§ 8 Tredun jatkuvan haun hakuajat ja -menettelyt sekä valintaperusteet vuonna 2025 koskien englanninkielisiä perustutkintoja

Lataa  Kuuntele 

TRE:4593/12.02.01/2024

Päätöspäivämäärä

26.11.2024

Päätöksen tekijä

Opintoasiainjohtaja, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Opintoasiainpäällikkö Raija Möttönen puh. 050 344 2484, etunimi.sukunimi@tampere.fi, opinto-ohjaaja Anne Rintala, puh. 041 730 3478, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Opintoasiainjohtaja Merja Sarvala, puh. 041 730 0075, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Jatkuvassa haussa koulutuksen järjestäjä päättää hakuajoista ja -menettelyistä. (Laki ammatillisesta koulutuksesta 11.8.2017/531 37 §.)

Koulutuksen järjestäjä päättää opiskelijaksi ottamisessa käytettävistä valintaperusteista. (Laki ammatillisesta koulutuksesta 11.8.2017/531 39 §.)

Elinvoima- ja osaamislautakunta on siirtänyt toimivaltaansa Tampereen seudun ammattiopisto Tredun opintoasiainjohtajalle jatkuvan haun hakuajoista ja -menettelyistä ja opiskelijaksi ottamisessa käytettävistä valintaperusteista päättämisestä (11.9.2024 § 91). 

Tampereen seudun ammattiopistossa Tredussa TreduNavi hakupalvelu organisoi, toteuttaa ja kehittää jatkuvaa hakua yhteistyössä eri tahojen kanssa. Jatkuvaa hakua varten on TreduNavi hakupalvelun valmistelemat toimintaohjeet.

Hakeutuminen englanninkielisiin perustutkintoihin tapahtuu Tredun hakujaksojen mukaisesti Opetushallituksen ylläpitämässä Opintopolku-palvelussa. 

Englanninkielisiin perustutkintoihin ovat hakukelpoisia hakijat, joilla ei ole aiemmin Suomessa suoritettua ammatillista tutkintoa tai korkeakoulututkintoa. Matkailualalla pohjakoulutusvaatimuksena on lisäksi lukio tai vastaava ulkomailla suoritettu koulutus. Lisäksi hakijalla tulee olla oleskelulupa Suomessa tai muissa EU/ETA/Schengen-maissa. Oleskeluluvan tulee olla voimassa vähintään kesäkuun 2025 loppuun saakka. Hakijoilta vaaditaan auttavaa suomen kielen taitoa ja riittävää englannin kielen taitoa. Kielitaito varmistetaan haastattelussa. 

Opiskelijavalinnassa noudatetaan yhdenvertaisia valintaperusteita. 

Opiskelumahdollisuuksista, avautuvista hauista ja niiden aikatauluista sekä terveydentilan vaatimuksista ja muista valintaperusteista tiedotetaan Tredun kotisivuilla ja Opetushallituksen ylläpitämässä Opintopolku-palvelussa. 

Hakujakson päättymisen jälkeen opinto-ohjaaja valmistelee opiskelijavalinnat. Opintoasiainpäällikkö tekee opiskelijaksi ottamis- ja valitsemattajättämispäätökset opinto-ohjaajien esitysten perusteella.

 

Päätös

Päätetään Tampereen seudun ammattiopisto Tredun jatkuvan haun hakuajoista ja -menettelyistä sekä valintaperusteista vuonna 2025 koskien englanninkielisiä perustutkintoja perusteluosassa todetun ja liitteen 1 mukaisesti.

Allekirjoitus

Opintoasiainjohtaja Merja Sarvala

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus päätöksestä, joka koskee opiskelijalle annettavaa varoitusta, opiskelijan määräaikaista erottamista, asuntolasta erottamista määräajaksi tai lopullisesti tai opiskeluoikeuden pidättämistä, peruuttamista tai palauttamista, on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Muissa tapauksissa valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona työt virastoissa on keskeytettävä, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.