Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on asiantuntijapalvelu Tampereen seudun työllisyysalueen työllisyysstrategian laadintaan. Työllisyysalueen työllisyysstrategia pitää sisällään työllisyysalueen tavoitteiden määrittelyn ja toimenpiteet sekä suositukset työllisyysalueen kunnille työllisyyden ja elinvoiman edistämiseksi.
Työvoimapalvelut siirtyvät valtiolta kunnille vuoden 2025 alussa. Kuntien järjestämisvastuulle kuuluvista julkisista työvoimapalveluista ja niihin liittyvistä tehtävistä säädetään työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa (380/2023).
TE-palvelu-uudistuksessa keskeisenä tavoitteena on työllisyyden ja elinvoiman kehittäminen ekosysteemisesti laajassa kumppanuusverkostossa. Työllisyysstrategian tulee nostaa esiin suosituksia, joilla uudistuksen keskeiset tavoitteet huomioidaan myös alueen kuntien yleisen toimivallan puolella. Strategian toivotaan sisältävän myös ehdotuksia kohtaannon parantamiseksi laajemminkin.
Työllisyysstrategiassa lähtökohtina ovat 1) osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen alueella lähivuosina ja tulevaisuudessa, 2) työnvälityksen ja kohtaannon tehostaminen ja yrittäjyyden vahvistaminen sekä 3) työn ulkopuolelle jääneiden työelämään kiinnittäminen huomioiden myös vieraskielinen työikäinen väestö.
Hankinta toteutettiin Hansel Oy: n Johtamisen ja kehittämisen konsultointi 2021-2025 (DPS) -dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena. Hansel Oy:n hankintojen tuki toteutti kilpailutusprosessin. Kilpailutettava sopimus on määräaikaisena voimassa allekirjoituksesta 31.8.2025 saakka ja päättyy ilman erillistä irtisanomista. Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena.
Hankintailmoitus julkaistiin 31.10.2024 dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksytyille tarjoajaehdokkaille. Hankintaa ei ollut jaettu osiin, koska se ei ollut kokonaisuuden kannalta tarkoituksenmukaista.
Tarjouksen jättivät määräaikaan 18.11.2024 klo 12.00 mennessä seuraavat tarjoajat:
4FRONT/Forefront Oy (2242273-0)
MDI /FCG Finnish Consulting Group Oy (1940671-3)
KPMG Oy Ab (1805485-9)
Owal Group Oy (2520269-6)
Tamora Oy (2314396-0)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjoajien soveltuvuus on tarkastettu dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymisen yhteydessä osallistumishakemusten perusteella.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.
Tarjousten vertailu
Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, joka muodostuu tarjouspyynnön mukaisesti hinnasta (painoarvo 40 pistettä) sekä laadullisista kriteereistä (painoarvo 60 pistettä).
Laadullinen vertailuperuste: Asiakaskohtaisen toteuttamissuunnitelman tai vastaavan ominaisuudet, enintään 60 pistettä.
Hintavertailu
Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että hintavertailu toteutetaan hintalomakkeen vertailuhinnan solun mukaisesti tarjouspyynnössä ilmoitetulla kaavalla.
Tarjoajien vertailuhinnat ja kaavan mukaiset hintapisteet olivat seuraavat:
4FRONT/Forefront Oy: vertailuhinta 97 846,80 €, 30,41 hintapistettä
MDI/FCG Finnish Consulting Group Oy: vertailuhinta 117 600,00 €, 25,31 hintapistettä
KPMG Oy Ab: vertailuhinta 118 800,00, €25,05 hintapistettä
Owal Group Oy: vertailuhinta 75 000,00 €, 39,68 hintapistettä
Tamora Oy: vertailuhinta 74 400,00 €, 40,00 hintapistettä
Laatuvertailu
Tarjousten laatuvertailu on suoritettu tarjouspyynnön mukaisesti siten, että laadullisena vertailuperusteena on tarjousten osana pyydetty työsuunnitelma.
Työsuunnitelman on tullut sisältää seuraavat tiedot:
1. Kuvaus tarjoajan keskeisistä toimista ja sisällöistä sekä miten laadittava työllisyysstrategia vastaa vaadittuihin sisältöihin ja tavoitteisiin.
2. Työsuunnitelman toteutukseen osallistuvien nimettyjen asiantuntijoiden roolit ja vastuut sekä miten heidän resurssinsa on käytettävissä
3. Tarkennettu aikataulu ja suunnitelma työn osittamisesta.
Laadunarviointi on tehty tarkastelemalla tarjousten liitteinä toimitettuja työsuunnitelmia tarjouspyynnössä esitettyjen alla olevien teemojen ja niiden tavoitekuvausten mukaisesti.
Teema 1: Työllisyysstrategian keskeiset toimet ja sisällöt
Tavoitekuvaus 1 (teeman vertailuperuste): Työsuunnitelmasta ilmenee selkeästi hankinnan kohteen kuvauksella kuvatut työllisyysstrategian lähtökohdat ja niihin kytkeytyvät keskeiset toimet ja sisällöt sekä erityiset painopisteet. Ne on kuvattu asiantuntevasti ja huomioiden asiakkaan tarpeet. Keskeisistä sisällöistä käy ilmi miten eri toimijat otetaan huomioon.
Teema 2: Henkilöresurssit
Tavoitekuvaus 2 (teeman vertailuperuste): Työsuunnitelman toteutukseen osallistuvien asiantuntijoiden roolit ja vastuut toteutuksessa ovat selkeät ja suunnitelmasta käy ilmi miten heidän resurssinsa on hankkeen käytettävissä. Vastauksessa käy ilmi monipuolinen tarjotun asiantuntijatiimin kyvykkyys viedä hanketta yhteistyössä hankinnan kohteen kuvauksella esitetyn kumppanuusverkoston kanssa eteenpäin.
Teema 3: Toteutus ja aikataulu
Tavoitekuvaus 3 (teeman vertailuperuste): Työsuunnitelmassa on toteuttamiskelpoinen suunnitelma ja aikataulu työskentelyn eteenpäin viemiseksi noudattaen hankinnan kohteen kuvauksessa annettua sisältöä ja aikataulua. Työsuunnitelmasta muodostuu toteutuksen osalta luotettava kuva siitä, että työ on vietävissä aikataulussa loppuun. Toteutuksen kuvauksesta käy ilmi, miten ja missä vaiheissa työskentely kytkeytyy kumppanuusverkoston eri osien kanssa.
Jokaiseen teemaan on tullut vastata, jotta teemat on voitu arvioida. Työsuunnitelman yhteenlaskettu maksimipistemäärä ja painoarvona on 60/100 (60 %) tarjouksen kokonaistaloudellisen edullisuuden kokonaispistemäärästä.
Laatuarviointi on teemakohtainen, eli arvioitavia teemoja on ollut yhteensä kolme.
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjoukset on asetettu paremmuusjärjestykseen jokaisen teeman osalta perustuen siihen, kuinka hyvin ne täyttävät teemalle asetetun tavoitekuvauksen. Teemakohtaiset maksimipisteet = vertailussa mukana olleiden tarjousten määrä.
Kun tarjouksia on vertailussa ollut viisi, arvioitavan teeman suhteen parhaiten tavoitteen täyttävä tarjous on saanut tarjouspyynnössä kuvatun mukaisesti teemasta viisi (5) pistettä, toiseksi paras tarjous neljä (4) pistettä, kolmanneksi paras tarjous kolme (3) pistettä, neljänneksi paras tarjous kaksi (2) pistettä ja viidenneksi paras tarjous yhden pisteen. Mikäli tarjoukset on arvioitu yhtä hyviksi, on annetaan kullekin tarjoukselle jaossa olleiden pisteiden mukaiset keskiarvopisteet.
Kaikista kolmesta arvioitavasta teemasta annetut tarjoajakohtaiset pisteet on laskettu yhteen ja parhaat yhteenlasketut pisteet saanut tarjous saa laadun maksimivertailupisteet 60 pistettä. Muiden tarjousten saamat pisteet on suhteutettu kaavalla: (pisteytettävän tarjouksen saamat yhteenlasketut pisteet/ parhaat yhteenlasketut pisteet) * maksimipisteet 60 pistettä.
Pisteytys laatuvertailussa:
4FRONT/Forefront Oy: 30 pistettä
MDI/FCG Finnish Consulting Group Oy: 60 pistettä
KPMG Oy Ab: 36 pistettä
Owal Group Oy: 42 pistettä
Tamora Oy: 12 pistettä
Laatuvertailu perusteineen on päätöksen liitteenä.
Vertailun lopputulos
Tarjoajien yhteenlasketut vertailupisteet ovat seuraavat:
4FRONT/Forefront Oy: 60,41 pistettä
MDI/FCG Finnish Consulting Group Oy: 85,31 pistettä
KPMG Oy Ab: 61,05 pistettä
Owal Group Oy: 81,68 pistettä
Tamora Oy: 52 pistettä
Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki MDI/FCG Finnish Consulting Group Oy.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijana toimi hallintopäällikkö Atte Viinikka, koordinaattori Outi Koivisto sekä asiantuntijat Hansel Oy:stä.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii työllisyysjohtaja. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinnan arvioitu laajuus on 120 henkilötyöpäivää ja valittavan tarjoajan tarjouksen mukainen henkilötyöpäivän arvonlisäveroton hinta on 980 euroa. Työllisyysstrategian hankinnan sopimuksen arvonlisäveroton arvo sitoumuksetta on näin ollen 117600 euroa.
Työllisyysjohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 15.5.2024 § 52. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö (Toimintasäännön liite: Elinvoiman palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.8.2024 alkaen).