Perustelut
Tampereen kaupungin hallintosäännön 18 §:n mukaan ympäristö- ja rakennusjaosto voi päättää toimivaltaansa kuuluvan asian siirtämisestä ratkaistavaksi viranomaiselle, joka tämän päätöksenteon osalta toimii jaoston alaisuudessa. Ympäristö- ja rakennusjaosto on tehnyt asiassa päätöksen viimeksi 21.2.2023 § 22. Nyt esitettävät muutokset koskevat pääosin rakennusvalvonnan viranhaltijoille siirrettävää toimivaltaa sekä osittain ympäristönsuojelun viranhaltijoille siirrettävää toimivaltaa.
Muutokset rakennusvalvonnan viranhaltijalle siirrettävään toimivaltaan
Uusi rakentamislaki tulee voimaan 1.1.2025. Samalla tulee voimaan maankäyttö- ja rakennuslain muutos, jonka myötä laista kumotaan rakentamista koskevat pykälät ja lain nimi muuttuu alueidenkäyttölaiksi.
Kuntaliitto on antanut useita yleiskirjeitä rakentamislakiin liittyen. Maankäyttö- ja rakentamislakiin verrattuna toimivaltaa säädetään rakentamislaissa aiempaa enemmän kunnalle, minkä vuoksi kaupungin hallintosäännössä on määriteltävä toimivaltainen viranomainen. Kyse ei siis kaikilta osin ole vain lakiviittausten korjaamisesta.
Tarvittavat muutokset hallintosääntöön on tehty kaupunginvaltuuston päätöksellä 18.11.2024 (§176/2024). Hallintosäännössä on määrätty rakentamislain mukaisen kunnan toimivallan jaosta yhdyskuntalautakunnan ja ympäristö- ja rakennusjaoston välillä. Rakentamislain toimivallan jaosta on vielä vireillä yksi muutos hallintosääntöön. Muutosehdotuksen mukaan yhdyskuntalautakunta päättää sijoittamisluvasta erillisellä päätöksellä asemakaavoittamattomalla alueella ja yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto erillisellä päätöksellä sijoittamisluvasta asemakaava-alueella (kaupunginhallitus 2.12.2023 § 471). Asia käsiteltäneen kaupunginvaltuuston kokouksessa 16.12.2024.
Toimivaltasäännösten päivittämiseen vaikuttaa osittain myös rakentamislain ns. korjaussarja. Rakentamislakiin on tarkoitus tehdä muutoksia jo ennen kuin laki tulee voimaan 1.1.2025. Hallituksen esitys asiasta on annettu eduskunnalle syyskuussa 2024 (HE 101/2024 vp). Oletettavaa on, että myös mahdolliset muutokset rakentamislakiin tulevat voimaan jo 1.1.2025, ainakin osittain.
Hallintosäännön muutoksissa ja tässä muutosehdotuksessa on huomioitu jo hyväksytty lainsäädäntö eli 21.4.2023 Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetty rakentamislaki (751/2023). On mahdollista, että rakentamislain ns. korjaussarjaa koskevien lainmuutosehdotusten myötä toimivaltoihin liittyviä muutostarpeita tulee hyvin pian. Lain muuttamista koskevat säännökset on tarkoitus antaa Suomen eduskunnassa vielä vuoden 2024 puolella siten, että ne tulevat voimaan 1.1.2025 alkaen.
Ympäristö- ja rakennusjaoston alaisten viranhaltijoiden toimivaltaa koskevat muutosehdotukset noudattavat varsin pitkälle nykyisiä toimivaltasäännöksiä.
Seuraavassa selostetaan tarkemmin vain ne oleelliset muutokset, jotka aiheutuvat rakentamislain voimaantulosta.
Jatkossa rakentamislupa koostuu alueidenkäytöllisten edellytysten (sijoittamisen edellytykset) tarkastelusta ja olennaisten teknisten vaatimusten (toteuttamisen edellytykset) tarkastelusta. Hakijan niin halutessa kunta voi ratkaista sijoittamisen edellytysten olemassaolon erillisellä päätöksellä. Rakentamisluvan myöntäminen, kun rakennuskohde on pinta-alaltaan alle 4000 neliömetriä (rakentamislaki 42 §), siirrettäisiin viranhaltijoille. Näin myös erillisen sijoittamisluvan myöntäminen asemakaavoitetulla alueella. Edelleen rakentamislupa toteuttamisen edellytysten tarkastelulla siirrettäisiin samaa pinta-alarajaa noudatellen viranhaltijoille. Erillisen sijoittamisluvan asemakaavoitetun alueen ulkopuolella ratkaisisi yhdyskuntalautakunta.
Erillisen sijoittamisluvan toimivaltaa koskeva muutosehdotus hallintosääntöön on vireillä, joten tältä osin asia pitää nyt ympäristö- ja rakennusjaostossa päättää ehdolla, että kaupunginvaltuusto hyväksyy sille tehdyn muutosehdotuksen hallintosääntöön.
Purkamisluvat kuuluvat nykylainsäädännön mukaan rakennusvalvontaviranomaiselle. Rakentamislaissa tämä on määrätty kunnalle. Hallintosäännössä, joka tulee voimaan 1.1.2025, toimivalta päättää purkamisluvista on ympäristö- ja rakennusjaostolla. Tällä päätöksellä ympäristö- ja rakennusjaosto siirtää purkamislupia koskevaa toimivaltaa alaisilleen viranhaltijoille.
Vähäisen poikkeamisen osalta toimivalta uudessa rakentamislaissa on määrätty kunnalle. Hallintosäännössä, joka tulee voimaan 1.1.2025, toimivalta on osoitettu ympäristö- ja rakennusjaostolle. Toimivalta vähäiseen poikkeamiseen rakentamisluvan yhteydessä esitetään siirrettäväksi viranhaltijoille varsin pitkälle noudattaen nykyisiä toimivaltasäännöksiä.
Rakentamislain 194 §:n mukaan rakentamislain voimaan tullessa vireillä oleva asia käsitellään loppuun hakemushetkellä voimassa olevia säännöksiä noudattaen. Vuonna 2024 vielä vireillä olevat tai vuonna 2024 vireille tulevat hakemukset käsitellään siis loppuun maankäyttö- ja rakennuslain säännöksiä noudattaen. Tämän vuoksi aiemmin tehdyt, rakentamiseen liittyvät, maankäyttö- ja rakentamislakia koskevat toimivallan siirrot viranhaltijoille pidetään edelleen voimassa.
Rakentamislain 106 §: tarkoittama naapurin alueen käyttäminen, rakentamislakiin uutena asiana tuotu 153 §:n mukainen asia (ilmoitus syytteen nostamiseksi) sekä 189 §:n tarkoittama tietojen saaminen verohallinnolta, on ajateltu siirrettävän viranhaltijoille.
Rakentamislain voimaan tulosta johtuvat muutosesitykset toimivaltoihin eivät aiheuta merkittävää muutosta nykyiseen päätöksentekomenettelyyn.
Rakentamislain mukaan viranhaltijoiden tekemistä päätöksistä voi vaatia oikaisua. Oikaisuvaatimukset käsittelee rakennusvalvontaviranomainen eli ympäristö- ja rakennusjaosto. Oikaisuvaatimusmenettelyyn sovelletaan jatkossa hallintolain säännöksiä. Merkittävin muutos on se, että jatkossa oikaisuvaatimusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista.
Muutos ympäristönsuojelun viranhaltijalle siirrettävään toimivaltaan
Laki merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamisesta (669/2021) tuli voimaan 1.7.2021. Muutoksen myötä huvivenesatamien 50 veneen raja poistui ja kaikkien huvivenesatamiksi luettavien satamien on täytettävä lain 9 luvun 4 §:ssä säädetyt vaatimukset jätteiden vastaanottojärjestelyistä ja laadittava 5 §:ssä tarkoitettu sataman jätehuoltosuunnitelma. Satamaksi ei lasketa paikkaa tai aluetta, jossa on alle 25 venepaikkaa tai jonka yhteydessä on alle 25 huviveneen talvitelakointipaikkaa. Sataman pitäjän on päivitettävä ja esitettävä jätehuoltosuunnitelma viranomaisen arvioitavaksi ja hyväksyttäväksi vähintään viiden vuoden välein sekä silloin, jos sataman toiminta tai satamaan jätettävien jätteiden laatu, määrä tai jätehuolto muuttuu merkittävästi. Sataman jätehuoltosuunnitelman hyväksyvän viranomaisen on lähetettävä sataman pitäjälle ote rekisteriin tehdystä merkinnästä. Päätös on luonteeltaan melko teknisluonteinen ja sen käsittely soveltuu tehtäväksi viranhaltijapäätöksenä. Tampereella on yhteensä 13 merenkulun ympäristönsuojelulain tarkoittamaa huvivenesatamaa. Niistä yhden sataman jätehuoltosuunnitelman laatimisesta ja 12 sataman jätehuoltosuunnitelman päivittämisestä ei ole vielä tehty hyväksymispäätöksiä.
Näitä koskevat muutokset on lisätty liitteeseen (liite 1 Yrja). Muut esitettävät muutokset koskevat toiminnan sujuvoittamista ja päätöskäsittelyn nopeuttamista. Esitettävät muutokset ovat liitteessä 1 merkitty punaisella fontilla ja yliviivauksilla. Liitteestä 2 Yrja ilmenevät voimassa olevat toimivallan siirrot näiden nyt esitettävien muutosten jälkeen.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Ympäristö- ja rakennusjaostolle kuuluvaa toimivaltaa siirretään jaoston alaisille viranhaltijoille liitteenä olevan ehdotuksen (Liite 1 Yrja) mukaisesti 1.1.2025 alkaen.
Toimivallan siirtäminen sijoittamisluvasta erillisellä päätöksellä asemakaavoitetulla alueella tapahtuu sillä ehdolla, että kaupunginvaltuusto hyväksyy sitä koskevan muutosehdotuksen hallintosääntöön.
Tämä päätös kumoaa ympäristö- ja rakennusjaoston päätöksen 21.2.2023 § 22.
Ympäristö- ja rakennusjaoston toimivallan siirrot viranhaltijoille 1.1.2025 alkaen ilmenevät liitteestä 2 Yrja.
Tämän päätöksen mukaista toimivaltaa noudatetaan 1.1.2025 alkaen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.