§ 98 Palveluliikenteen avustajapalvelujen hankinta Tampereen Sarka Oy:ltä sidosyksikköhankintana

Lataa  Kuuntele 

TRE:5332/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

29.11.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, sivistyspalvelujen palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelupäällikkö Jaakko Laurila, puh. 044 430 9014, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Lauri Savisaari, puh. 040 801 6081, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunki on tukenut ikäihmisten arjessa selviytymistä ja itsenäistä liikkumista palveluliikenteen busseissa työskentelevien avustajien avulla. Vuoden 2023 alussa avustajat siirtyivät kaupungilta Pirkanmaan hyvinvointialueen työntekijöiksi, jonka jälkeen avustajatoiminta oltiin lakkauttamassa kokonaan. Kaupunginhallitus teki 8.4.2024 päätöksen (TRE:876/08.01.01/2024), että kaupunki rahoittaa Tampereella liikennöiviin palvelubusseihin seitsemän avustajaa vuoden 2024 ajaksi. Kaupunginvaltuuston hyväksymä talousarvio (TRE:554/02.02.01/2024) vuodelle 2025 sisälsi määrärahat palveluliikenteen avustajatoiminnan jatkumiseksi toistaiseksi. Avustajapalvelua pidetään merkittävänä ikähmisten hyvinvointia ja toimintakykyä edistävänä palveluna. 

Sivistyspalvelujen yhteisö- ja kehittämispalvelut vastaa kaupunkitasoisesti hyvinvointia edistävien palvelujen tuottamisesta ja tukemisesta. Yhteisö- ja kehittämispalvelut pyysi tarjouksen palveluliikenteen avustajatoiminnan jatkamisesta palvelua aiemmin tuottaneelta Tampereen Sarka oy:ltä 1.1.2025 alkavalle ja toistaiseksi jatkuvalle sopimuskaudelle. Tampereen Sarka oy:n palvelu on aiemmalla sopimuskaudella todettu laadukkaaksi, ennustettavaksi, kustannuksiltaan edulliseksi. Asiakkailta palvelu on saanut yksinomaan hyvää palautetta.

Tampereen Sarka Oy on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 15 §:n tarkoittama Tampereen kaupungin sidosyksikkö. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut  osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.  

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.  

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii sivistyspalvelujen yhteisö- ja kehittämispalvelujen suunnittelupäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Jaakko Laurila. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 18,20 euroa/tunti sopimusvuodelle 2025, yhteensä noin 206 000 euroa vuodessa. Avustajatyön laskutus tapahtuu kuukausittain toteutuneiden työtuntien mukaisesti. Lisäksi palvelusta laskutetaan hallinnollisena kuluna 75 euroa/avustaja/kuukausi (alv 0 %).  

Hankinnan valmistelijana toimi suunnittelupäällikkö Jaakko Laurila.

Päätösvallan peruste: Hallintosäännön 1.5.2024 37 §:n 4 kohdan mukaan sivistyspalvelujen palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Sopimus palveluliikenteen avustajatoiminnan tuottamisesta tehdään Tampereen Sarka Oy:n (Y-tunnus 2419449-5) kanssa 1.1.2025 alkaen toistaiseksi voimassa olevana.  

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään sivistyspalvelujen yhteisö- ja kehittämispalvelujen suunnittelupäällikö, jota vakanssia hoitaa nyt Jaakko Laurila. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 18,20 euroa/tunti sopimusvuodelle 2025, yhteensä noin 206 000 euroa vuodessa. Avustajatyön laskutus tapahtuu kuukausittain toteutuneiden työtuntien mukaisesti. Lisäksi palvelusta syntyy hallinnollisia kuluja 75 euroa/avustaja/kuukausi (alv 0 %). Hintaneuvottelut käydään vuosittain sopimuksessa määritellyin periaattein. Palvelun kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 137050- 28901.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Johtaja Lauri Savisaari

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.