§ 66 Aloittavan yrittäjän palvelualustan pienhankinta työllisyys- ja kasvupalveluihin

Lataa  Kuuntele 

TRE:4273/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

21.10.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Kehityspäällikkö Janne Taiponen, puh. 040 484 6973, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä, puh. 040 5811477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Työllisyyden hoito siirtyy vuoden 2025 alusta kuntien muodostamille työllisyysalueille. Tampereen kaupungilla on järjestämisvastuu Tampereen seudun työllisyysalueella, johon kuuluu lisäksi 15 muuta kuntaa.

KEHA-keskus on tarjonnut Pirkanmaalle erillisratkaisuna digitaalista palvelualustaa, joka toimii yrittäjiksi aikovien henkilöasiakkaiden lakisääteisen palvelun tukena. Palvelualustan käyttösopimus ja alustan käyttö lakkaa valtakunnallisena palveluna vuoden 2024 lopussa.

Palvelualustalla tuetaan palvelumallia, jonka tarkoituksena on antaa yrittäjyyttä miettivälle työnhakijalle sopivaa apua yrityksen perustamiseen ja pyörittämiseen. Toiminta perustuu palvelutuottajien verkostoon, joiden joukosta asiakas voi valita tilanteeseensa sopivaa neuvontaa ja ohjausta maksuttomasti. Yritystoiminnan kehittämisen tai yrityksen perustamisen lisäksi palvelun tuloksena voi syntyä myös erilaisia kevytyrittäjyyden ja itsensä työllistämisen muotoja.

Tampereen seudun työllisyysalueen tulee järjestää lakisääteiset yrittäjyyspalvelut. Palvelualustan määräaikaisella hankinnalla varmistetaan palvelujen katkeamattomuus palvelujen siirtyessä työllisyysalueelle. Sopimuskauden aikana selvitetään alkavan yrittäjän palvelualustan käytön jatko ja sen kytkeytyminen jo toimivien yritysten tukena tarjottavaan älykkääseen palveluohjaukseen.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.

Valtion nykyisen järjestelmätoimittajan ratkaisun hankinnan katsotaan olevan riskittömin ja kustannustehokkain tapa saada sujuva siirtymäprosessi toteutettua vuoden 2024 päättyessä.

Tampereen kaupunki pyysi tarjousta valtion nykyisen järjestelmän (palvelualusta.fi) toimittaja Kwork Innovaatiot Oy:ltä sopimuskaudeksi 1.1.2025 - 31.12.2025.

Kwork Innovaatiot Oy:n tarjous sisältää

  • palvelualustan rakentamisen tilaajan käyttöön
  • nykyisen palvelun (KEHA:n Palvelusetelien hallinnointijärjestelmä) palveluntuottajatietojen siirtämisen tilaajan järjestelmään
  • julkisten sivujen päivittämisen ja ohjeistukset tilaajan ilmeen mukaiseksi
  • vahvan tunnistautumisen rakentamisen Tampereen kaupungin organisaatiotiedoin Suomi.fi -tunnistuksen kautta
  • palvelun ylläpidon, virhetilanteisiin reagoinnin, pääkäyttäjätuen ja tietoturvallisuuden varmistamisen sopimuskauden ajan.


Käynnistystoimenpiteiden arvonlisäveroton kertahinta on 12 400 euroa ja ylläpito 3 550 euroa kuukautta kohti. Erikseen tilattavien lisätöiden henkilötyöpäivän arvonlisäveroton hinta on 800 euroa.

Tarjous täyttää tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.

Sopimus työllisyyspalveluiden aloittavan yrittäjän palvelualustan hankinnasta esitetään tehtäväksi Kwork Innovaatiot Oy:n (Y-tunnus 2617820-2) kanssa.

Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä. Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijana toimi Janne Taiponen. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat palvelupäällikkö Elina Wallin, erityisasiantuntija Joni Ramu ja ICT-palveluvastaava Minna Helynen.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-palveluvastaava, jonka vakanssia tällä hetkellä hoitaa Minna Helynen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 55 000 euroa sopimuskauden aikana.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 27.2.2024 § 46) liitteen 1 mukaan Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Sopimus aloittavan yrittäjän palvelualustasta määräaikaiseksi sopimuskaudeksi 1.1.2025 - 31.12.2025 tehdään Kwork Innovaatiot Oy:n (Y-tunnus 2617820-2) kanssa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään ICT-palveluvastaava Minna Helynen.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 55 000 euroa sopimuskauden aikana.

Kustannukset kohdennetaan TE24 ICT-muutos -osaprojektille I1130_ICT_22_09.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.