§ 18 Huoltopalvelun hankinta ilma-alukselle ja huoltosopimuksen hyväksyminen Patria Pilot Training Oy:n kanssa

Lataa  Kuuntele 

TRE:5642/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

9.12.2024

Päätöksen tekijä

Osaamisalajohtaja, teknologia ja liikenteen alat, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäällikkö Juhani Anttila, puh. 040 801 6726, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo, puh. 050 441 8813, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun lentokoneasennuksen perustutkinnon koulutustarjonta on laajentunut käsittämään avioniikan osaamisalan (B2) lisäksi myös lentokoneasennuksen osaamisalan (B1). Ilmailualan työelämälähtöisen koulutuksen takaamiseksi Tredun viranomaishyväksytyn Part 147 -lentokoneasentajakoulutuksen viiden vuoden suunnitelmaan on sisältynyt aitojen viranomaishyväksyttyjen Part 145 huolto-organisaation sekä jatkuvan lentokelpoisuuden ylläpito-organisaation (CAMO) rakentaminen Tredun lentokoneasentajakoulutuksen yhteyteen ja niiden hyväksyttäminen ilmailuviranomaisella (Traficom).

Lisääntyneen opiskelijamäärän ja monipuolistuneen osaamisalatarjonnan myötä oppilaitoksen harjoitteluympäristölle asetetut vaatimukset ovat kasvaneet ja lisääntyneet. Tämän johdosta Tredun lentokoneasentajakoulutukselle hankittiin keväällä 2022 lentokone (Diamond DA42). Ilma-aluksen lentokelpoisuutta on tarkoitus ylläpitää jatkossa Tredun oppimisympäristön Part 145 ja CAMO-toimintaorganisaatioilla. Tällainen ilmailualan työelämävaatimukset täyttävä koulutustoiminnan kehittäminen nostaa Tredun lentokoneasentajakoulutuksen aivan uudelle tasolle.

Tredun alkuperäisen suunnitelman mukainen aikataulu Tredun lentokoneasentajakoulutuksen Part 145 ja CAMO -toiminnan toteuttamiseksi ja käynnistämiseksi vuoden 2024 loppuun mennessä on vaatinut tarkastelua ja muutoksia toiminnan toteuttamiseksi. Toteuttamisprosessi on osoittautunut erittäin työlääksi varsinkin organisaatioiden toimintaympäristöjen kehittämisen sekä viranomaisasiakirjojen laatimisen osalta, jonka jälkeen viranomainen voi suorittaa hyväksyntäprosessinsa. Lisäksi ammatilliseen koulutukseen kohdistetut säästötoimet ovat asettaneet tarpeen muuttaa alkuperäistä Part 145 ja CAMO -toiminnan toteuttamissuunnitelmaa sellaiseksi, että nämä toiminnot oppilaitoksen oppimisympäristöön toteutetaan yhteistyössä jo ilmailuviranomaishyväksytyn huolto-organisaation kanssa yhteistyössä vuoden 2025 aikana. 

Erilaisten yhteistyövaihtoehtojen kartoittaminen on käynnissä ja ratkaisu yhteistyön toteutustavasta tehtäneen kevään 2025 aikana. Tämän jälkeen Tredun lentokoneasentajaopiskelijat, lupakirjan omaavan opettajan johdolla, pystyvät tekemään huolto-ohjelman mukaisia huoltotoimenpiteitä Tredun lentokelpoiselle Diamond DA42 -lentokoneelle osana opiskeluun sisältyvää käytännön harjoittelua.

Ennen kuin yhteistyö uuden valitun huolto-organisaation kanssa alkaa, tulee Patrian kanssa jo aloitettuja 145-huolto- ja CAMO-lentokelpoisuustoimintoja Tredun lentokoneelle Diamond DA42 (OH-SHT) jatkaa 31.12.2025 asti. Ilma-alus on lentokelpoinen vain, jos kaikki huolto-ohjelman mukaiset huollot on tehty ajallaan. Omistaja on vastuussa siitä, että ilma-aluksella ei lennetä, jos se ei ole lentokelpoinen.

Nyt esitetty huoltosopimus on määräaikainen 1.1. - 31.12.2025 välisen ajan ja sopimuksen arvo on noin 32 000 euroa (alv 0 %). Arvio huoltosopimuksen arvosta on laskettu tiedossa olevan huolto-ohjelman määräaikaishuoltotyön tarpeen perusteella. 

Ilma-aluksen huoltosopimuksen (palveluhankinta) ennakoitu arvo alittaa julkisista hankinnoista säädetyn lain 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon, jolloin hankintalakia ei sovelleta kyseessä olevaan hankintaan. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. ​

Hankinta tehtiin suorahankintana, koska ilma-aluksen huoltosopimusta ei nähty tarkoituksenmukaiseksi kilpailuttaa hankinnan erityisen laadun takia ja koska kilpailuttaminen olisi ollut Tredun suunniteltuun oppimisympäristöjen (Part-145 sekä CAMO-toiminta) kehittämiseen nähden epätarkoituksenmukaista, kuten on kuvattu edellä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Huoltosopimuksen liite 1 sisältää Patria Pilot Training Oy:n yksityisiä liikesalaisuuksia (yrityksen hintapolitiikka). Julkisuuslain mukaan viranomaisen asiakirjoihin sisältyvät yksityiset liikesalaisuudet ovat salassa pidettäviä tietoja (24.1 § 20 kohta). Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Osaamisalajohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 19.9.2024 § 83 Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 23.9.2024 alkaen).

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Päätös

Hankitaan Tampereen seudun ammattiopisto Tredun ilma-alukselle (rekisterinumero: OH-SHT) määräaikainen huoltopalvelu ajalle 1.1. - 31.12.2025 ja hyväksytään huoltopalvelua koskeva liitteen mukainen huoltosopimus Tampereen kaupunki / Tampereen seudun ammattiopisto Tredun (Y-tunnus: 0211675-2) ja Patria Pilot Training Oy:n (Y-tunnus: 0687785-8) välillä.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 32 000 euroa sopimuskauden aikana.

Sopimus sitoo Tampereen kaupunkia lopullisesti kuitenkin vasta, kun kaupungin sopimusta koskeva päätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään koulutuspäällikkö Juhani Anttila.

Allekirjoitus

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.