§ 33 Täydennys lausuntoon Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle Vt 9 parantaminen välillä Alasjärvi - Käpykangas tiesuunnitelmasta

Lataa  Kuuntele 

TRE:4298/10.03.02/2018

Päätöspäivämäärä

16.12.2024

Päätöksen tekijä

Apulaispormestari, yhdyskuntalautakunta, kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta sekä alueellinen jätehuoltolautakunta (2021 - 2025)

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelupäällikkö Jouni Sivenius, puh. 041 730 4296, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Pirkanmaan elinkeino-, ​liikenne- ​ja ympäristökeskus (ELY-​keskus) on pyytänyt Tampereen kaupungilta liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain LjMTL,​503/2005) mukaista lausuntoa tiesuunnitelmasta ”Valtatien 9 parantaminen välillä Alasjärvi - ​Käpykangas,​Tampere ja Kangasala”.  Lausunto on pyydetty toimittamaan Pirkanmaan ELY-​keskukseen myönnetyn lisäajan myötä 1.12.2023 mennessä. 

Tampereen kaupunki on toimittanut lausuntonsa 30.11.2023 (apulaispormestarin päätös § 33, TRE:4298/10.03.02/2018), jonka jälkeen Pirkanmaan ELY-keskuksen ja Tampereen kaupungin välisessä tiestöneuvottelussa 23.10.2024 on todettu ja sovittu tarve täsmentää annettua lausuntoa yksityistien Y12J tienpitovastuun osalta.

Tampereen kaupungin hallintosäännön 35 §:n perusteella apulaispormestari päättää johtamiensa lautakuntien osalta lausunnon antamisesta muissa kuin muutoksenhakuun liittyvissä asioissa tai lainsäädännön mukaan viranomaiselle kuuluvissa lupa- ja valvonta-asioissa.

Päätös

Annetaan Pirkanmaan elinkeino-​liikenne-​ja ympäristökeskukselle asiasta oheinen lausunto.

Lausunnot

Tampereen kaupungin lausunto tiesuunnitelmaan,​viite PIRELY/17451/2021
Valtatien 9 parantaminen välillä Alasjärvi -​Käpykangas,​Tampere ja Kangasala

Pirkanmaan elinkeino-​, liikenne- ​ja ympäristökeskus (ELY-​keskus) on laatinut liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain LjMTL,​ 503/2005 mukaisen tiesuunnitelman ”Valtatien 9 parantaminen välillä Alasjärvi -​ Käpykangas,​Tampere ja Kangasala”. ELY-​keskus on pyytänyt 15.9.2023 Tampereen kaupunkia antamaan lausunnon tiesuunnitelmasta ja sitä vastaan tehdyistä muistutuksista. Lausuntopyyntöä on täydennetty 26.10.2023 toimittamalla tiedoksi 18 tiesuunnitelmaa koskevaa muistutusta,​joista 10 koskee Tampereen kaupunkia. Pirkanmaan ELY-keskuksen ja Tampereen kaupungin välisessä tiestöneuvottelussa 23.10.2024 on todettu ja sovittu tarve täsmentää annettua lausuntoa yksityistien Y12J tienpitovastuun osalta. Lausunnon valmisteluun kaupungilla ovat osallistuneet Kaupunkiympäristön palvelualueen useat yksiköt sekä Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueelta Kiinteistötoimi. 

Tampereen kaupunki on tehnyt seuraavia vuorovaikuttamisen ja tiedoksiannon toimenpiteitä tiesuunnitelman laatimisprosessin 
yhteydessä:

  • Kuulutus Tiesuunnitelman laatiminen Valtatie 9 parantamisesta välillä Alasjärvi -​Käpykangas, ​Tampere ja Kangasala 26.9.2018 on ollut nähtävillä Tampereen verkkosivuilla 2.10. - ​2.11.2018
  • Kuulutus yleisötilaisuudesta. Tiesuunnitelman laatiminen Valtatie 9 parantamisesta välillä Alasjärvi -​ Käpykangas,​ Tampere ja Kangasala 
    30.11.2018 on ollut nähtävillä Tampereen verkkosivuilla 5.12.2018 - 4.1.2019.
  • Kuulutus yleisötilaisuudesta. Tiesuunnitelman laatiminen Valtatie 9 parantamisesta välillä Alasjärvi -​ Käpykangas,​ Tampere ja Kangasala 
  • 04.06.2019 on ollut nähtävillä Tampereen verkkosivuilla 6. -​ 14.6.2019.
  • Ilmoitus Pirkanmaan ELY-​keskuksen kuulutuksesta Valtatien 9 parantaminen välillä Alasjärvi -​ Käpykangas 21.9.2023 on ollut nähtävillä  Tampereen verkkosivuilla 21.9. -​ 23.10.2023.

Tiesuunnitelmassa on otettu huomioon valtakunnallisen ja alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutuminen Tampereen kaupungin alueella. Tiesuunnitelman käsittämän alueen yleiskaavatilanne on muuttunut suunnitelman laatimisen aikana. Suunnittelualuetta koskevat voimassa olevat oikeusvaikutteiset yleiskaavat ovat:

  • Tampereen kantakaupungin yleiskaava 2040 (20.1.2020), ​liite 1
  • Tampereen kantakaupungin vaiheyleiskaava,​valtuustokausi 2017 -​ 2021 (9.6.2023), ​liite 2
  • Pohjois-Tampereen strateginen yleiskaava (25.11.2022),​liite 3
  • Nurmi – Sorilan osayleiskaava (12.12.2016), ​liite 4

Suunnittelualueen läheisyydessä asemakaavoitettuja alueita ovat Atalan,​ Kumpulan,​ Tasanteen ja Olkahisten alueet valtatien itäpuolella sekä Tarasten alue Tarastenjärven eritasoliittymän pohjoispuolella. Lisäksi Niihaman alueella on voimassa asemakaava Alasjärven länsipuolella. Tiesuunnitelman tiealue on asemakaavoittamattomalla alueella lukuun ottamatta Tarasten alueen asemakaavaa 8475, ​jossa tiealue on esitetty merkinnällä LT-​4: maantien alue. Kaikki edellä mainittujen alueiden asemakaavat ovat yhdenmukaisia tiesuunnitelman kanssa.

Tampereen kaupunki laatii tiesuunnitelman ratkaisuihin ja toteuttamiseen liittyvät omien kohteidensa suunnitelmansa ja vastaa niiden käsittelyprosesseista hankkeen toteuttamisen edellyttämässä aikataulussa. Näitä kohteita ovat Aitolahdentie,​ Tasanteenkatu, ​Tasanteenväylä, ​Timonmäenkatu, ​Vastarannankatu sekä Hyötyvoimankatu jalankulku- ​ja pyöräilyväylä- ​sekä ulkoilureittijärjestelyineen. Meluesteiden Me3,​ Me4,​ Me9, ​Me 13, ​Me 15 ja Me33 Tampereen kaupunki vastaa asemakaavojen puisto-​ja EV-​alueelle sijoittuvista osista.


Tampereen kaupungilla ei ole huomauttamista tiesuunnitelmaan sisältyviin meluesteisiin, ​tukimuureihin ja muihin merkittäviin rakenteisiin siltoja lukuun ottamatta. Tampereen kaupunki hyväksyy siltojen S10, ​S17, ​S18 ja S19 tulevan omistukseensa,​ mutta ei siltaa S11, ​joka ei sijaitse asemakaavoitetulla alueella ja palvelee yksityistien Y11 lisäksi ympäristöviranomaisen välttämättömäksi tunnistamaa viheryhteystarvetta. Olkahistenlahden vesistösiltojen osalta on tärkeää vesilain mukaisen lupahakemuksen suunnitteluvaiheessa ottaa huomioon veden vaihtuvuuden ja veden laadun turvaaminen Olkahistenlahdessa huolehtimalla riittävästä vesisyvyydestä ja leveydestä silta-​aukoissa. On syytä harkita,​ että pitäisikö hankkeen vaikutuksia Olkahistenlahden virtauksiin,​ veden vaihtuvuuteen ja veden laatuun erikseen mallintaa.

Tampereen kaupunki sallii asemakaava-​alueellaan tehtävän tiesuunnitelmassa esitetyn mukaisesti ylijäämämaiden sijoittamista sekä seuraavia kuivatusjärjestelyjä: laskuojat 1–5,​laskuoja 7 ja siihen liittyvä hulevesien suodatusrakenne 1c sekä laskuojat 10,​ 12, ​14, ​15 ja 16.


Tampereen kaupunki sallii asemakaava-​alueellaan tehtävän tiesuunnitelmassa esitetyn mukaisesti työnaikaisia toimenpiteitä,​ kuten kiertotien tai liikennejärjestelyjen sijoittaminen,​tiettyjen katuyhteyksien käyttö toteutuksen aikana seuraavilla väylillä: Aitolahdentie,​ Hermanninpoluntie,​ Hermanninkatu,​ Lassinlinnankatu,​ Tasanteenkatu,​ Tasanteenväylä, ​Timonmäenkatu,​ Vastarannankatu,​ Hyötyvoimankatu,​ Tarastenjärventie, ​Tarastentie ja Laitakorvenkatu.

Tampereen kaupungilla ei ole huomauttamista tiesuunnitelmaan sisältyviin asemakaava-​alueen ulkopuolisiin maantien rakentamisen ajaksi varattaviin ylijäämämaiden sijoitusalueisiin ja niiden tieyhteyksiin,​ kiertoteihin, ​varastoalueisiin tai varattavien yksityisten teiden tekemiseen ja/tai käyttöön sijoitusalueilla 1 ja 2. Ylijäämämaiden sijoituspaikoille 1 ja 2 tai niiden vaikutuspiiriin ei ole tiedossa tulevaa maankäyttöä.

Kiertotalouden edistämiseksi jatkosuunnittelussa on suositeltavaa pyrkiä löytämään tiesuunnitelmassa esitetyille läjitettäville maa-​aineksille 
tarkoituksenmukainen hyödyntämiskohde. Ensisijaista olisi löytää hyödyntämiskohde tiesuunnitelma-​alueelta (esim. meluntorjunnan toteuttamiseksi), ​mutta hyödyntämiskohdetta voi kartoittaa myös tiesuunnitelma-​alueen ulkopuolelta. Tämä voidaan tehdä yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa.

Tiesuunnitelmassa nyt esitetty ylijäämämaiden (jäteluonne) läjittäminen ylijäämämaiden sijoitusalueille edellyttää ympäristöluvan hakemista  maankaatopaikalle. Riippuen läjitettävän maa-​aineksen vuotuisesta määrästä,​ympäristöluvan ratkaisee joko Tampereen kaupungin 
ympäristönsuojeluviranomainen (vuotuinen läjitysmäärä alle 50 000 t) tai Länsi-​ja Sisä-​Suomen aluehallintovirasto (vuotuinen läjitysmäärä 
vähintään 50 000 t).

Mikäli ylijäämämaille löytyy tarpeeseen perustuva hyödyntämiskohde tiesuunnitelma-​alueelta,​ei ympäristölupaa tarvitse hakea edellyttäen,​ että maa-​ainekset ovat pilaantumattomia. Ympäristölupaa ei myöskään tarvitse hakea ylijäämämaiden lyhytkestoiseen varastointiin,​ mikäli maa-aineksille löytyy varma sekä etukäteen suunniteltu,​ mutta myöhemmin toteutettava käyttökohde.

Tampereen kaupunki osallistuu maantien tekemisestä aiheutuviin rakentamis-​ ja kunnossapitokustannuksiin tiesuunnitelman kustannusarviossa ja kustannusjakoehdotuksessa esitetyllä tavalla. Hankkeen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 107,​49 M€ (MAKU-​ind. 140;​ 2015 = 100, ​alv 0 %), ​josta Tampereen kaupungin osuudeksi esitetään 12,​59 M€.

Tampereen kaupunki ei ole valmis luovuttamaan maantien tekemiseen tarvittavaa omistamaansa maa-​aluetta korvauksetta tietarkoituksiin vaan 
lunastuskorvaus tai menettelytapa määritellään tapauskohtaisesti tietoimituksessa.

Kaupunki hankkii tarvittavat alueet maantien rakentamisesta aiheutuvien asemakaavan mukaisten katujen tekemistä varten. Kaupunki toteuttaa 
suunnitelman katujärjestelyt samanaikaisesti tietöiden kanssa. Näitä kohteita ovat: Aitolahdentien,​ Tasanteenkadun,​ Tasanteenväylän,​ Timonmäenkadun,​ Vastarannankadun ja Hyötyvoimankadun järjestelyt jalankulku- ​ja pyöräilyväylineen,​ ulkoilureittijärjestelyineen ja siltoineen (S17,​ S18,​ S19) sekä meluesteiden Me3,​ Me4,​ Me9,​ Me13,​ Me15 ja Me33 ja ulkoilureittien toimenpiteet.

Tampereen kaupunki sitoutuu siihen, ​että Väylävirasto toimii hankkeen urakkasopimuksen mukaisena rakennuttajana myös tiehankkeen aiheuttamien välttämättömien katujärjestelyiden osalta. Kaupunki nimeää rakennuttamiseen yhteyshenkilönsä,​ jolla on oikeus ohjeistaa rakennuttamista katuihin liittyen.

Tampereen kaupunki hyväksyy Aitolahdentien maantie 14003 muuttamisen kaupungin omistamaksi yksityistieksi maantien ja kadun nykyisestä rajakohdasta tiesuunnitelman maantien 14003 paalulle 335 saakka hankkeen valmistuttua. Kaupunki suostuu myös vastaamaan yksityiseksi tieksi muuttuvan Aitolahdentientien maantie 14003 tienpidosta sekä sen erityistä hoitoa vaativien laitteiden ja rakenteiden kunnossapidosta. Lisäksi kaupunki sitoutuu tekemään maantielle 14003 tarvittavan asemakaavamuutoksen ja sen jälkeen kadunpitopäätöksen.

Tampereen kaupunki sallii yksityisteiden Y8J,​Y9J ja Y12J rakentamisen kaupungin omistamalla maalla osana hankkeen toteutusta.

Tampereen kaupunki ei suostu vastaamaan yksityisteiden Y11, Y8J ja Y9J tienpidosta, koska se kuuluu tiehoitokunnan vastuulle. Yksityistien Y12J osalta Tampereen kaupunki suostuu vastaamaan tienpidosta, koska kyseisen kevyen liikenteen väylän voi nähdä palvelevan vireillä olevan maankäytön tarpeita.

Tampereen kaupunki suostuu vastaamaan valtion toimesta asemakaava-​alueelle rakennettavan tievalaistuksen käyttö- ​ja kunnossapitokustannuksista moottoriväyliä sekä valta- ​ja kantateitä lukuun ottamatta.

Tampereen kaupunki suostuu vastaamaan seuraavien kohteiden kunnossapidosta/käyttökustannuksista sen jälkeen,​ kun maantie on rakentamis-​ tai parantamistyön valmistuttua luovutettu yleiseen liikenteeseen:

  • Meluesteet Me3,​ Me4,​ Me9,​ Me13 ja Me15
  • Laskuojat 1–5,​laskuoja 7 ja siihen liittyvä hulevesien suodatusrakenne 1c sekä laskuojat 10,​ 12,​ 14,​ 15 ja 16
  • Ulkoilureitti K10J ja silta S2

Yksityisteiden Y8 ja Y23 varrella sijaitsevien pumppaamoiden kunnossapidosta ja käyttökustannuksista vastaa Tampereen Vesi.

Lausuntopyynnössä esitettyjen kysymysten lisäksi Tampereen kaupunki tuo esille seuraavia tarkennuksia ja ympäristövaikutusten arvioinnin jälkeen alueella tapahtuneita muutoksia,​jotka pyytää kirjattavaksi tiesuunnitelman lähtötietoihin sekä jatkosuunnittelussa huomioitavaksi:

Hiljaiset alueet
Tiesuunnitelman mukaan melualue laajenee Kaupin virkistysalueen suuntaan,​ jossa sijaitsee kantakaupungin yleiskaavaan merkitty laaja hiljainen alue https://www.tampere.fi/sites/default/files/2022-​05/hiljaisista_​virkistysalueista_​selvitys.pdf. Jatkosuunnittelussa on tärkeää suunnitella meluntorjuntaa myös Kaupin virkistysalueen suuntaan luontoarvot huomioiden.

Vaikutusalueen pienvedet
Tiesuunnitelmaselostuksen mukaan Kuokkamaan mäen eteläpuolella suon yläpuolella on tihkupinta ja Lintukallion alueella lähde sekä tihkupintakohde. Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluyksikkö on kesällä 2023 teettämän kantakaupungin lähdekartoituksen mukaan,​ kyse ei ole lähteistä eli ne eivät pohjavesivaikutteisia elinympäristöjä. Samassa selvityksessä Hangaslahdessa tiestä lähinnä sijaitsevan tihkupinnan todettiin olevan voimakkaasti muokattu eli ei luonnontilainen. 

Tiesuunnitelmaselostuksen mukaan valtatien eteläpuolella on Haapakorven nimetön puronvarsi,​joka rajautuu tiealueeseen. Alueella sijaitsee metsälain 10 §:n erityisen tärkeä elinympäristö eli pienvesistön eli puron välitön ympäristö. Vireillä olevan asemakaavan 8508 (Olkahinen, ​Aitovuori) kuivatussuunnitelman mukaan kyseinen uoma on luonnontilainen myös uomaltaan noin 100 metrin matkalta lähellä VT9. 

Tiesuunnitelman mukaan Vastarannanojan Aitolahdentien itäpuolella sijaitseva luonnontilainen noro säilyy suurelta osin (98 %). Kyseessä on tiesuunnitelman liitteenä olevan Pirkanmaan ELY-​keskuksen lausunnon 25.2.2023 ja Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluyksikön omien maastohavaintojen mukaan vesilain 2 luvun 11 §:n tarkoittama luonnontilainen noro,​jonka luonnontilan vaarantaminen on kielletty ilman poikkeuslupaa.

Vesistövaikutukset
Suunnitelman mukaan osa tievesistä johdetaan hulevesien käsittelyjärjestelmien (esimerkiksi lieteallas tai suodatusrakenne) jälkeen Olkahistenlahteen. Olkahistenlahden valuma-​alueella rakentuu Ojala-​Lamminrahkan asemakaavojen mukaiset toiminnot. Viime vuosina kaavojen mukainen rakentaminen on kuormittunut Olkahistenlahtea usean eri lasku-​uoman kautta (Halimasjärvenoja, ​Eerolanoja,​ Maaniitynoja). Ojala-​Lamminrahka alueen rakentamisen vaikutukset ovat näkyneet vaikutusalueen uomissa matalina pH-​arvoina sekä korkeina kiintoaine-​,​ sulfaatti- ​ja metallipitoisuuksina ennen rakentamista 
vallinneeseen tilanteeseen verrattuna. Myös Olkahistenlahden syvänteiden näytepisteissä metalli-​ ja sulfaattipitoisuudet ilmentävät purkuojien vaikutuksia.

Olkahistenlahden veden laadun turvaamiseksi tulee jatkosuunnittelussa tarkastella mahdollisuutta johtaa kuivatusvedet Näsijärven Niihamanselän puolelle. Hulevesisuunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon myös rakentamisen aikaisten hulevesien käsittely ja johtaminen sekä varmistaa,​että järjestelmien huolto-​ja puhdistustoimet ovat toteutettavissa.

Luontotiedot ja luontovaikutukset
Tampereella vuonna 2020 laaditun lahokaviosammalselvityksen yhteydessä on rajattu sammalen elinympäristöjen ominaispiirteiden ja tehtyjen havaintojen pohjalta lajin esiintymiselle tärkeät ydinalueet,​ joita sijoittuu runsaasti myös valtatien suunnitelma-​alueelle tai sen läheisyyteen Haapakorven,​ Olkahisen sekä Kauppi-​Niihaman alueella. Haapakorven alueelta on tunnistettu lahokaviosammalen ydinalueita valtatien 9 välittömään läheisyyteen lintukalliontiestä itään valtatien eteläpuolella,​ sekä Ruutanantien ja valtatie 9 liittymän eteläpuolella. Olkahisten alueella ydinalue kattaa lähes koko Vastarannanpuiston,​ mutta ei osu varsinaiselle tien suunnittelualueelle. Kauppi-​Niihaman suunnittelualuetta läheisimmät ydinalueet on rajattu Hermanninpoluntien varteen,​ Takahuhdin-​rantatien alikulun eteläpuolelle,​ suunnitelmassa esitetyn 40-​metrisen vihersillan Kaupin puoleiselle alueelle,​ Takahuhdin-​rantatien eteläpuoliselle ydinalueelle on osoitettu suunnitelmissa ylijäämämaiden sijoitusalue.

Suunnittelualueen eteläpäädyn tuntumassa Linnainmaan liittymän länsipuolella on vuonna 2022 tehdyn luontoselvityksen (Alasjärven länsipuolen, ​ak 8931,​8933,​ 8876) mukaan erittäin uhanlaisen mäkihiilikoin tuore esiintymä. 

Suunnittelualueella ja sen välittömässä läheisyydessä esiintyy haitalliseksi todettuja vieraslajeja. 

Jatkosuunnittelun yhteydessä tulee selvittää lahokaviosammalen,​ mäkihiilikoin ja haitallisten vieraslajien esiintymät alueilla, ​joilla maanmuokkausta ja rakennustöitä tehdään sekä huomioida mahdolliset esiintymät suunnittelussa.

Mahdollisten vieraslajien torjunta ja leviämisen ehkäisy tulee huomioida hankealueen sisällä, ​hankealueelle ja hankealueelta työn aikana. Tehokkain tapa välttää uusien haitalliseksi muodostuvien lajien leviämistä on käyttää istutuksissa luontaisesti Suomen luonnossa esiintyvää lajistoa.

Vastineet muistutuksiin

Pirkanmaan ELY-​keskus on saanut tiesuunnitelmasta 18 muistutusta. Niistä 10 koskee Tampereen kaupunkia.

 

Vastine Tampereen Polkupyöräilijät ry:n muistutukseen

Tampereen kaupunki pitää Tasanteen eritasoliittymää erittäin tarpeellisena sen vaikutusalueella olevan maankäytön kehittymisen myötä vääjäämättä lisääntyvän moottoriajoneuvoliikenteen vuoksi. Sen avulla pystytään siirtämään pitkämatkaista ja seudullista liikennettä kulkemaan verkollisesti tarkoituksenmukaisemmin ja sitä myötä vähentämään Aitolahdentien kuormittumisen haittoja kehittyvän Koilliskeskuksen alueella.

Tasanteen eritasoliittymää koskevien jalankulku-​ ja pyöräilyväylien osalta muistutuksessa kritisoidaan suunnitteluohjeiden vastaista pystygeometriaa väylällä K7J. Sen osalta ratkaisu tarkennetaan ja ratkaistaan myöhemmin laadittavassa katusuunnitelmassa,​ kuten muutkin tiesuunnitelman K-​merkinnällä varustetut väylät Tampereen kaupungin alueella.

 

Vastine Tampereen Liikekiinteistöt Oy:n muistutukseen

Muistutuksessa tiedotetaan tiesuunnitelmaan rajautuvaa kiinteistöä koskeva asia, ​jonka Tampereen kaupunki on merkinnyt tiedoksi.

 

Vastine As Oy Atalanlehdon muistutukseen

Muistutus koskee Aitolahdentien ja Nikinväylän liittymää, ​joka on tiesuunnitelma-​alueen ulkopuolella. Mahdolliset uudet liittymäjärjestelyt tarkastellaan Aitolahdentien jatkosuunnittelun yhteydessä.

 

Vastine yksityishenkilön muistutukseen

Muistutus koskee Tasanteella sijaitsevaa maa-​alueen lunastamista maantiealueeksi. Korvauksista päätetään maantietoimituksen yhteydessä.

 

Vastine Iskelän omakotiyhdistys ry:n muistutukseen

Muistutus koskee kevyen liikenteen yhteyksiä Kangasalan Ruutanasta Tampereen suuntaan. Niiden osalta esitetään tiesuunnitelmaan kirjattavaksi velvoittava merkintä kevyen liikenteen yhteydestä Haapakorven asemakaavan laadinnan yhteydessä. Tampereen kaupunki toteaa,​ettei tiesuunnitelmalla voida velvoittaa asemakaavaa.

 

Vastine yksityishenkilön muistutukseen

Muistutuksessa kritisoidaan Heposaaren venepaikkaa sekä sen ajoyhteyttä Hermanninpoluntien kautta ja esitetään sen korvaamista venepaikalla Tasanteen venesatamassa. Muistutuksessa myös kyseenalaistetaan kiinteistöjen kohdan meluntorjuntaratkaisu. 

Ajoyhteydelle venepaikkoineen on olemassa oleva rasite ja Tampereen kaupungin mukaan sille ja melusuojaukselle on osoitettu tarkoituksenmukainen ratkaisu tiesuunnitelmassa.

 

Vastine yksityishenkilö muistutukseen

Muistutuksessa kritisoidaan Heposaaren venepaikkaa sekä sen ajoyhteyttä Hermanninpoluntien kautta ja esitetään sen korvaamista venepaikalla Olkahisten venesatamassa. Ajoyhteydelle venepaikkoineen on olemassa oleva rasite ja Tampereen kaupungin mukaan niille on osoitettu tarkoituksenmukainen ratkaisu tiesuunnitelmassa.

 

Vastine As Oy Olkahisenpuiston asukkaiden muistutukseen

Muistutuksessa kritisoidaan meluntorjuntaratkaisua. Tiensuunnittelun yhteydessä tehdyn melumallinnuksen perusteella esitetyllä ratkaisulla päästään ohjearvojen alapuolelle. 

Muistutuksessa tuodaan myös esiin huoli Olkahisten- ​ja Katiskalahden veden laadusta. Tiehankkeen epäillään heikentävän veden virtausta ja vaihtuvuutta entisestään ja ratkaisuksi esitetään nykyisten silta-​aukkojen leventämistä ja vesisyvyyden lisäämistä niiden kohdalla. Tampereen kaupungin mielestä tiehankkeen jatkosuunnittelun yhteydessä on mahdollista arvioida olisiko silta-​aukkojen leventämisellä ja vesisyvyyden kasvattamisella veden vaihtuvuutta merkittävästi lisäävä vaikutus.

Olkahistenlahden veden laadun arvellaan myös heikkenevän Ojalan ja Lamminrahkan alueiden rakentumisen myötä kasvavan hulevesikuormituksen seurauksena. Huleveden laatuun ja määrään voidaan vaikuttaa esimerkiksi erilaisin sen virtausta hidastavin ja imeytymistä lisäävin ratkaisuin,​mutta niitä ei ratkaista tiesuunnitelmassa.

 

Vastine yksityishenkilöiden muistutukseen

Muistutuksessa kyseenalaistetaan tiesuunnitelmaratkaisu,​ jonka seurauksena muistuttajien omistama kiinteistö Olkahisessa esitetään purettavaksi. Tampereen kaupunki toteaa,​että tiesuunnitelma perustuu asemakaavaan 8777,​ joka on saanut lainvoiman 19.9.2022. Asemakaavan 8777 tavoitteena on mahdollistaa valtatien 9 rakentaminen tiesuunnitelman mukaisesti.

 

Vastine yksityishenkilöiden muistutukseen

Muistutus koskee tiesuunnitelmassa esitettyä laskuojaa 11. Tampere kaupunki toteaa, ​että kyseinen laskuojaratkaisu on perusteltua selvittää ja tarkastella uudelleen jatkosuunnittelun yhteydessä.

Allekirjoitus

Apulaispormestari Ilkka Porttikivi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)