§ 8 Miehittämättömän ilma-aluksen (drone) pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:4158/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

10.10.2024

Päätöksen tekijä

Osaamisalajohtaja, teknologia ja liikenteen alat, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäällikkö Juhani Anttila, puh. 040 8016726, tuntiopettaja Jari Halttunen, puh. 040 5289429, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo, puh. 050 4418813, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) lentokonealan opetuskäyttöön on tarve hankkia miehittämätön ilma-alus (drone) ja sen etäohjaamiseen tarvittava laitteisto. Hankinnan kohde on välttämätön varuste keväällä 2024 aloitettuun uuteen tutkinnon osaan UAV -kauko-ohjaajakoulutus, jossa UAV -kauko-ohjaaja lentää miehittämätöntä ilma-alusta näkökantaman ulkopuolella.

Tampereen seudun ammattiopisto pyysi tarjouksia kiinteäsiipisestä sähkökäyttöisestä kauko-ohjattavasta miehittämättömästä ilma-aluksesta sekä sen etäohjaamiseen tarvittavasta laitteistosta tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 10.9.2024 sähköpostitse neljälle (4) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Avartek Drones Oy Ab (Y-tunnus 3090007-7), Geotrim Oy (Y-tunnus 1645784-9), Nordic Drones Oy (Y-tunnus 2573938-9) ja Skydata Oy (Y-tunnus 2966918-9).

Tarjouksen jättivät määräaikaan 24.9.2024 klo 16 mennessä kaksi yritystä: Geotrim Oy ja Skydata Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että hankinnan kohteena on kiinteäsiipinen sähkökäyttöinen kauko-ohjattava miehittämätön ilma-alus (drone) sekä sen etäohjaamiseen tarvittava laitteisto. Skydata Oy:n tarjoama laite oli multiroottori/nelikopteri, joten tarjous ei siten vastannut pyydettyä. Lisäksi teknisissä tiedoissa laitteen toiminta-ajaksi ilmoitettiin 55 min. Tarjouspyynnön vaatimusten mukaan toiminta-ajan tuli olla yli 60 minuuttia.

Geotrim Oy:n tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja vastasi hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 50 % ja Laatu, painoarvo 50 %.  Laadun osalta arvioinnissa otetaan huomioon: käyttöohjeet, huolto-ohjeet, selvitys tuotetuesta, hinnasto yleisesti tarvittavista varaosista ja komponenteista sekä takuu.

Geotrim Oy:n tarjous arvioitiin hinnan ja laadun osalta hyväksyttäväksi. Edellä mainitun perusteella esitetään hankittavaksi Geotrim Oy:n (Y-tunnus 1645784-9) tarjoama Quantum-Systems Trinity Pro laitekokonaisuus, sisältäen ominaisuudet ja toimitussisällön tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti, toimituksen, käyttöohjeet ja -koulutuksen. Optiona pyydetyistä kameravaihtoehdoista esitetään hankittavaksi Sensori MicaSense Altum-PT.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 35 650 euroa (alv 0%). Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134759 ja prr-osa IO1340_24_01_08_07.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijoina toimivat tuntiopettaja Jari Halttunen ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 19.9.2024 § 83. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 23.9.2024 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun lentokonealan opetuskäyttöön hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana Geotrim Oy:ltä (Y-tunnus 1645784-9) Quantum-Systems Trinity Pro laitekokonaisuus ja sensori MicaSense Altum-PT.

Hankinnan kokonaiskustannukset 35 650 euroa (alv 0%) kohdennetaan v. 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134759 ja prr-osa IO1340_24_01_08_07.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo 

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.