Päätöksen perustelut
Tietovaraston kehittämisen avulla Tredu vastaa koulutustarpeen suunnittelun kehittämisen ja rahoituksen kokeilulain tuomien muutosten aiheuttamiin tietotarpeisiin. Koulutustarpeen suunnittelu ennakoinnin avulla tuottaa sopivampia työntekijöitä Pirkanmaan alueen tarpeisiin. Ammatillisen koulutuksen rahoitustilanteen kiristyminen edellyttää Tredua tehostamaan toimintaa ja ennakoivaa tiedolla johtamista tarvitaan vahvemmin. Vuonna 2026 otetaan käyttöön toiminnanohjauksen kokeilulaki ja Tredu on hakemassa mukaan kokeiluorganisaatioksi, johon haku tapahtuu keväällä 2025. Lisäksi Tredussa toteutetaan opettajien vuosisuunnittelutyön ja lukujärjestystyön muutosta. Tietovarastotyössä tulee varautua tähän kehittämistyön mahdollistamiseen. Tredun tiedolla johtamisen ja ennakoinnin tiimi suunnittelee tarvittavat tietovarastomuutokset, sopii toteutuksen ulkoisten asiantuntijoiden kanssa ja tämän jälkeen Tredussa muodostetaan tietomallit ja toteutetaan tietotuotteet.
Projektissa käsiteltävien henkilötietojen osalta henkilörekisterin vastaava viranhaltija on määritelty kaupungin internetsivuilta löytyvissä tietosuojaselosteissa, erillistä henkilörekisteriä ei muodostu.
Projektiin liittyvistä hankinnoista päättää tietohallintojohtaja, koska kyseessä on ict-kehittämismäärärahalla toteutettava projekti.
Projektin kokonaiskustannusarvio on 160 000 euroa. Projektilla ei ole ulkopuolista rahoitusta. Projekti rahoitetaan tietohallintoyksikön elinvoimasalkulle allokoidusta keskitetystä ict-kehittämismäärärahasta elinvoimasalkun johtoryhmän käsittelyn mukaisesti, yhteensä 160 000, jakautuen vuosille 2025: 80 000 euroa ja 2026: 80 000 euroa. Huomioitavaa on, että kunkin talousarviovuoden osalta projektin käyttöön allokoidaan ict-määräraha salkun johtoryhmän erillisellä päätöksellä. Näin ollen tulevan vuoden 2026 ict-määräraha on alustava varaus, joka tulee huomioida kyseessä olevan vuoden talousarvion laadinnassa.
Projektin toteuttamisaika on 13.12.2024–31.12.2026.
Projektin operatiivinen omistaja on Sanna Kattelus ja strateginen omistaja johtaja, ammatillinen koulutus.
Projektipäällikkönä toimii Anne Haapalehto. Projektityöryhmässä ovat Petteri Hänninen ja Nina Vataja.
Taloushallinnon yhteyshenkilö on taloussihteeri Minja Vähäaho konsernihallinnon tukipalveluista.
Projektipäällikön ja projektiryhmän jäsenten esihenkilöinä toimivat heidän vakituiset esihenkilönsä ja taloushallinnon yhteyshenkilön esihenkilönä hänen vakituinen esihenkilönsä.
Projektiin liittyvien laskujen asiatarkastus kuuluu projektipäällikölle. Projektiin liittyvien laskujen hyväksyntä kuuluu operatiiviselle omistajalle (konsernijohtajan päätös 1.7.2024 § 142).
Projektissa noudatetaan Tampereen kaupungin hankintaohjeistusta, taloudenhoidon konsernimääräystä ja projektiohjeistusta.
Projekti on käsitelty ja hyväksytty toteutukseen elinvoiman palvelualueen johtoryhmässä 27.11.2024.
Elinvoiman palvelualueen toimintasäännön 5§:n mukaan projektin toteutuspäätös sisältyy johtajan, ammatillinen koulutus tehtäviin.