§ 183 Suurien yleisötapahtumien kokonaisvaltaisten turvallisuuspalveluiden hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:2345/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

8.11.2024

Päätöksen tekijä

Konsernijohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Tapahtumatuottaja Matilda Toriseva,​ puh. 040 586 6453 ja tapahtuma-​asiantuntija Marko Stenström,​ puh. 050 579 9226,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi sekä hankintavastaava Eetu Sillanpää, puh. 041 730 6679,​ etunimi.sukunimi@tuomi.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Mia Helin,​ puh. 040 570 4065,​ etunimi. sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Kilpailukyky ja innovaatiot -ryhmän johtaja Teppo Rantanen:

Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin toimeksiannosta tarjouksia Tampereen kaupungin suurien yleisötapahtumien kokonaisvaltaisten turvallisuuspalveluiden hankintaan 1.1.2025 alkavalle ja 1.1.2027 päättyvälle sopimuskaudelle. Sopimusta on mahdollista jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella. Hankinta kilpailutetaan kuitenkin hankintalain mukaisesti säännöllisin väliajoin.

Hankinnan kohteena olleet suurien yleisötapahtumien kokonaisvaltaiset turvallisuuspalvelut koostuivat tapahtuman järjestyksenvalvonta-, liikenteenohjaus-, vartiointi- ja turvallisuuspäällikköpalveluista. Lisäksi hankintaan sisältyi tapahtuma-alueella mahdollisesti käytettävät ensiapupisteet ja vesipelastusyksikkö.

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen muiden erityisten palveluhankintojen kansallisen kynnysarvon alittava hankinta. Hankintaan noudatetaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista avointa menettelyä, jossa hankintailmoitus julkaistiin HILMA-palvelussa 2.9.2024 ja hankinta-asiakirjat olivat saatavissa osoitteesta https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.

Hankintaa ei ollut jaettu osiin, koska se ei ollut kokonaisuuden kannalta tarkoituksenmukaista.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 30.9.2024 klo 12:00 mennessä seuraavat kahdeksan yritystä:

AiCan Oy (2474647–2)
K-S Turvamiehet Oy (1076059–9)
Local Crew Security Oy (1847645-3)
Panda Turva Oy (2945603–6)
Pirkanmaan Turvapalvelut Oy (2897192–5)
RescSec Oy (2935625–4)
Securitas Events Oy (1903613-4)
Tapahtumapalvelu Järjestys Oy (2680293–3)

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Päätöksenteon perusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin hinnaltaan halvin tarjous. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin halvinta hintaa, koska laatu oli otettu huomioon vähimmäisvaatimuksissa.

Vertailuhinta muodostettiin tarjouspyynnöllä kuvatulla laskukaavalla, jossa käytetyt kertoimet kuvasivat tilaajan arviota palvelun vuosittaisesta palvelutarpeesta.

Tarjoajien vertailuhinnat olivat seuraavat:

AiCan Oy, 33 704,91 euroa
K-S Turvamiehet Oy, 24 993,39 euroa
Local Crew Security Oy, 29 052,00 euroa
Panda Turva Oy, 31 081,00 euroa
Pirkanmaan Turvapalvelut Oy, 28 070,43 euroa
RescSec Oy, 35 906,00 euroa
Securitas Events Oy, 27 665,00 euroa
Tapahtumapalvelu Järjestys Oy, 38 416,00 euroa

Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman hinnalta halvimman tarjouksen teki K-S Turvamiehet Oy (1076059–9), joka esitetään valittavan sopimuskumppaniksi.

Soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn tarjoajan soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Valittavaksi esitetty tarjoaja täytti tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä. Valittavaksi esitetyn tarjoajan on ennen sopimuksen allekirjoitusta toimitettava hyväksyttävä rikosrekisteriote (hankintamenettelyotteet) ja yhteisösakko-ote.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta- asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjoja voi tiedustella osoitteesta: hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi

Hankinnan valmistelijana toimi Tuomi Logistiikka Oy:stä hankintavastaava Eetu Sillanpää. Hankinnan työryhmään kuuluivat Tampereen kaupungilta tapahtumatuottaja Matilda Toriseva ja tapahtuma-asiantuntija Marko Stenström.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii tapahtumatuottaja Matilda Toriseva. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 67 500 euroa vuodessa, eli noin 270 000 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option käytön.

Hallintosäännön (1.5.2024) 36 § 31)-kohdan mukaan konsernijohtaja päättää tavaroista ja palveluista, jotka kaupungin yksiköt ovat velvollisia hankkimaan keskitetyn kilpailutuksen kautta, sekä niihin liittyvistä toimintatavoista, hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista.

Päätös

Sopimus Tampereen kaupungin suurien yleisötapahtumien kokonaisvaltaisten turvallisuuspalvelujen hankinnasta tehdään 1.1.2025 - 1.1.2027 kestävälle sopimuskaudelle K-S Turvamiehet Oy:n (1076059-9) kanssa. Sopimuskautta on mahdollista jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella. Hankinta kilpailutetaan kuitenkin hankintalain mukaisesti säännöllisin väliajoin.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 67 500 euroa vuodessa, eli noin 270 000 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option käytön.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. 

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään tapahtumatuottaja Matilda Toriseva.

Option käytöstä tehdään erillinen päätös.

Allekirjoitus

Konsernijohtaja Juha Yli-Rajala

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.