Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on ihmiskeskeinen vaikuttavuuslaskenta, joka toteutetaan kahdesta erillisestä nuorten mielen hyvinvointiin liittyvästä haasteteemasta. Teemat ovat nuorten yksinäisyys ja nuorten uupuminen (sisältäen nuorten kokemat paineet). Toteuttamalla ihmiskeskeinen vaikuttavuuslaskenta edellä mainituista teemoista autetaan Hyvinvoinnin kehitysohjelmassa, Nuorille hyvinvointia yhdessä tekemällä -hankkeessa rakennettavan ekosysteemin toimijoita tunnistamaan 15-29-vuotiaiden nuorten elämäntilanteita, joissa mielen hyvinvoinnin haasteet alkavat. Lisäksi osoitetaan, millaisin vaikuttavin, mielen hyvinvointia edistävin toimin haasteisiin saataisiin parhaiten pureuduttua. Tarkoituksena on toteutetun ihmiskeskeisen vaikuttavuuslaskennan avulla auttaa toimijoita kohdentamaan resursseja aiempaa tehokkaammin ja tuoda esiin yhteistoiminnan taloudellisia hyötyjä.
Hyvinvoinnin kehitysohjelma ja Nuorille hyvinvointia yhdessä tekemällä -hanke pyysivät tarjouksia ihmiskeskeisestä vaikuttavuuslaskennasta sopimuskaudeksi, joka alkaa sopimuksen allekirjoittamisesta ja päättyy, kun sopimuksessa yksilöidyt sopimusvelvoitteet on suoritettu. Hankintaan sisältyy optioehto, jonka mukaan voidaan toteuttaa 1–3 palvelun case-luonteinen vaikuttavuuden arviointi osana yksinäisyydestä ja/tai nuorten uupumisesta tehtyjä laajempia ihmiskeskeisiä vaikuttavuuden arviointeja.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 11.10.2024 kuudelle (6 kpl) yritykselle, jotka olivat Futurice Oy (1623507-4), Owal Group Oy (2520269-6), Synesis Oy (2960243-5), Sosped Keskus Oy (2153418-3), Sweco Finland Oy (2661738-3) sekä Uotta Oy (3248294-8).
Tarjouksen jättivät määräaikaan 1.11.2024 klo 17.00 mennessä seuraavat kolme (3 kpl) yritystä:Owal Group Oy (2520269-6), Sosped Keskus Oy (2153418-3) ja Synesis Oy (2960243-5).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Hankintayksikkö on tarkistanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä. Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.
Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: hinta 40 vertailupistettä, laatu 60 vertailupistettä.
Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta. Tarjoajien kokonaisvertailupisteet käyvät ilmi hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.
Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Owal Group Oy (2520269-6), jota esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.
Hankinnan valmistelijana toimi erikoissuunnittelija Johanna Pyymäki.
Asiantuntijoina toimivat suunnittelija Lauri Ikola ja ohjelmapäällikkö Mika Vuori.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii Hyvinvoinnin kehitysohjelman ohjelmapäällikkö Mika Vuori. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 33 450 € euroa vuodessa sopimuskauden aikana. Optiona voidaan lisäksi hankkia yksittäisten 1–3 palvelun case-luonteisia vaikuttavuuden arviointeja, joiden kustannusarvio on 4 000–6 000 € ja riippuu toteutettavan tiedonkeruun laajuudesta ja mahdollisesta limittäisyydestä verrattuna muuhun tiedonkeruuseen.
Hallintosäännön 37 §:n 4 kohdan mukaan palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa.