§ 4 Akkusähkön pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon, Jasperintien kiinteistöön

Lataa  Kuuntele 

TRE:5336/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

20.11.2024

Päätöksen tekijä

Palvelupäällikkö, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Palvelupäällikkö Tuula Grönfors, puh. 040 1374147, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu järjestää logistiikka-alan koulutusta Pirkkalassa osoitteessa Jasperintie 340 sijaitsevassa kiinteistössä (Kiinteistö Oy Jasperin Ykkönen). Tredu on kiinteistössä vuokralla ja vuokranantaja IP3 Holding Oy on tekemässä päivityksen kiinteistön energiaratkaisuihin kiinteistöön asennettavan aurinkovoimalan ja akkujärjestelmän myötä. Järjestelmän käyttöönotosta ei aiheudu kuluja vuokralaisille.

Akkusähkössä sähköenergia toimitetaan kiinteistössä sijaitsevasta akkuvarastointijärjestelmästä kiinteistön sähköverkon kautta käyttökohteeseen. Tredulla on kiinteistön käyttäjänä mahdollisuus hyödyntää tätä kyseistä akkusähköä. Sähkön myyjänä toimii Dessco Investors Oy (Y-tunnus 3424660-7). Sähkön energiamaksun hinta on 9,49 snt/kWh (alv 0%) kattaen sekä sähköenergian toimituksen että sen siirtämisen käyttökohteeseen.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.

Kaupungin hankintaohjeen mukaan pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista, mikäli hankinta on arvoltaan vähäinen tai kilpailuttaminen on epätarkoituksenmukaista. Edellytykset toteuttaa pienhankinta ilman kilpailutusta on arvioitava tapauskohtaisesti. Akkusähkön hankinnan kilpailuttamista ei arvioitu tarkoituksenmukaiseksi seuraavin perustein:

- Akkuvarastointijärjestelmän paneeli- ja akkuinvestoinnin tekee kiinteistön omistaja.

- Akkusähkön hinta kyseiseen kiinteistöön on vuositasolla noin 4415 euroa edullisempi nykyiseen sähkön hintaan verrattuna. Tampereen kaupungilla ei ole tällä hetkellä voimassa olevaa hankintasopimuspaikkaa sähkön ostamiselle.

- Kyseessä on uusiutuvan energian pilottihankinta, joka on Tredun kestävän kehityksen strategian mukainen. Tampereen kaupungin hankinnan strategisten painopisteiden mukaan kaupunki hankkii tuotteet ja palvelut ilmaston, ympäristön ja yhteiskunnan kannalta vastuullisesti sekä toimii edelläkävijänä kestävissä hankinnoissa. Lisäksi työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt Suomen kestävän kasvun ohjelman mukaista energiainvestointitukea tälle Innovestorin energiavarastointihankkeelle.

Sopimus akkusähkön hankinnasta Tredun Jasperintie 340:ssa vuokraamaan kiinteistöön esitetään tehtäväksi Dessco Investors Oy:n (Y-tunnus 3424660-7) kanssa. Sopimus tulee voimaan kun se on allekirjoitettu ja on voimassa 31.12.2027 asti, sopimuksen ehtojen mukaisesti.

Hankinnan arvonlisäveroton arvioitu arvo on noin 12 000 euroa vuodessa. Energiamaksu laskutetaan kuukausittain jälkikäteen, mitattuun sähkön kulutukseen perustuen. Energiamaksun hintaa (9,49 snt/kWh) on mahdollista korottaa kahdella prosentilla kalenterivuosittain sopimuksen voimassaoloaikana kunkin kalenterivuoden alusta alkaen.

Kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 134647.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii palvelupäällikkö Tuula Grönfors. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Palvelupäällikön päätösvalta arvoltaan alle 50 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 19.9.2024 § 83. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 23.9.2024 alkaen.)

Päätös

Sopimus akkusähkön pienhankinnasta Tredun Jasperintie 340:ssa sijaitsevaan kiinteistöön tehdään esityksen mukaisesti Dessco Investors Oy:n (Y-tunnus 3424660-7) kanssa.

Sopimus on voimassa sopimuksen allekirjoittamisesta alkaen 31.12.2027 asti.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 36 000 euroa sopimuskauden aikana.

Kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 134647.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Palvelupäällikkö Tuula Grönfors

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.