§ 13 Konsulttipalvelujen hankinta hyvinvointikertomuksen tietosisällön jäsentämiseen ja johtopäätöksien laadintaan

Lataa  Kuuntele 

TRE:4820/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

15.11.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, Strateginen ohjaus ja konsernipalvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Hyvinvointijohtaja Tarja Puskala,​ puh. 050 595 1079, etunimi.sukunimi@tampere.fi ja hyvinvointikoordinaattori Jaana Ylänen, puh. 040 800 7874,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Reija Linnamaa,​ puh. 040 572 9610,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan tarkoituksena on tukea Tampereen kaupungin hyvinvointikertomuksen laadintaprosessia fasilitoimalla tietotyöpajoja, joissa käsitellään eri tietolähteistä kerättyä hyvinvointitietoa ja muodostetaan johtopäätöksiä hyvinvointikertomukseen sisällytettävistä, asukkaiden hyvinvoinnin tilaa kuvaavista teemoista ja mittareista/indikaattoreista. Hyvinvointikertomus tullaan toteuttamaan Power BI -työkalulla lähtökohtaisesti kaupungin omana työnä. Tietosisällön jäsennyksessä tulee ottaa huomioon kaupungin Power BI-alustan rakenne, mahdollisuudet ja rajoitukset.

Sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoittamisesta ja on voimassa,​ kunnes sopimuksessa yksilöidyt sopimusvelvoitteet on suoritettu. Sopimusvelvoitteet on suoritettu,​ kun loppuraportti on luovutettu tilaajalle ja selvitysten tulosten esittelytilaisuus on pidetty. Loppuraportti luovutetaan tilaajalle viimeistään 15.3.2025.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-​kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. 

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä,​ jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä,​ jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 24.10.2024 seitsemälle (7) yritykselle, jotka olivat Nordic Healthcare Group Oy (Y-​tunnus 2629495-​9),​ Broadscope Managment Consulting Oy (2434526-​5), MDI Public (Y-tunnus 1940671-3), Solvea Oy (Y-tunnus (2384227-8), Sees Consulting Oy (Y-tunnus 3486362-1), Creatido Oy (Y-tunnus (3244224-1) ja Advian Consulting Oy (Y-tunnus 3304186-1).  

Tarjouksen jättivät määräaikaan 7.11.2024 klo 12:00 mennessä mennessä neljä (4) yritystä: Nordic Healthcare Group Oy (Y-​tunnus 2629495-​9), MDI Public (Y-tunnus 1940671-3), Sees Consulting Oy (Y-tunnus 3486362-1) ja Creatido Oy (Y-tunnus (3244224-1).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut esitetyn sopimuskumppanin soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Hankintayksikkö on tarkastanut esitetyn sopimuskumppanin tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Esitetty sopimuskumppani täyttää tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-​laatusuhdetta seuraavin painotuksin:

Hinta 50 vertailupistettä

Asiantuntijan htp-​hinta kerrottuna tarjoajan ilmoittamalla htp-​määrällä

Laatu 50 vertailupistettä

Lisäkokemus (max pisteet painotettuna 15)

Alustava toteutussuunnitelma (max pisteet painotettuna 35)

Tarjoajalta on tehty laatupisteiden vähennyksiä, mikäli hankintayksikkö on arvioinut, että referenssi ei täytä edellytettyjä vaatimuksia. Mikäli tarjoaja on nimennyt vain vastuuasiantuntijan, ei se ole voinut saada laatupisteitä asiantuntijan 1 ja 2 lisäkokemuksesta.

Lopuksi tarjoajan hinta- ja laatupisteet laskettiin yhteen. Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki MDI Public (Y-tunnus 1940671-3).

MDI Public (Y-tunnus 1940671-3) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi. 

Hankinnan valmistelijana toimi hyvinvointijohtaja​ Tarja Puskala ja hyvinvointikoordinaattori Jaana Ylänen.

Sopimus sitoo palveluntuottajaa heti allekirjoittamishetkestä lukien,​ mutta Tilaajaa vasta,​ kun viranhaltijapäätös on lainvoimainen.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii hyvinvointijohtaja, ​ jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Tarja Puskala. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 32 000 euroa sopimuskauden aikana sisältäen mahdollisuuden optioon.  

Johtajan päätösvalta asiassa perustuu konsernijohtajan päätökseen 27.2.2024 § 46 (konsernijohtajan toimivaltaan kuuluvan asian siirtäminen viranhaltijan ratkaistavaksi). Konsernihallinnon toimintasäännön delegointiliitteen mukaan konserniyksikön johtaja päättää johtamansa toiminnan enintään 60 000 euron suuruisten palvelujen hankinnasta konsernihallinnon vuosisuunnitelman rajoissa, lukuun ottamatta projekteja.

Päätös

Sopimus konsulttipalveluiden hankinnasta hyvinvointikertomuksen tietosisällön jäsentämiseen ja johtopäätöksien laadintaan tehdään MDI Public (Y-tunnus 1940671-3) kanssa.

Sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoittamisesta ja on voimassa, kunnes sopimuksessa yksilöidyt sopimusvelvoitteet on suoritettu.
MDI Public on osa Finnish Consulting Group FCG Oy:tä.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään hyvinvointijohtaja Tarja Puskala.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 32 000 euroa sopimuskauden aikana sisältäen mahdollisuuden optioon. Päätös ei muodosta määräostovelvoitetta.

Hankinta sisältää mahdollisuuden optioon, jonka arvioitu työmäärä on
10 henkilötyöpäivää, joten voittaneen tarjoajan henkilötyöpäivän hinnalla 1000 e/htp option arvioitu kustannus on 10 000 euroa. Option käytöstä päätetään erikseen.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. 

Allekirjoitus

Johtaja Reija Linnamaa

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.