Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungilta on haettu vahingonkorvausta 25.9.2024 päivätyllä vahingonkorvaushakemuksella Viinikankadun ja Lahdenperänkadun risteyksessä 27.8.2024 noin klo 14:20 - 14:35 sattuneesta vahingosta. Asianosaisen kertoman mukaan hän oli risteyksessä pyöräkaistalla Viinikankadulla autokaistojen välissä odottamassa punaisten vaihtumista vihreiksi. Asianosaisen viereen ajoi oikealle kääntymässä ollut perävaunullinen rekka ja perävaunun perä osui hänen pyöräänsä heittäen hänet sekä pyörän vasemmalla puolella olleelle autokaistalle. Törmäyksen seurauksena pyörästä meni useita osia rikki ja asianosainen sai ruhjeita molempiin jalkoihin. Asianosainen kertoo, että rekka tuli takaa, joten hänellä ei ollut mahdollisuutta siirtyä sivuun tai väistää. Asianosainen vetoaa siihen, että koko pyörätie on suunniteltu ja tehty väärään paikkaan eikä siten ole turvallinen käyttää.
Asianosaisen esittämä korvausvaatimus on 672,80 euroa koostuen polkupyörän korjauksesta (522,00 euroa), polkupyörän kuljettamisesta korjaukseen (89,80 euroa) ja bussikortin hankinnasta (61,00 euroa).
Vahingonkorvauslain mukaan vahingon on velvollinen korvaamaan se, joka tahallaan tai tuottamuksellaan on aiheuttanut vahingon. Tuottamus edellyttää Tampereen kaupungin taholta virhettä tai laiminlyöntiä.
Viinikankadun pyöräkaistan liikennejärjestelyt on toteutettu 2010-luvun alkupuolella sen aikaisen suunnittelutietämyksen mukaisesti. Tuolloin ei ollut olemassa varsinaisia suunnitteluohjeita pyöräkaistojen toteuttamiseen. Vuonna 2014 julkaistussa Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnittelu -ohjeessa esitetään joitakin periaatteita, jotka olivat käytössä jo 2010-luvun alussa, mutta ohje ei sisällä yksityiskohtaisia suunnitteluohjeita. Vuonna 2020 julkaistussa Pyöräliikenteen suunnittelu -ohjeessa on esitetty pyöräkaista ajokaistojen välissä yhtenä mahdollisena tapana toteuttaa liikennejärjestelyt. Uusimmassa ohjeessa on lisäksi otettu tarkemmin kantaa siihen, millä ehdoilla kääntyvän ajokaistan valo-ohjaus voi olla eri vaiheessa kuin suoraan jatkavilla.
Todettakoon, että suunnitteluohjeet eivät ole varsinaisesti määrääviä vaan ennemmin suunnittelua ohjaavia asiakirjoja.
Viinikankadulle toteutettu pyöräkaistajärjestely ei ole, eikä ole ollut aikanaan, suunnitteluohjeiden vastainen. Kaupunki on tunnistanut Viinikankadun ja Lahdenperänkadun risteyksen liikennejärjestelyjen kehittämistarpeet ja liikennejärjestelyjä tutkitaan talven ja kevään 2024–2025 aikana.
Kyseessä ei ole ollut kaupungin tahallisuudesta tai huolimattomuudesta aiheutunut vahinko, joka synnyttäisi vahingonkorvauslain mukaisen tuottamuksen. Vahingon on aiheuttanut kolmas osapuoli. Lisäksi tämän kaltaisessa tilanteessa on kyse liikennevahingosta, joka tulisi korvata vahingon aiheuttaneen ajoneuvon liikennevakuutuksesta.
Kaupunkiympäristön palvelualue katsoo edellä esitetyn perusteella, että korvausvaatimus tulee hylätä perusteettomana.
Sovelletut säännökset:
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §.
Toimivalta:
Rakennuttamisjohtaja päättää alle 50 000,00 euron vahingonkorvausten myöntämisestä (Hallintosääntö 37 §, kappale kaksi, kohta 10 sekä Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntö 9.1.2024 § 5).