Päätöksen perustelut
Kansainvälisen osaamisen palveluissa vahvistamme Tampereen seutua vetovoimaisena paikkana työskennellä, opiskella, tutkia ja investoida. Edistämme työperäistä maahanmuuttoa ja työvoiman saatavuutta Pirkanmaalla. Tuemme kansainvälisten osaajien asettautumista seudulle työllistymistä, yrittäjyyttä ja kotoutumista edistävien palvelujen avulla.
Tampereen kaupungilla on laadittu Kansainvälisen osaamisen ja maahanmuuton strateginen ohjelma, joka on julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 2019 ja jota päivitettiin valtuustokaudelle 2021–2025. Ohjelma piirsi suuntaviivat kansainvälistä rekrytointia ja maassa olevien kansainvälisten osaajien työllistymistä ja kotoutumista tukevien palvelujen ja yhteistyön järjestämiseksi.
Hankinnan kohteena oleva kansainvälisen työvoiman saatavuuden ja pitovoiman tiekartta toimii jatkumona aikaisemmalle kansainvälisen osaamisen ja maahanmuuton strategiselle ohjelmalle.
Työllisyys- ja kasvupalvelut pyysi tarjouksia Kansainvälisen työvoiman saatavuuden ja pitovoiman tiekartan asiantuntijapalvelun hankinnasta pienhankintana määräaikaiseksi sopimuskaudeksi. Sopimuskauden tavoitteellinen alkamisajankohta on 1.1.2025 ja se kestää 31.8.2025 saakka.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 14.11.2024 neljälle yritykselle, jotka olivat
1. FCG Finnish Consulting Group Oy
2. Owal Group Oy
3. Mikko Kesä Oy
4. Vento & Pernu työllisyys Oy
Tarjouksen jättivät määräaikaan 1.12.2024 klo 23:59 mennessä seuraavat 3 yritystä:
1. Mikko Kesä Oy (2242487-5) alihankkijana Innolink Research Oy (2549986-4)
2. Owal Group Oy (2520269-6)
3. FCG Finnish Consulting Group Oy, MDI Public (1940671-3)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.
Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin:
Hinta 40 vertailupistettä
Laatu 60 vertailupistettä
Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla:
LAATU
Laadullinen vertailuperuste:
Asiantuntijapalvelun työsuunnitelma 60 pistettä
Tarjoajakohtaiset pisteet suhteutetaan kaavalla: (pisteytettävän tarjouksen saamat yhteenlasketut pisteet/ parhaat yhteenlasketut pisteet) * maksimipisteet 60 pistettä. Tarjoajan tulee toimittaa vertailua varten tarjoamansa palvelun työsuunnitelma erillisellä liitteellä.
Työsuunnitelma tulee laatia seuraavien teemojen kautta:
1. Kuvaus tarjoajan keskeisistä toimista ja sisällöistä sekä miten tiekartta vastaa tilaajan
tavoitteisiin
2. Työsuunnitelman toteutukseen osallistuvien asiantuntijoiden roolit ja vastuut sekä miten
heidän resurssinsa on käytettävissä
3. Tarkennettu aikataulu ja suunnitelma työn osittamisesta
Laadunarviointi tehdään tarkastelemalla alla esitettyjä teemoja tarjouksen liitteenä toimitetun työsuunnitelman sisällön perusteella.
Työsuunnitelman yhteenlaskettu maksimipistemäärä ja painoarvo on 60/100 (60 %) tarjouksen kokonaistaloudellisen edullisuuden kokonaispistemäärästä. Selvyyden vuoksi todetaan, että laadullinen arviointi tehdään tarjoajan kirjallisen työsuunnitelman perusteella. Tarjouspyynnöllä ja sen liitteissä kuvatut ehdottomat vaatimukset tulee täyttyä.
Laadullinen vertailu ja pisteytys
Laatuarviointi on teemakohtainen. Arvioitavia teemoja on yhteensä kolme. Tarjoukset asetetaan paremmuusjärjestykseen jokaisen teeman osalta perustuen siihen, kuinka hyvin ne täyttävät teemalle asetetun tavoitekuvauksen. Teemakohtaiset maksimipisteet = vertailussa mukana olleiden tarjousten määrä.
Esimerkiksi, jos vertailussa tarjouksia on kolme, arvioitavan teeman suhteen parhaiten tavoitteen täyttävä tarjous saa teemasta kolme (3) pistettä, toiseksi paras tarjous kaksi (2) pistettä ja kolmanneksi paras tarjous yhden (1) pisteen. Mikäli jokin teema ei ole arvioitavissa, saa tarjous kyseisestä kohdasta 0 pistettä.
Mikäli tarjoukset arvioidaan yhtä hyviksi, annetaan kullekin tarjoukselle jaossa olleiden pisteiden mukaiset keskiarvopisteet. Esimerkki: tarjoukset A ja B ovat parhaimpia ja yhtä hyviä. Kolmanneksi sijoittuu tarjous C. Teemasta jaettavat pisteet olisivat: tarjous A 2,5 pistettä; tarjous B 2,5 pistettä; tarjous C 1 piste.
Kaikista kolmesta arvioitavasta teemasta annetut tarjoajakohtaiset pisteet lasketaan yhteen ja parhaat yhteenlasketut pisteet saanut tarjous saa laadun maksimivertailupisteet 60 pistettä. Muiden tarjousten saamat pisteet suhteutetaan kaavalla: (pisteytettävän tarjouksen saamat yhteenlasketut pisteet/ parhaat yhteenlasketut pisteet) * maksimipisteet 60 pistettä.
Teema 1: Keskeiset toimet ja sisällöt
Tavoitekuvaus 1 (teeman vertailuperuste): Työsuunnitelmasta ilmenee selkeästi Tiekartan keskeiset toimet ja sisällöt. Ne on kuvattu asiantuntevasti huomioiden tilaajan tavoitteet. Kuvauksesta käy ilmi, miten kentän eri toimijat otetaan huomioon. Kuvauksesta käy ilmi, miten yhteistyö työllisyysstrategia-valmistelun kanssa toteutetaan.
Teema 2: Henkilöresurssit
Tavoitekuvaus 2 (teeman vertailuperuste): Työsuunnitelman toteutukseen osallistuvien asiantuntijoiden roolit ja vastuut toteutuksessa ovat selkeät ja suunnitelmasta käy ilmi, miten heidän resurssinsa on käytettävissä.
Teema 3: Aikataulu ja työn osittaminen
Tavoitekuvaus 3 (teeman vertailuperuste): Työsuunnitelmassa on toteuttamiskelpoinen suunnitelma ja aikataulu työskentelyn eteenpäin viemiseksi noudattaen palvelukuvauksessa annettuja vaatimuksia / sisältöä ja aikataulua. Työsuunnitelmasta muodostuu toteutuksen osalta luotettava kuva siitä, että työ on vietävissä aikataulussa loppuun.
HINTA:
Hinnat arvioidaan tarjouksen vertailuhinnan perusteella.
Tarjottua htp hintaa painotetaan vertailuun arvioidulla projektin laajuudella (50htp), josta muodostuu vertailuhinta: euroa / htp x 50 = vertailuhinta.
Vertailuhinnaltaan halvin tarjous saa painoarvon mukaiset täydet pisteet ja muiden tarjoajien pisteet suhteutetaan halvimman tarjoajan tarjoukseen kaavalla: (halvimman tarjoajan vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta) * 40 (painoarvo).
Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.
Tarjoajien kokonaisvertailupisteet ovat seuraavat:
1. Mikko Kesä Oy (2242487-5) alihankkijana Innolink Research Oy (2549986-4): 96,73 pistettä
2. Owal Group Oy (2520269-6): 88 pistettä
3. FCG Finnish Consulting Group Oy, MDI Public (1940671-3): 72,73 pistettä
Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Mikko Kesä Oy (2242487-5) alihankkijana Innolink Research Oy (2549986-4).
Mikko Kesä Oy (2242487-5) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.
Hankinnan valmistelijana toimi erityisasiantuntija Laura Ojanen.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii kansainvälisen osaamisen palveluiden johtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Mari Taverne. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta enintään 49 000 euroa sopimuskauden aikana.
Työllisyysjohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 15.5.2024 § 52. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö (Toimintasäännön liite: Elinvoiman palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.8.2024 alkaen).