§ 65 Avustushakuprosessin digitalisaatioselvityksen hankinta Kuntien Tiera Oy:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:4713/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

16.10.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Projektipäällikkö Outi Lehtinen, puh. 050 538 2267, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä, puh. 040 581 1477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Avustustoiminnan kehittäminen ja digitalisointi -projektissa hankitaan avustusten hakuun, käsittelyyn ja valvontaan tarkoitettu tietojärjestelmä. Hankinnan valmisteluvaiheessa tehtiin markkinakartoitus, jonka tuloksena järjestelmän teknologiseksi alustaksi valikoitui Dynamics 365 -ympäristö. Toteutuksen laajuuden ja kustannusten määrittelemiseksi tarvitaan asiantuntijapalvelua.

Nyt hankittavan asiantuntijapalvelun tehtävinä on toteutuksen kokonaisarkkitehtuurin, käyttötapausten ja prosessikuvausten tarkentaminen sekä niiden teknisen toteutettavuuden arvioiminen. Työn lopputuloksena saadaan työmääräarvio avustustenhallintajärjestelmän toteuttamisesta Dynamics 365 -alustalle. Avustustenhallintajärjestelmän hankinta ajoittuu vuosille 2025 - 2026. Projekti rahoitetaan digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän sivistyspalvelujen salkulle allokoidusta ict-kehittämismäärärahasta. Vuoden 2024 budjetti on 110 000 euroa. Projekti ei saa ulkopuolista rahoitusta.

Kuntien Tiera Oy on kuntien, kuntayhtymien, hyvinvointialueiden ja kuntaomisteisten yhtiöiden omistama osakeyhtiö, joka tarjoaa omistajilleen tietohallinnon ja tietotekniikan asiantuntija-, sovellus- ja infrastruktuuripalveluja. Kuntien Tiera Oy toimii julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) tarkoittamassa mielessä omistajiensa sidosyksikkönä ja yhteishankintayksikkönä. Tampereen kaupunki on Kuntien Tiera Oy:n osakkeenomistaja.

Kuntien Tiera Oy on kilpailuttanut lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisesti Sharepoint- ja Dynamics 365 -palvelut. Hankinnassa perustettiin puitejärjestely, jossa Sharepoint- ja Dynamics 365 -palveluja voidaan käyttää joko Kuntien Tiera Oy:n omaan käyttöön tai Tiera voi käyttää palvelua tuottaakseen palvelua omistaja-asiakkailleen. Kilpailutettu D365-kokonaisuus sisältää käyttöönottopalvelut, jatkuvat palvelut ja ylläpidon tuen, kehitys- ja asiantuntijatyöt sekä koulutuspalvelut. Kuntien Tiera Oy valitsi palvelujen ensisijaiseksi toimittajaksi Innofactor Oyj:n.

Hankintalain 15 §:n 1 momentin mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään.

Sivistyspalveluiden yhteiset palvelut pyysi Kuntien Tieralta tarjouksen asiantuntijapalvelusta sopimuskaudeksi lokakuu 2024 - joulukuu 2024. Kuntien Tiera Oy antoi 23.9.2024 tarjouksen sisältäen yleisavustusten käyttötapaukset ja prosessikuvaukset, teknisen toteutettavuuden kuvauksen, käyttöliittymäprototyypit, alustavan arkkitehtuurikuvauksen sekä kiinteän työmääräarvion varsinaisen toteutuksen laajuudesta. Tarjoukseen sisältyy lisäksi optio muiden avustusmuotojen (kohdeavustukset, apurahat ja muut avustukset) käsittelijän käyttöliittymäelementteihin liittyvästä lisäselvityksestä. Tarjouksen arvonlisäveroton kiinteä hinta on 15 000 euroa. Option arvolisäveroton kiinteä hinta on 5 000 euroa.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 20 000 euroa sisältäen option käytön.

Tarjous täyttää tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan sekä muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.

Avustushakuprosessin digitalisaatioselvityksen hankinta esitetään tehtäväksi Kuntien Tiera Oy:ltä (y-tunnus 2362180-3).

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii tietohallintokoordinaattori, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Johannes Tolonen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 27.2.2024 § 46) liitteen 1 mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Sopimus avustushakuprosessin digitalisaatioselvityksen hankinnasta tehdään Kuntien Tiera Oy:n (y-​tunnus 2362180-​3) kanssa.

Sopimus on voimassa 31.12.2024 asti.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään tietohallintokoordinaattori Johannes Tolonen.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo optioineen on sitoumuksetta
20 000 euroa.

Hankinnan kustannukset kohdennetaan projektirakenneosalle K1130_ICT_22_16.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.