§ 6 Pienkuormaajan pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:4592/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

29.10.2024

Päätöksen tekijä

Osaamisalajohtaja, rakennettu ympäristö ja kiinteistöala, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Lehtori Jukka Aaltonen, puh. 040 7115438, etunimi.sukunimi@tampere.fi, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Osaamisalajohtaja Matti-Pekka Tuomilehto, puh. 050 3010483, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) kiinteistöalalle on tarve hankkia pienkuormaaja, koska opetukseen on tarve saada turvallinen ja nykyaikainen kone, jolla voidaan aiempaa turvallisemmin opettaa koneen käyttöön ja hallintaan liittyviä asioita. Tämän lisäksi uusi kone soveltuu hallintalaitteidensa vuoksi erinomaisesti myös kiinteistöalan erityisen tuen opiskelijoiden kouluttamiseen. Hankittava kone on kokoluokaltaan sellainen, että sen siirtäminen eri työkohteiden välillä on mahdollista omalla olemassa olevalla kuljetuskalustolla.

Tredu pyysi tarjouksia pienkuormaajasta tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 10.10.2024 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Avant Tecno Oy (Y-tunnus 0844210-2), Finnsiirto Oy (Y-tunnus 0715082-9) ja Hankkija Oy (Y-tunnus 0224546-6).

Tarjouksen jätti määräaikaan 24.10.2024 klo 16 mennessä yksi tarjoaja: Avant Tecno Oy (Y-tunnus 0844210-2).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneen tarjoajan soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoaja täyttää tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Saatu tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja vastasi hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 40 % ja Laatu, painoarvo 60 %. Laadun osalta arvioinnissa otetaan huomioon tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti: tekniset ominaisuudet ja soveltutuvuus käyttötarkoitukseen, huolto- ja varaosapalvelujen saatavuus, huollon opinnollistaminen, toimitusaika ja takuuaika sekä kotimaisuusaste.

Avant Tecno Oy:n tarjous arvioitiin laadun vertailuperusteiden osalta hyväksi ja myös hinnan osalta hyväksyttäväksi.

Edellä mainitun perusteella esitetään hankittavaksi Avant Tecno Oy:n tarjoama uusi pienkuormaaja Avant 528 GT, sisältäen ominaisuudet ja toimitussisällön tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti, toimituksen, käyttö- ja huolto-ohjeet sekä käyttöopastuksen.  

Pienkuormaajan toimitus tapahtuu vuoden 2024 loppuun mennessä.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 35 800 euroa (alv 0%). Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134713 ja prr-osa IO1340_24_01_07_04.

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijoina toimivat lehtori Jukka Aaltonen ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 19.9.2024 § 83. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 23.9.2024 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun kiinteistöalan opetuskäyttöön hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana uusi pienkuormaaja Avant 528 GT Avant Tecno Oy:ltä (Y-tunnus 0844210-2).

Hankinnan kokonaiskustannukset 35 800 euroa (alv 0%) kohdennetaan v. 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134713 ja prr-osa IO1340_24_01_07_04.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Osaamisalajohtaja Matti-Pekka Tuomilehto

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.