§ 68 Rakenteettoman tiedon tilannekartoituksen ja tiedon siivoustoimenpiteiden pienhankinta Salteam Oy:ltä (GDPR Tech)

Lataa  Kuuntele 

TRE:4636/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

23.10.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Tietoturvapäällikkö Juha Koivisto, puh. 050 553 8663, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä, puh. 040 581 1477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Vanhojen organisaatiorakenteiden mukaisten verkkolevyjen käyttö lopetetaan konsernijohtajan johtoryhmän päätöksen mukaisesti 31.10.2024 mennessä. Verkkolevyillä olevat tarpeettomat tiedot tullaan tuhoamaan ja tarpeelliset arkistoimaan. Myös muut verkkolevyt on tarpeen siivota. Tietojen kartoittamiseen ja tekniseen tiedon siivoukseen tarvitaan asiantuntijapalvelua.

Tietohallinto ja digitalisaatio -ryhmä pyysi Salteam Oy:ltä (GDPR Tech) tarjousta rakenteettoman tiedon kartoitustyöstä ja tiedon siivouksesta Tampereen kaupungin ja tietohallintoyhteistyössä mukana olevien Tampereen kehyskuntien verkkolevyiltä.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.

Valittu toimittaja tuntee toimeksiannon kohteena olevan tietoteknisen toimintaympäristön aiempien toimeksiantojen perusteella, mikä mahdollistaa työn tavanomaista nopeamman käynnistämisen ja suorittamisen sekä vähentää tilaajan työmäärää. 

Salteam Oy (GDPR Tech) antoi 25.9.2024 tarjouksen rakenteettoman tiedon tilannekartoituksesta ja tiedon siivoustoimenpiteistä. Hinta muodostuu toimeksiannossa hyödynnettävän työkalun tietomäärän mukaisesta lisenssikustannuksesta ja konsultointityöhön kuluvasta tuntimäärästä. Ohjelmiston käytön arvonlisäveroton hinta on 50 euroa teratavua kohti kuukaudessa. Konsultointityön arvonlisäveroton tuntihinta on 120 euroa. Laskutus tapahtuu toteutuneen mukaan.

Hankintayksikkö on arvioinut tarjouksen täyttävän tilaajan tarpeet ja olevan hinnoiltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.

Sopimus rakenteettoman tiedon kartoitustyöstä ja tiedon siivouksesta verkkolevyiltä esitetään tehtäväksi Salteam Oy:n (GDPR Tech) (y-tunnus 2802636-8) kanssa.

Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.​

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Hankinnan valmistelijana toimi tietoturvapäällikkö Juha Koivisto.​

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. 

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii tietoturvapäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Juha Koivisto. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.​

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 25 000 euroa sopimuskauden aikana.​

Tampereen kaupungin, Hämeenkyrön kunnan,​ Kangasalan kaupungin,​ Lempäälän kunnan,​ Nokian kaupungin,​ Oriveden kaupungin,​ Pirkkalan kunnan,​ Vesilahden kunnan ja Ylöjärven kaupungin välillä on 19.11.2014 solmittu sopimus tietohallintotehtävistä (TRE:5975/2014). Sopimuksen nojalla Tampereen kaupunki on valtuutettu valmistelemaan ja päättämään muiden sopimuskumppanien puolesta tietoteknisten päätelaitteiden,​ palvelimien ja niiden oheislaitteiden ja niihin liittyvien rahoituspalveluiden sekä tietojärjestelmien ja -​sovellusten sekä tietotekniikan palveluntuottajapalvelujen hankinnoista siinä laajuudessa kuin tietohallinnon seudullinen johtoryhmä harkitsee. Valtuutukseen sisältyy muiden muassa hankintapäätöksen tekeminen ja hankintaa vastaavien hankintasopimusten hyväksyminen sekä siihen liittyen sopimusehdoista päättäminen ja sopimusten allekirjoittaminen.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 27.2.2024 § 46) liitteen 1 mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -​ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-​hankinnoista ja ICT-​sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Sopimus rakenteettoman tiedon tilannekartoituksesta ja tiedon siivoustoimenpiteistä tehdään Salteam Oy:n (GDPR Tech) (y-tunnus 2802636-8) kanssa.​

Sopimus on määräaikaisesti voimassa 31.1.2025 saakka.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään tietoturvapäällikkö (Juha Koivisto).

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 25 000 euroa sopimuskauden aikana.​

Hankinnasta aiheutuvat Tampereen kaupungin kustannukset kohdennetaan projektirakenneosalle K1130_06_002.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. 

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.