§ 141 Tampereen kaupungin ja Tampereen korkeakouluyhteisön kumppanuuden tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeet 2024

Lataa  Kuuntele 

TRE:5311/00.01.05/2024

Päätöspäivämäärä

28.11.2024

Päätöksen tekijä

Työllisyysjohtaja, Työllisyys- ja kasvupalvelut

Valmistelijan yhteystiedot


Työllisyysjohtaja Regina Saari, puhelin 050 346 9603, sähköposti etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä


Työllisyysjohtaja Regina Saari, puhelin 050 346 9603, sähköposti etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunki ja Tampereen korkeakouluyhteisö toteuttavat keskinäistä vuosille 2022–2025 solmittua kumppanuussopimusta, jonka tavoitteena on muun muassa alueellisen kilpailukyvyn vahvistaminen, kansainvälisyyden tukeminen ja opiskelijaystävällisen kaupungin kehittäminen. Sopimuksen yhtenä osa-alueena on tutkimus- ja koulutusyhteistyö painopisteinään: Muuttuva yhteiskunta ja sen vaikutukset, Kestävä kaupunki suunnannäyttäjänä ja Hyvinvoiva kaupunkilainen. Osana kumppanuussopimusta ja kumppanuussopimuksen tutkimuksellisten painopisteiden toimeenpanoa on vuoden 2023–2024 aikana rakennettu kaupungille uusi tutkimus-, kehitys-, innovaatio- ja opetusyhteistyön malli eli TKIO-toimintamalli.

TKIO-toimintamallin periaatteena on kohdistaa resursseja alueellisesti tärkeän, strategisen haasteen ratkaisemiseksi. Vuonna 2024 haasteeksi valittiin osaavan työvoiman saatavuus ja saatavuuden varmistaminen. Tätä teemaa käsiteltiin kumppanien ja alueen eri sidosryhmien yhteisessä työpajassa 17. toukokuuta. Työpajan tuotosten pohjalta laadittiin touko-elokuussa TKI-hankesuunnitelmien ja -rahoituksen hakuohjelma, johon pohjautuen avattiin Tampereen kaupungin ja Tampereen korkeakouluyhteisön yhteinen tutkimus- ja kehittämishankkeiden suunnitelma- ja rahoitushaku ajalle 28.8.–30.9.2024. Haku suunnattiin Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun tutkijoille ja kehittämishenkilöstölle.

Hakuilmoitus jaettiin Tampereen korkeakouluyhteisön henkilökunnalle suunnatussa intra-tiedotteessa ja se oli nähtävillä Tampereen kaupungin tampere.fi -sivustolla. Hakuilmoituksessa nostettiin esiin, että tutkijoilta odotetaan sekä uutta tietoa luovia että soveltavia tutkimus- ja kehittämissuunnitelmia. Kaikissa suunnitelmissa tuli olla lisäksi kuvaus käytännön relevanssista. Lisäksi hankesuunnitelmaan tuli liittää lyhyt selvitys, miten tutkimus- tai kehittämishanke on tarkoitus toteuttaa ja rahoittaa. Selvityksistä tuli myös ilmetä, mitkä ovat suunnitellun hankkeen tuottamat tulokset ja/tai tuotokset sekä miten nämä on tarkoitus julkistaa ja saattaa tiedoksi/hyödyksi rahoittajalle ja kumppaniosapuolille. Hankesuunnitelma- ja rahoitushausta järjestettiin erillinen Teams-infotilaisuus 3.9.2024.

Haku tuotti yhteensä kahdeksan (8) hakemusta, jotka sijoittuivat hakuohjelmaan nähden kattavasti sen eri osa-alueille.

Hankesuunnitelmien ja Tampereen kaupungin rahoitusta tai valmistelurahoitusta saavien suunnitelmien valinnasta päätti erillinen valintaryhmä, joka koostui Tampereen kaupungin edustajista sekä Tampereen yliopiston että Tampereen ammattikorkeakoulun asiantuntijoista.

Valintaryhmän hankepäätöskokous valittavista ja rahoitettavista hankesuunnitelmista pidettiin 28.10.2024.

Hankesuunnitelmien ja -rahoituksen valintakriteerit olivat

1.      hankesuunnitelman merkittävyys Osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen -haasteen ratkaisemisessa,

2.      tutkimuksen / kehittämishankkeen ja sen tulosten merkittävyys Tampereen kaupungin / Tampereen seuduntyöllisyysalueen/Pirkanmaan kannalta,

3.      käytännön relevanssin huomioiminen ml. tulosten hyödynnettävyys,

4.      tulosten julkaisutavat/ kehittämistuotosten omistajuus,

5.      hankkeen yleinen toteutettavuus (sis. rahoitussuunnitelman).

Valintaryhmän kokouksessa todettiin, että kaikkien hankesuunnitelmien aiheet olivat hakuohjelman mukaisia. Yksi hankesuunnitelma kuitenkin todettiin suunnitelmaltaan ja siten toteutettavuudeltaan riittämättömäksi. Rahoitettavia hankkeita valittaessa painotettiin erityisesti valintakriteeriä 2. Lisäksi todettiin, että rahoituksen tarkoituksena on tukea uutta tietoa tuottavia tutkimuksia ja kehittämistoimia, jotka avaavat näkymiä niin työelämän kuin työmarkkinoiden kohtaannon ja sitä edistävien erilaisten toimien, kuten koulutuksen ja työllisyyspalveluiden, tulevaisuuteen. Näiden kriteerien perusteella esitettävät neljä hankesuunnitelmaa tulivat valituksi.

Valintaryhmä teki myös päätöksen, että yhdelle hankkeelle esitetään myönnettäväksi ulkoisen rahoituksen hakuun tarkoitettavaa tukea, josta vastaa Tampereen yliopisto.

Elinvoima- ja osaamislautakunta on kokouksessaan 21.8.2024 (§ 82) päättänyt myöntää 120 000 euroa Tampereen kaupungin TKIO-mallin käyttöönottoon ja ohjelman perusteella valittavien tutkimushankkeiden ja -projektien rahoittamiseen vuoden 2024 aikana. Tämä rahoitus kattaa 60 prosenttia nyt rahoitettavien hankkeiden ja projektien kustannuksista. Tämän lisäksi puuttuva 40 prosenttia rahoitetaan työllisyys- ja kasvupalveluiden budjetista tällä päätöksellä.

Työllisyysjohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 15.5.2024 § 52. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö (Toimintasäännön liite: Elinvoiman palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.8.2024 alkaen), jonka mukaan työllisyysjohtaja päättää palveluryhmänsä osalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta ja sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa. 

Päätös

Kohdennetaan vuoden 2024 rahoituksena 74 652,80 euroa Tampereen kaupungin ja Tampereen korkeakouluyhteisön yhteisen TKIO-ohjelman tutkimus- ja kehittämishankkeisiin työllisyys- ja kasvupalvelujen määrärahoja seuraavasti:

1)      Oppilaitosten, työnantajien ja työllisyyspalvelujen yhteistyö työvoimavirtojen ohjaamisessa (tutkijatohtori Sami Lind, apulaisprofessori Satu Ojala, professori Antti Saloniemi, Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto): 20 000 euroa.

2)      Valmistavan teollisuuden tulevaisuuden innovaatiota uusien osaajien avulla (Projektipäällikkö Katri Salminen, Teollisuusteknologia, Tampereen ammattikorkeakoulu sekä Asiakkuuspäällikkö Mari Vuolle, Jatkuvan oppimisen palvelut, Tampereen yliopisto): Yhteensä 20 000 euroa, josta 10 000 euroa Tampereen ammattikorkeakoulu ja 10 000 euroa Tampereen yliopisto.

3)      Alustatyö terveydenhuollossa – Pirkanmaan hyvinvointialueen johdon näkemyksiä osaavan työvoiman rekrytoinnista digitaalisia alustoja hyödyntäen (Yliopistotutkija Lauri Kokkinen, Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto): 17 820,80 euroa

4)      Kansallisen dataosaamisen turvaaminen (Apulaisprofessori Toni Taipalus, Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta, Tampereen yliopisto): 16 832,00 euroa.

Työllisyys- ja kasvupalvelujen osoittama rahoitus maksetaan kustannuspaikalta 154000. Työllisyys- ja kasvupalvelujen rahoitus kattaa 40 prosenttia hankkeille ja projekteille yhteensä myönnettävästä rahoituksesta. Loput 60 prosenttia rahoitetaan kustannuspaikalta 154051, elinkeinopalvelut (johtaja, elinvoiman palvelualue 21.11.2024 § 97). Tutkimushankkeiden ja projektien toteutuksesta tehdään tarkemmat sopimukset perustuen niiden hankesuunnitelmiin.​​​

Allekirjoitus

Työllisyysjohtaja Regina Saari

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.