Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, kokous 26.11.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 122 Postilaatikon sijoittaminen Härmälänpuistossa 

TRE:5284/10.00.03/2024

Valmistelija

  • Näykki Mika, Juristi

Valmistelijan yhteystiedot

Juristi Mika Näykki, puh. 040 5155823, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström, puh. 040 750 1876, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Postilain 44 §:n 2 momentin mukaan postilaatikon paikkaan tyytymätön asianosainen voi viedä asian kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi.

Yksityishenkilö on tehnyt rakennusvalvontaan valituksen postilaatikon sijoittelusta (Liite 1 Yrja ja Liite 2 Yrja).

Uusi postilaatikon sijainti ja kävelymatka sinne yksityishenkilön asunnosta ilmenee Postin laatimasta karttakuvasta (Liite 4 Yrja). Postin laatiman kartan mukaan suorinta reittiä kävellen asunnolta postilaatikolle matkaksi tulee 33,6 metriä 

Yksityishenkilö perustelee valitustaan muun ohessa seuraavasti. Matkaa laatikolle tulee nyt yli 100 metriä. Traficomin mukaan maksimimatka on 50 metriä. Yksityishenkilö on liittänyt valitukseensa laatimansa kartan (Liite 2 Yrja).  Siihen hän on merkinnyt kävelymatkatkaksi asunnoltaan (kartassa: "Tonttimme sisäänajo") postilaatikolle (kartassa: "Laatikkoryhmä) 110,77 metriä.

Yksityishenkilön laatiman kartan mukaan matkan pituudeksi tulee 110,77 metriä sen vuoksi, että ensin tulisi kävellä Metsolankatua etelän suuntaan pitkähkö matka, jotta kadun voisi ylittää suojatien kohdalta ja sitten kävellä Metsolankadun toista puolta takaisin pohjoisen suuntaan postilaatikoille (Liite 2 Yrja). Tällaista kävelyreittiä käyttämällä yksityishenkilön laatiman kartan mukaan kävelymatkaksi tulee siis yhteensä 110,77 metriä. 

Yksityishenkilö tulkitsee, että postin mukaan suojatietä ei tarvitse käyttää ja näin matkaksi laatikoille saadaan alle 50 metriä. Yksityishenkilön mielestä sijoittelu on nyt sekä liikennesääntöjen vastainen että sangen vaarallinen.  

Posti on antanut asiassa lausunnon (Liite 3 Yrja) ja liittänyt karttakuvan postilaatikon sijainnista (Liite 4 Yrja)

Posti on todennut lausunnossaan (Liite 3 Yrja) muun ohessa seuraavaa:

"Postilaatikkoryhmän paikkaa valittaessa on nojauduttu Viestintäviraston määräyksen 61/2011 ohjeisiin ja määräyksen 61 MPS:n (Määräyksen 61 perustelut ja soveltaminen) tulkintoihin. Määräys 61 vahvistaa käytännön, jonka mukaan postilaatikkojen vallitseva ja vakiintunut sijoitustapa pientaloalueilla on ryhmittely. Ryhmittelyn yhteydessä on otettava huomioon paikallisolosuhteet, esimerkiksi läpiajoliikenteen ja/tai linja-autoliikenteen osalta. Vakituisen linja-autolinjan olemassaolo tai merkittävän läpiajoliikenteen määrä estäisi postilaatikon sijoittamisen tien toiselle puolelle.

Härmälänpuistossa ja Metsolankadulla ei ole vakituista linja-autoliikennettä tai muutakaan merkittävää läpiajoliikennettä, sillä alue on pientalopainotteinen asuinalue. Tästä syystä voidaan väylän varrella myös vastakkaisten tonttien postilaatikot ryhmitellä yhtenäiseksi laatikkoryhmäksi. Koska läpiajoliikenne alueella on määriteltävissä hyvin vähäiseksi, osoitteesta [yksityishenkilön osoite tästä poistettu] mentäessä postilaatikolle on tarkoituksenmukaista ylittää ajorata kohtisuoraan, jolloin määräyksen 61 metrimääräinen 50 metrin reunaehto ei ylity. Metsolankadun ylitystä kohtisuoraan puoltaa myös erittäin hyvä näkyvyys molempiin suuntiin Metsolankatua ylittäessä. Tämän lisäksi Metsolankadulla on voimassa 30 km/h nopeusrajoitus."

Todetaan, että tieliikennelain mukaan tienkäyttäjän yleisiin velvollisuuksien mukaan  vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta (Tieliikennelaki  3 §). Nämä velvollisuudet koskevat kaikkia tienkäyttöä, kuten jalankulkua ja ajoneuvoliikennettä.

Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä käyttäen jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä. Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät (Tieliikennelaki 16 § ). Tässä tapauksessa tieliikennelain määräykset eivät edellytä Metsolankadun ylittämistä suojatien kohdalta postilaatikolle jalan kuljettaessa koska suojatie ei ole lain tarkoittamalla tavalla "lähellä". 

Postilain 44 §:n mukaan postilaatikon sijainnin määrittelee kirjepalveluiden yleispalvelun tarjoaja tai,​ ellei yleispalveluvelvollisuutta ole asetettu,​ muu postiyritys Liikenne-​ ja viestintäviraston päätöksestä. Paikkaa määriteltäessä on otettava huomioon 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset sekä 48 §:n nojalla annetut määräykset. Postilaatikon paikkaan tyytymätön asianosainen voi viedä asian kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi. Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tulee päätöksessään ottaa huomioon kysymykseen tulevan paikan muu käyttö,​ tarkoituksenmukaisen postitoiminnan vaatimukset sekä 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset sekä lain 48 §:n nojalla annetut määräykset. Lain 43 §:n mukaan pientaloihin jaettavat kirjelähetykset on kannettava postilaatikkoon,​ joka sijaitsee paikalliset olosuhteet huomioon ottaen kohtuullisen matkan päässä postin saajan osoitepaikasta. Jakelupaikkaa määriteltäessä voidaan lisäksi ottaa huomioon paikalliset olosuhteet tai postin saajan iästä tai terveydentilasta johtuvat henkilökohtaiset erityistarpeet. Henkilökohtaisista erityistarpeista postin saajan liikuntaesteisyys tai vähintään 75 vuoden ikä on otettava huomioon Liikenne-​ ja viestintäviraston 48 §:n mukaisessa määräyksessä tarkemmin määrätyllä tavalla. Postin saaja voi sopia postiyrityksen kanssa tämän pykälän säännöksistä poikkeavista järjestelyistä kohtuullista maksua vastaan.

Viestintäviraston määräyksen 61/2011 3 §:n mukaan kohtuullisena etäisyytenä pientalossa asuvan postinsaajan osoitepaikan  kulkuliittymästä postilaatikolle on taajama-alueella enintään 50 metriä. 

Postin lausunnossaan esittämät seikat, asiaan liittyvät lainsäännökset  sekä viestintäviraston määräykset huomioonottaen voidaan todeta, että Postin päätös sijoittaa postilaatikko Liitteen 4 Yrja mukaiseen paikka on lain ja määräysten mukainen eikä postilaatikon sijaintipaikkaa ole perustetta muuttaa. 

Liiteasiakirjat sisältävät henkilötietoja,​ minkä johdosta niitä ei julkaista kaupungin internet-​sivuilla.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Henttonen Juha, Rakennusvalvontapäällikkö

Postin päätöstä postilaatikon sijoittamisesta ei muuteta. Postilaatikon sijaintipaikka on liitteen Liite 4 Yrja mukainen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Tiedoksi

Valituksen tehnyt yksityishenkilö, juristi Mika Näykki, posti

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.