§ 149 Asiantuntijapalvelun hankinta työllisyysstrategian 2025 -2035 valmisteluun

Lataa  Kuuntele 

TRE:4325/00.01.02/2024

Päätöspäivämäärä

12.12.2024

Päätöksen tekijä

Työllisyysjohtaja, Työllisyys- ja kasvupalvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Hallintopäällikkö Atte Viinikka,​ puhelin 040 167 7736,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Työllisyysjohtajan varahenkilö Sari Oksanen puhelin 050 501 2374,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on asiantuntijapalvelu Tampereen seudun työllisyysalueen työllisyysstrategian laadintaan. Työllisyysalueen työllisyysstrategia pitää sisällään työllisyysalueen tavoitteiden määrittelyn ja toimenpiteet sekä suositukset työllisyysalueen kunnille työllisyyden ja elinvoiman edistämiseksi.  

Työvoimapalvelut siirtyvät valtiolta kunnille vuoden 2025 alussa. Kuntien järjestämisvastuulle kuuluvista julkisista työvoimapalveluista ja niihin liittyvistä tehtävistä säädetään työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa (380/2023). 

TE-palvelu-uudistuksessa keskeisenä tavoitteena on työllisyyden ja elinvoiman kehittäminen ekosysteemisesti laajassa kumppanuusverkostossa. Työllisyysstrategian tulee nostaa esiin suosituksia, joilla uudistuksen keskeiset tavoitteet huomioidaan myös alueen kuntien yleisen toimivallan puolella. Strategian toivotaan sisältävän myös ehdotuksia kohtaannon parantamiseksi laajemminkin. 

Työllisyysstrategiassa lähtökohtina ovat 1) osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen alueella lähivuosina ja tulevaisuudessa, 2) työnvälityksen ja kohtaannon tehostaminen ja yrittäjyyden vahvistaminen sekä 3) työn ulkopuolelle jääneiden työelämään kiinnittäminen huomioiden myös vieraskielinen työikäinen väestö. 

Hankinta toteutettiin Hansel Oy: n Johtamisen ja kehittämisen konsultointi 2021-​2025 (DPS) -​dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena. Hansel Oy:n hankintojen tuki toteutti kilpailutusprosessin. Kilpailutettava sopimus on määräaikaisena voimassa allekirjoituksesta 31.8.2025 saakka ja päättyy ilman erillistä irtisanomista. Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena.  

Hankintailmoitus julkaistiin 31.10.2024 dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksytyille tarjoajaehdokkaille. Hankintaa ei ollut jaettu osiin,​ koska se ei ollut kokonaisuuden kannalta tarkoituksenmukaista.  

Tarjouksen jättivät määräaikaan 18.11.2024 klo 12.00 mennessä seuraavat tarjoajat:  

4FRONT/Forefront Oy (2242273-0) 

MDI /FCG Finnish Consulting Group Oy (1940671-3) 

KPMG Oy Ab (1805485-9) 

Owal Group Oy (2520269-6)  

Tamora Oy (2314396-0)  

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen  

Tarjoajien soveltuvuus on tarkastettu dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymisen yhteydessä osallistumishakemusten perusteella.  

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen  

Kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.  

Tarjousten vertailu  

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus,​ joka muodostuu tarjouspyynnön mukaisesti hinnasta (painoarvo 40 pistettä) sekä laadullisista kriteereistä (painoarvo 60 pistettä).  

Laadullinen vertailuperuste: Asiakaskohtaisen toteuttamissuunnitelman tai vastaavan ominaisuudet,​ enintään 60 pistettä.  

Hintavertailu  

Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu,​ että hintavertailu toteutetaan hintalomakkeen vertailuhinnan solun  mukaisesti tarjouspyynnössä ilmoitetulla kaavalla.  

Tarjoajien vertailuhinnat ja kaavan mukaiset hintapisteet olivat seuraavat:  

4FRONT/Forefront Oy: vertailuhinta 97 846,80 €, 30,41 hintapistettä 

MDI/FCG Finnish Consulting Group Oy: vertailuhinta 117 600,00 €, 25,31 hintapistettä 

KPMG Oy Ab: vertailuhinta 118 800,00, €25,05 hintapistettä 

Owal Group Oy: vertailuhinta 75 000,00 €, 39,68 hintapistettä  

Tamora Oy: vertailuhinta 74 400,00 €, 40,00 hintapistettä 

Laatuvertailu  

Tarjousten laatuvertailu on suoritettu tarjouspyynnön mukaisesti siten, että laadullisena vertailuperusteena on tarjousten osana pyydetty työsuunnitelma.  

Työsuunnitelman on tullut sisältää seuraavat tiedot:  

1. Kuvaus tarjoajan keskeisistä toimista ja sisällöistä sekä miten laadittava työllisyysstrategia vastaa vaadittuihin sisältöihin ja tavoitteisiin.  

2. Työsuunnitelman toteutukseen osallistuvien nimettyjen asiantuntijoiden roolit ja vastuut sekä miten heidän resurssinsa on käytettävissä  

3. Tarkennettu aikataulu ja suunnitelma työn osittamisesta.  

Laadunarviointi on tehty tarkastelemalla tarjousten liitteinä toimitettuja työsuunnitelmia tarjouspyynnössä esitettyjen alla olevien teemojen ja niiden tavoitekuvausten mukaisesti.  

Teema 1: Työllisyysstrategian keskeiset toimet ja sisällöt  

Tavoitekuvaus 1 (teeman vertailuperuste): Työsuunnitelmasta ilmenee selkeästi hankinnan kohteen kuvauksella kuvatut työllisyysstrategian lähtökohdat ja niihin kytkeytyvät keskeiset toimet ja sisällöt sekä erityiset painopisteet. Ne on kuvattu asiantuntevasti ja huomioiden asiakkaan tarpeet. Keskeisistä sisällöistä käy ilmi miten eri toimijat otetaan huomioon.  

Teema 2: Henkilöresurssit  

Tavoitekuvaus 2 (teeman vertailuperuste): Työsuunnitelman toteutukseen osallistuvien asiantuntijoiden roolit ja vastuut toteutuksessa ovat selkeät ja suunnitelmasta käy ilmi miten heidän resurssinsa on hankkeen käytettävissä. Vastauksessa käy ilmi monipuolinen tarjotun asiantuntijatiimin kyvykkyys viedä hanketta yhteistyössä hankinnan kohteen kuvauksella esitetyn kumppanuusverkoston kanssa eteenpäin.  

Teema 3: Toteutus ja aikataulu  

Tavoitekuvaus 3 (teeman vertailuperuste): Työsuunnitelmassa on toteuttamiskelpoinen suunnitelma ja aikataulu työskentelyn eteenpäin viemiseksi noudattaen hankinnan kohteen kuvauksessa annettua sisältöä ja aikataulua. Työsuunnitelmasta muodostuu toteutuksen osalta luotettava kuva siitä, että työ on vietävissä aikataulussa loppuun. Toteutuksen kuvauksesta käy ilmi, miten ja missä vaiheissa työskentely kytkeytyy kumppanuusverkoston eri osien kanssa. 
Jokaiseen teemaan on tullut vastata, jotta teemat on voitu arvioida. Työsuunnitelman yhteenlaskettu maksimipistemäärä ja painoarvona on  60/100 (60 %) tarjouksen kokonaistaloudellisen edullisuuden kokonaispistemäärästä. 

Laatuarviointi on teemakohtainen, eli arvioitavia teemoja on ollut yhteensä kolme.  

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjoukset on asetettu paremmuusjärjestykseen jokaisen teeman osalta perustuen siihen, kuinka hyvin ne täyttävät teemalle asetetun tavoitekuvauksen. Teemakohtaiset maksimipisteet = vertailussa mukana olleiden tarjousten määrä.  

Kun tarjouksia on vertailussa ollut viisi, arvioitavan teeman suhteen parhaiten tavoitteen täyttävä tarjous on saanut tarjouspyynnössä kuvatun mukaisesti teemasta viisi (5) pistettä, toiseksi paras tarjous neljä (4) pistettä, kolmanneksi paras tarjous kolme (3) pistettä, neljänneksi paras tarjous kaksi (2) pistettä ja viidenneksi paras tarjous yhden pisteen. Mikäli tarjoukset on arvioitu yhtä hyviksi, on annetaan kullekin tarjoukselle jaossa olleiden pisteiden mukaiset keskiarvopisteet.

Kaikista kolmesta arvioitavasta teemasta annetut tarjoajakohtaiset pisteet on laskettu yhteen ja parhaat yhteenlasketut pisteet saanut tarjous saa laadun maksimivertailupisteet 60 pistettä. Muiden tarjousten saamat pisteet on suhteutettu kaavalla: (pisteytettävän tarjouksen saamat yhteenlasketut pisteet/ parhaat yhteenlasketut pisteet) * maksimipisteet 60 pistettä.  

Pisteytys laatuvertailussa:

4FRONT/Forefront Oy: 30 pistettä 

MDI/FCG Finnish Consulting Group Oy: 60 pistettä 

KPMG Oy Ab: 36 pistettä 

Owal Group Oy: 42 pistettä  

Tamora Oy: 12 pistettä 

Laatuvertailu perusteineen on päätöksen liitteenä.  

Vertailun lopputulos  

Tarjoajien yhteenlasketut vertailupisteet ovat seuraavat:  

4FRONT/Forefront Oy: 60,41 pistettä 

MDI/FCG Finnish Consulting Group Oy: 85,31 pistettä 

KPMG Oy Ab: 61,05 pistettä 

Owal Group Oy: 81,68 pistettä  

Tamora Oy: 52 pistettä 

Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki MDI/FCG Finnish Consulting Group Oy. 

Asiakirjojen julkisuus  

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.  

Hankinnan valmistelijana toimi hallintopäällikkö Atte Viinikka, koordinaattori Outi Koivisto sekä asiantuntijat Hansel Oy:stä.  

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman.  

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii työllisyysjohtaja. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.  

Hankinnan arvioitu laajuus on 120 henkilötyöpäivää ja valittavan tarjoajan tarjouksen mukainen henkilötyöpäivän arvonlisäveroton hinta on 980 euroa. Työllisyysstrategian hankinnan sopimuksen arvonlisäveroton arvo sitoumuksetta on näin ollen 117600 euroa.    

Työllisyysjohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 15.5.2024 § 52. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö (Toimintasäännön liite: Elinvoiman palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.8.2024 alkaen). 

Päätös

Sopimus työllisyysstrategian valmistelun hankinnasta tehdään MDI/FCG Finnish Consulting Group Oy (1940671-3) kanssa.  

Sopimus alkaa, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman ja on voimassa 31.8.2025.  

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii työllisyysjohtaja.  

Sopimuksen ennakoitu arvonlisäveroton arvo on 117 600 euroa.  

Hankinnan kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 155000 

Hankintapäätös on kaupunkia sitova vasta,​ kun hankintasopimus on allekirjoitettu.   

Allekirjoitus

Työllisyysjohtajan varahenkilö Sari Oksanen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.