§ 83 Perustietotekniikan palveluiden kilpailuttamisen asiantuntijapalvelujen lisähankinta Istekki Oy:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:4602/02.07.01/2023

Päätöspäivämäärä

10.12.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Projektipäällikkö Päivi Hodgson,​ puh. 040 8062248,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä,​ puh. 040 5811477,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunkiseudun perustietotekniikkapalveluiden hankinnan valmistelu käynnistyi lokakuussa 2023. Hankinnan kilpailutuksen asiantuntijapalvelu hankittiin Istekki Oy:ltä (25.10.2023 § 110 ja 31.5.2024 § 21, TRE:4602/02.07.01/2023).

Osallistumispyyntö kilpailullisena neuvottelumenettelynä toteutettavaan hankintaan julkaistiin toukokuussa 2024. Hankintaan valituille tarjoajille lähettiin 3.9.2024 alustava tarjouspyyntö. Tarjoajilta saatiin runsaasti kysymyksiä ja muutosehdotuksia, jotka vaativat edelleen työstämistä. Lisäksi hankintayksikön aloitteesta 24.10.2024 tehdyn hankintaoikaisun vaikutukset sekä muutostarpeet hankinnan kohteen sisällöissä kasvattavat lopullisen tarjouspyynnön viimeistelyyn ja tarjousten arviointiin tarvittavan asiantuntijapalvelun määrää. Edellä mainittuja tehtäviä ei ole voitu huomioida Istekki Oy:n kanssa 6.6.2024 solmitun sopimuksen Tampereen seudun perustietotekniikan kilpailutuksen asiantuntijapalveluiden lisähankinnasta arvossa.
 
Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmä pyysi 29.11.2024 Istekki Oy:ltä tarjousta Tampereen seudun perustietotekniikan palveluiden kilpailuttamisen asiantuntijapalvelujen lisätöistä. Istekki Oy antoi 5.12.2024 tarjouksen sisältäen projektin hallinnointityöt, tarjouspyynnön päivittämisen ja viimeistelyn, tarjoajakohtaiset tapaamiset, tarjousten arvioinnin, hankintapäätösesityksen tekemisen ja sopimusten viimeistelyn. Tarjouksen työmääräarvio on 89 henkilötyöpäivää. Tarjouksen hinta koostuu kahdesta eri arvonlisäverottomasta henkilötyöpäivähinnasta (á 810 euroa, á 882 euroa) Toimeksiantosopimuksen laskutus toteutetaan kuukausittain toteutuneen työmäärän mukaisesti. Hankinnan kokonaisarvioon on lisätty Istekin arvio yksi (1) henkilötyöpäivä (á 832,50 euroa) projektin hallinnointitöistä.
 
Tietohallinnon seudullinen johtoryhmä hyväksyi 3.12.2024 lisähankinnan tekemisen. Tarjouksen arvioitiin täyttävän hankinnalle asetetut vaatimukset ja olevan hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.
 
Sopimus Tampereen seudun perustietotekniikan palveluiden kilpailuttamisen asiantuntijapalvelujen lisätöistä esitetään tehtäväksi Istekki Oy:n (y-tunnus 2292633-0) kanssa.
 
Hankinta tehdään sidosyksikköhankintana. Hankintalain 15 §:n 1 momentin mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään.
 
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 76 000 euroa sopimuskauden aikana, josta Tampereen osuus on 45 000 euroa.
 
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kunta hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
 
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii projektipäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Päivi Hodgson. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Tampereen kaupunki on sopimuksen Sopimus tietohallintotehtävistä (dnro 5975/2014) nojalla valtuutettu valmistelemaan ja päättämään Tampereen seudun sopimuskumppanien puolesta tietotekniikan palvelutuottajapalvelujen hankinnoista siinä laajuudessa, kuin tietohallinnon seudullinen johtoryhmä harkitsee. 

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 27.2.2024 § 46) liitteen 1 mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Sopimus Tampereen seudun perustietotekniikan palveluiden kilpailuttamisen asiantuntijapalvelujen lisätöistä tehdään Istekki Oy:n
(y-tunnus 2292633-0) kanssa.

Sopimus on voimassa määräaikaisena 30.9.2025 asti tai kunnes sopimuksen mukaiset tehtävät on hyväksytysti suoritettu.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Päivi Hodgson.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 76 000 euroa, josta Tampereen kaupungin osuus on 45 000 euroa.

Toteutuneet kustannukset jaetaan seudun kuntien asukaslukujen suhteessa.

Hankinnan kustannukset kohdennetaan projektirakenneosalle K1130_ ICT_ 23_ 04_ 01_04.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä 

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.