Kaupunginvaltuusto, kokous 18.11.2024

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 183 Nuorisovaltuuston aloite sivistys- ja kulttuurilautakunnan alaisen nuorisojaoston perustamisesta Tampereen kaupunkiin 

TRE:5988/12.00.01/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja, Reija.Linnamaa@tampere.fi

Perustelut

Nuorisovaltuusto esittää 29.8.2022 jättämässään valtuustoaloitteessa, että Tampereen kaupungin organisaatioon olisi tarkoituksenmukaista perustaa sivistys- ja kulttuurilautakunnan alainen nuorisojaosto, jossa lasten ja nuorten asiat tulisivat nykyistä paremmin huomioiduiksi. Nuorisovaltuuston näkemyksen mukaan Tampereen kaupungin tulisi myös keskittää kaikki koulutukseen liittyvät palvelut yhden lautakunnan alaisuuteen. Valtuustoaloitteessa kaavaillaan, että nuorisojaoston päätösvaltaan voisi siirtyä esimerkiksi nuorisopalveluita, nuorten avustuksia, koulutuksen valmistelua sekä muita mahdollisia nuoria koskevia asioita. Lisäksi jaosto voisi asettaa kaupungin lapsi- ja nuorisopolitiikalle tavoitteita ja toimia niiden seuraamista valvovana toimielimenä. Valtuustoaloitteen mukaan nuorisojaoston toiminnalle voitaisiin hakea verrokkia esimerkiksi Helsingin ja Espoon kaupungeista, joissa on nuorisojaostoa vastaava lautakunnan alainen toimielin. 

Johtaja Reija Linnamaa: 

Tampereen kaupunkiorganisaatiota haluttiin uudistaa hyvinvointialueiden aloituksen jälkeen siten, että aiempi laaja sivistys- ja kulttuurilautakunta jaettiin kahteen lautakuntaan 1.6.2023 alkaen. Tuolloin päätetyt uudet lautakunnat ovat kasvatus- ja opetuslautakunta ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta. Kasvatus- ja opetuslautakunnan tehtävänä on järjestää varhaiskasvatus ja esiopetus sekä perusopetus. Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelulautakunnan tehtävänä on järjestää kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut sisältäen taiteen perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön palvelut. Myös kaupungin kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan suuntaviivojen määrittely ja ohjaus kuuluvat kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelujen lautakunnan tehtäviin. 

Ison lautakunnan jakamista perusteltiin muun muassa tarpeella muodostaa oma kokonaisuutensa varhaiskasvatuksesta ja perusopetuksesta, jotka ovat varsin vahvasti säädeltyjä tehtäväkokonaisuuksia.  Kulttuurin ja vapaa-ajan tehtäväkenttään liittyy vähemmän lainsäädäntöä. Ratkaisun myös nähtiin nostavan kulttuuri- ja vapaa-ajanlautakunnan teemojen merkitystä sote-uudistuksen jälkeisessä kuntaorganisaatiossa sekä mahdollistavan luottamushenkilöiden syvällisen perehtymisen kunkin lautakunnan sisältöihin. Tehty lautakuntaratkaisu tukee osaltaan nuorten palvelujen kokonaisuuden tarkastelua. 

Tampereen kaupungin johtamisjärjestelmässä toisen asteen koulutus on sijoittunut elinvoiman palvelualueelle. Ratkaisun taustalla on näkemys, että toisen asteen koulutuksella on vahva kytkentä kaupungin elinvoiman kehittämiseen, erityisesti työllisyys- ja elinkeinopalveluihin. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Savisaari Lauri, Johtaja, Lauri.Savisaari@tampere.fi

Esitetään kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuuston päätettäväksi:

Nuorisovaltuuston aloite ja siihen annettu lausunto merkitään tiedoksi.

Aloite ei anna aihetta toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja, Reija.Linnamaa@tampere.fi

Perustelut

Nuorisovaltuusto esittää 29.8.2022 jättämässään valtuustoaloitteessa, että Tampereen kaupungin organisaatioon olisi tarkoituksenmukaista perustaa sivistys- ja kulttuurilautakunnan alainen nuorisojaosto, jossa lasten ja nuorten asiat tulisivat nykyistä paremmin huomioiduiksi. Nuorisovaltuuston näkemyksen mukaan Tampereen kaupungin tulisi myös keskittää kaikki koulutukseen liittyvät palvelut yhden lautakunnan alaisuuteen. Valtuustoaloitteessa kaavaillaan, että nuorisojaoston päätösvaltaan voisi siirtyä esimerkiksi nuorisopalveluita, nuorten avustuksia, koulutuksen valmistelua sekä muita mahdollisia nuoria koskevia asioita. Lisäksi jaosto voisi asettaa kaupungin lapsi- ja nuorisopolitiikalle tavoitteita ja toimia niiden seuraamista valvovana toimielimenä. Valtuustoaloitteen mukaan nuorisojaoston toiminnalle voitaisiin hakea verrokkia esimerkiksi Helsingin ja Espoon kaupungeista, joissa on nuorisojaostoa vastaava lautakunnan alainen toimielin. 

Johtaja Reija Linnamaa:

Tampereen kaupunkiorganisaatiota haluttiin uudistaa hyvinvointialueiden aloituksen jälkeen siten, että aiempi laaja sivistys- ja kulttuurilautakunta jaettiin kahteen lautakuntaan 1.6.2023 alkaen. Tuolloin päätetyt uudet lautakunnat ovat kasvatus- ja opetuslautakunta ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta. Kasvatus- ja opetuslautakunnan tehtävänä on järjestää varhaiskasvatus ja esiopetus sekä perusopetus. Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelulautakunnan tehtävänä on järjestää kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut sisältäen taiteen perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön palvelut. Myös kaupungin kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan suuntaviivojen määrittely ja ohjaus kuuluvat kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelujen lautakunnan tehtäviin. 

Ison lautakunnan jakamista perusteltiin muun muassa tarpeella muodostaa oma kokonaisuutensa varhaiskasvatuksesta ja perusopetuksesta, jotka ovat varsin vahvasti säädeltyjä tehtäväkokonaisuuksia. Kulttuurin ja vapaa-ajan tehtäväkenttään liittyy vähemmän lainsäädäntöä. Ratkaisun myös nähtiin nostavan kulttuuri- ja vapaa-ajanlautakunnan teemojen merkitystä sote-uudistuksen jälkeisessä kuntaorganisaatiossa sekä mahdollistavan luottamushenkilöiden syvällisen perehtymisen kunkin lautakunnan sisältöihin. Tehty lautakuntaratkaisu tukee osaltaan nuorten palvelujen kokonaisuuden tarkastelua. 

Tampereen kaupungin johtamisjärjestelmässä toisen asteen koulutus on sijoittunut elinvoiman palvelualueelle. Ratkaisun taustalla on näkemys, että toisen asteen koulutuksella on vahva kytkentä kaupungin elinvoiman kehittämiseen, erityisesti työllisyys- ja elinkeinopalveluihin. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Savisaari Lauri, Johtaja, Lauri.Savisaari@tampere.fi

Esitetään kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuuston päätettäväksi:

Nuorisovaltuuston aloite ja siihen annettu lausunto merkitään tiedoksi.

Aloite ei anna aihetta toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja, Reija.Linnamaa@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Nuorisovaltuuston aloite ja siihen annetut kasvatus- ja opetuslautakunnan sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunnot merkitään tiedoksi.

Aloite ei anna aihetta toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Linnamaa Reija, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Nuorisovaltuuston aloite ja siihen annetut kasvatus- ja opetuslautakunnan sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunnot merkitään tiedoksi.

Aloite ei anna aihetta toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Lauri Savisaari, Reija Linnamaa, Hanna Karojärvi, Tampereen nuorisovaltuusto

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)