Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungilta on haettu vahingonkorvausta 4.3.2024 päivätyllä vahingonkorvaushakemuksella Pehkusuonkadulla 23.2.2024 klo 18:50 sattuneesta ajoneuvovahingosta. Asianosaisen kertoman mukaan katu oli ruokottomassa kunnossa (jää, noin 10 sentin urat), jonka seurauksena asianosainen menetti ajoneuvonsa hallinnan ja törmäsi valaisinpylvääseen.
Asianosaisen esittämä korvausvaatimus on noin 2 000,00 euroa perustuen asianosaisen esittämään arvioon ajoneuvon käyvästä arvosta, sillä ajoneuvon arvioidut korjauskustannukset ovat ajoneuvon arvoon nähden kaksinkertaiset.
Vahingonkorvauslain mukaan vahingon on velvollinen korvaamaan se, joka tahallaan tai tuottamuksellaan on aiheuttanut vahingon. Tuottamus edellyttää Tampereen kaupungin taholta virhettä tai laiminlyöntiä.
Urakoitsijan (Tampereen Infra Oy) selvityksen mukaan katu on edellisen kerran hiekoitettu autolla 21.2. ja tämän jälkeen katua on karhennettu 22.2. ja 23.2. taajamatraktorilla, eikä hiekoitukselle ole nähty tarvetta. Tarkastusajolla tapahtumapäivänä 23.2. klo 12:14 on havaittu kadussa alkavaa polanteisuutta, mikä ei ole kuitenkaan vaatinut välittömiä toimenpiteitä. Tämän jälkeen lämpö ja illan vesisade ovat kuitenkin voineet nopeasti syventää uria ja tehdä tiestä liukkaan. Uria on höylätty auton alusterällä seuraavana aamuna klo 8:05.
Alueella on voimassa 30 km/t aluenopeusrajoitus.
Tieliikennelaissa todetaan, että tiellä, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 kilometriä tunnissa, voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta, tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta.
Tieliikennelain mukaan vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.
Tieliikennelaissa todetaan myös, että ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.
Voidaan todeta, että Pehkusuonkatu on melko taajaan liikennöity katu eikä kaupungin tietoon ole tullut muita vastaavia tapauksia kyseiseltä ajankohdalta.
Kaupunkiympäristön palvelualue katsoo edellä esitetyn perusteella, että korvausvaatimus tulee hylätä perusteettomana.
Sovelletut säännökset:
Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 § ja 78 § sekä liite 3.3 merkki C32 .
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §.
Toimivalta:
Rakennuttamisjohtaja päättää alle 50 000,00 euron vahingonkorvausten myöntämisestä (Hallintosääntö 37 §, kappale kaksi, kohta 10 sekä Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntö 9.1.2024 § 5).