusponsiehdotusta ei hyväksytty yksimielisesti, puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Toivomusponsiehdotuksen hyväksyminen JAA, toivomusponsiehdotuksen hylkääminen EI. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Äänestyksen tulos: Tapion toivomusponsiehdotus hylättiin äänin 17-50.

Äänestystulokset

  • Kyllä 59 kpl 88%

    Järvenpää Elina, Tynkkynen Oras, Siuro Petri, Lyly Lauri, Porttikivi Ilkka, Sasi Ilkka, Aleksovski Atanas, Kuusipalo Saana, Tapio Mitja, Suomela Iiris, Rajala Petri, Julin Sofia, Mustakallio Jaakko, Kampman Ulla, Helimo Matti, Hanhilahti Vilhartti, Höyssä Matti, Taina Anneli, Alppi Ulla-Leena, Kostiainen Leena, Machaal Mahmoud, Kummola Kalervo, Rokosa Inna, Dundar-Järvinen Aila, Aaltonen Mikko, Kaivonen Kirsi, Kivistö Anneli, Schafeitel Yrjö, Hanhela Milka, Majuri Katriina, Jäntti Aleksi, Lahtinen Jussi, Gustafsson Jukka, Tanus Sari, Järvinen Matti, Sirén Jouni, Minkkinen Minna, Leino Ida, Liimola Anne, Nurminen Ilmari, Vikman Sofia, Heikkilä Lasse, Suoniemi Juhana, Rantanen Ilpo, Salmijärvi Mirja, Sareila Hanna, Järvisalo Vilma, Kunnari Kukka, Stenhäll Jaakko, Reito Lotta, Haapa-aho Olga, Hiltunen Kari-Matti, Hiitti Antti, Jussila Anne-Mari, Markkanen Jouni, Evilä Tommi, Moisio Jani, Ivanoff Antti, Aaltonen Teemu

  • Ei 8 kpl 12%

    Vallin Veikko, Grönroos Arto, Hinkka Petteri, Moisander Antti, Raevaara Aarne, Kaleva Lassi, Seppänen Erkki, Puolimatka Marika

  • Kyllä 17 kpl 25%

    Tynkkynen Oras, Mustakallio Jaakko, Tapio Mitja, Siuro Petri, Alppi Ulla-Leena, Minkkinen Minna, Hanhela Milka, Suomela Iiris, Aaltonen Mikko, Kunnari Kukka, Sirén Jouni, Sareila Hanna, Suoniemi Juhana, Salmijärvi Mirja, Haapa-aho Olga, Stenhäll Jaakko, Järvisalo Vilma

  • Ei 50 kpl 75%

    Rokosa Inna, Helimo Matti, Ivanoff Antti, Kaleva Lassi, Hanhilahti Vilhartti, Porttikivi Ilkka, Kummola Kalervo, Hiitti Antti, Grönroos Arto, Schafeitel Yrjö, Aleksovski Atanas, Lyly Lauri, Kaivonen Kirsi, Hinkka Petteri, Jäntti Aleksi, Seppänen Erkki, Moisio Jani, Tanus Sari, Dundar-Järvinen Aila, Hiltunen Kari-Matti, Majuri Katriina, Taina Anneli, Kostiainen Leena, Julin Sofia, Gustafsson Jukka, Reito Lotta, Jussila Anne-Mari, Vallin Veikko, Kivistö Anneli, Höyssä Matti, Järvenpää Elina, Leino Ida, Rajala Petri, Lahtinen Jussi, Järvinen Matti, Aaltonen Teemu, Rantanen Ilpo, Raevaara Aarne, Kampman Ulla, Evilä Tommi, Heikkilä Lasse, Sasi Ilkka, Liimola Anne, Nurminen Ilmari, Moisander Antti, Vikman Sofia, Machaal Mahmoud, Markkanen Jouni, Puolimatka Marika, Kuusipalo Saana

Tiedoksi

Mikko Nurminen, Teppo Rantanen, Tero Tenhunen, Johanna Saarinen, Antti Marttila, Janne Kytö, Ari Vandell, Jouni Sivenius, Milko Tietäväinen, Virpi Ekholm, Mervi Huhtelin

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.