Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 12.12.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 57 Kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksa 1.1.2025 alkaen 

TRE:4282/02.04.03/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija, jani.suoniemi@tampere.fi

Perustelut

Kunnan toissijainen vastuu jätehuollon järjestämisessä

Elinkeinoelämän jätehuolto on pääsääntöisesti jätteen haltijan järjestämisvastuulla. Kunta kuitenkin vastaa tietyin ehdoin toissijaisesti näiden jätteiden jätehuollosta. Jätelain 33 §:n mukainen toissijainen vastuu tarkoittaa sitä, että kunnilla on velvollisuus järjestää yrityksille ja muille yhteisöille jätehuoltopalveluja tilanteessa, jossa jätteen haltija tätä pyytää muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi ja jäte laadultaan ja määrältään soveltuu kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Toissijaisen vastuun nojalla tuotettavia jätehuoltopalveluja kutsutaan TSV-palveluiksi. Kunnan toissijaisen jätehuoltovastuun avulla pyritään turvaamaan toimiva jätehuolto ja jätehuoltopalveluiden saatavuus silloinkin, kun muuta palvelutarjontaa ei ole saatavilla.

TSV-palveluun liittyvistä menettelyistä säädetään jätelaissa. TSV-palvelun tarjoaminen perustuu aina jätteen haltijan esittämään pyyntöön ja arvioituun palvelupuutteeseen markkinoilla. Silloin, kun jätehuoltopalvelun arvo on vähintään 2 000 € vuodessa, jätteen haltijan on ennen pyynnön tekemistä julkaistava ilmoitus tarvitsemastaan palvelusta Materiaalitori-verkkopalvelussa. Vasta sen jälkeen, jos sopivaa markkinaehtoista palvelua ei löydy kohtuullisin ehdoin, voi pyynnön palvelusta esittää kunnalliselle jäteyhtiölle. Materiaalitorin käyttövelvoite ei koske tiettyjä hankintayksiköitä, jotka voivat selvittää markkinaehtoisen palvelun saatavuutta myös julkisten hankintojen Hilma-ilmoituskanavan kautta. Kunnan on tehtävä jätteen haltijan kanssa TSV-palvelusta sopimus, jonka kesto voi olla enintään kolme vuotta kerrallaan.

Velvollisuus käyttää Materiaalitoria ei koske toissijaista palvelua, jonka vuosittainen arvo on alle 2 000 €. Jätteen haltija voi tällöin osoittaa palvelua koskevan pyynnön suoraan kunnan jätelaitokselle, eikä palvelusta näissä tapauksissa tarvitse tehdä sopimusta. Kunnan jätelaitoksen on kuitenkin vuosittain toimitettava tietoalustaan tiedot tällaisten palveluiden kokonaisarvosta, palvelua käyttävien jätteen haltijoiden kokonaismäärästä sekä tiedot annetusta palvelusta jätelajeittain ja käsittelymenetelmittäin eriteltyinä.

Yleistä TSV-taksasta ja sen valmistelusta

Kunnan toissijaisen vastuun perusteella tuotettavat jätehuoltopalvelut ovat lakisääteisiä palveluja. TSV-palvelusta peritään jätteen haltijalta julkisoikeudellinen jätemaksu. Jätemaksun perusteista määrätään jätetaksassa, jonka kunnan jätehuoltoviranomainen hyväksyy. Jätemaksut määrätään jätteen haltijoille jätetaksan mukaisesti ja maksut suoritetaan jätehuoltopalvelut tuottavalle kunnalliselle jäteyhtiölle, Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle, joka toimii jätehuoltolautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.

Jätelain 78 §:n mukaisesti kunnan lakisääteisestä jätehuollon järjestämisestä on perittävä kustannukset täysimääräisesti kattavaa jätemaksua. TSV-maksujen on vastattava mahdollisimman tarkasti juuri TSV-palvelujen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia eikä palveluja saa kompensoida asukkaiden jätemaksuilla tai markkinaehtoisen toiminnan tuloilla. Lisäksi kunnan TSV-palvelusta perittävä jätemaksu ei saa olla alempi kuin kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvasta jätehuoltopalvelusta perittävä vastaava jätemaksu.  

Kunnan toissijaiselle jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvan jätteen taksan valmistelua varten Pirkanmaan Jätehuolto Oy on tehnyt laskelmat TSV-palvelujen kustannuksista ja niiden perusteista. Käsittelyssä on nyt esitys kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaksi 1.1.2025 alkaen (liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

Jätehuoltolautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.

Yrityksille ja muille yhteisöille, joihin asia vaikuttaa, on varattava vaikutusmahdollisuus ennen jätetaksan hyväksymistä. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen jätetaksa tuodaan jätehuoltolautakunnan hyväksyttäväksi.

TSV-jätetaksan rakenne ja merkittävimmät muutokset jätetaksaan

TSV-jätetaksan mukaisilla jätemaksuilla katetaan kuntavastuullisen TSV-jätehuollon järjestämisen ja toteutuksen kaikki jätelain mukaiset kustannukset, jotka muodostuvat jätteen käsittelystä ja tiedotuksesta, neuvonnasta ja hallinnosta. Jätemaksuilla katetaan myös kaatopaikkojen käytöstä poistaminen ja jälkihoito sekä jätehuoltoviranomaisen toiminta. Jäteastioiden tyhjennysmaksut sisältävät lisäksi keräyksen ja kuljetuksen.

TSV-jätetaksa on laadittu kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvalle jätekeskuksissa ja jäteasemilla vastaanotettaville jätteille, Tarastenjärven jätekeskuksessa vastaanotettavalle vaaralliselle jätteelle sekä jäteastioiden tyhjennyksille. TSV-jätetaksan rakenteen esitetään säilyvän samanlaisena kuin vuonna 2024.

Jäteastioiden tyhjennysmaksut

Kunnan jätemaksun perusteita ovat jätteen laji, laatu, määrä ja noutokerrat. TSV-jätetaksaesityksessä on määritelty maksut jäteastioiden tyhjennyspalveluille kunnittain ja jätelajeittain.

Vuoden 2025 TSV-jätetaksassa jäteastioiden tyhjennyshintoihin on esitetty muutoksia kuljetusurakkakustannusten sekä jätteenkäsittelykustannusten muutoksiin perustuen. Esimerkiksi sekajätteen kuljetuskustannusten arvioidaan nousevan keskimäärin 3–4 %. Alue- ja astiakohtaisia eroja syntyy kilpailutuksen seurauksena eri urakka-alueilla. Kuljetusurakoiden kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti.

TSV-palvelujen jätetaksassa sekajätteen käsittelymaksua esitetään korotettavaksi 125,00 €/tonni (alv 0 %). Voimassa olevassa jätetaksassa vastaava käsittelymaksu on ollut 105,50 €/t (alv 0 %). Kuten kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksassa, myös TSV-palvelujen jätetaksassa sekajätteen käsittelymaksun korotusesityksen taustalla on arvio yleiskustannusten noususta sekä Tammervoiman porttimaksun korotus. Sekajätteen käsittelyhintaan on lisäksi ohjattu jätelain vaatimusten mukaisesti jäteyhtiön TSV-palvelutuotantoon liittyvät yleiset kustannukset. Näitä ovat mm. kunnan jätelaitokselle Materiaalitorin käytöstä ja TSV-palveluun liittyvästä neuvonnasta aiheutuvat hallinnolliset kustannukset.

Biojätteen tyhjennysmaksuihin esitetään muutoksia kuljetusurakkakustannusten sekä jätteenkäsittelykustannusten muutoksiin perustuen. Kuljetusurakoiden kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti. Biojäteastioiden tyhjennyshintoihin vaikuttaa lisäksi biojätteen käsittelymaksun korotus 113,55 €:sta 120,00 €:oon/tonni (alv 0 %). TSV-jätetaksassa biojäteastioiden tyhjennysmaksut ovat kotitalouksia korkeampia, koska ensisijaisen vastuun jätehuoltopalvelujen jätetaksassa biojätteen käsittelymaksu on siirretty osaksi sekajätteen käsittelyhintaa. Vastaavanlainen subventio ei ole mahdollinen TSV-jätetaksassa jätelain vuoksi.

Pakkausjätteiden tyhjennyshintoihin esitettävät korotukset johtuvat keräyksen ja kuljetuksen järjestämisen kustannusten kallistumisesta yleisen inflaatiokehityksen seurauksena. Pakkausjätteiden osalta jäteastian tyhjennyshintoihin esitetään maltillisia hintojen korotuksia sekä alennuksia astiakoosta ja kunnasta riippuen. Korotusesitykset vastaavat kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvien jätehuoltopalvelujen jätetaksaan esitettäviä korotuksia. Esimerkiksi pienmetallin ja lasin astiahintojen esitetään nousevan enintään 0,2 – 3,3 % pyörällisillä pinta-astioilla ja laskevan enintään noin 8,8 % syväkeräyssäiliöillä. Muovi- ja kartonkipakkausten jäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään lasin ja metallin tapaan hyvin maltillisia hintojen korotuksia sekä alennuksia astiakoosta ja kunnasta riippuen. Astia- ja kuntakohtaiset tyhjennyshintojen muutokset vuoteen 2024 verrattuna on esitetty liitteessä 2.

Jätehuollon lisätöiden maksut ovat TSV-asiakkailla samat kuin muilla lakisääteisillä asiakkailla. Lisätyömaksuihin esitetään pääasiassa maltillisia hintojen korotuksia, jotka johtuvat yleisistä indeksikorotuksista sekä urakkakustannusten muutoksista.

Jätekeskuksien ja lajitteluasemien sekä Tarastenjärven vaarallisen jätteen vastaanottomaksut

Jätteiden vastaanotolle jätekeskuksilla ja jäteasemilla on määritelty kustannusperusteisesti tonnihinnat (€/t), joilla katetaan jätteen vastaanoton ja käsittelyn kustannukset sekä osin jätekeskuksien kiinteitä kustannuksia.  

Tavanomaisen jätteen käsittelymaksujen esitetään säilyvän samansuuruisina kuin vuonna 2024 tai hintojen esitetään nousevan tai laskevan jätelajin mukaan. Korotukset ovat maltillisia ja suurimmat prosentuaaliset korotuspaineet kohdentuvat jäteverottomaan loppusijoitettavaan jätteeseen ja orgaaniseen kompostoitavaan ainekseen. Esitetyt korotukset johtuvat jätteenkäsittelykustannusten noususta. Hintamuutokset vuoteen 2024 verrattuna on esitetty liitteessä 2.

Vaarallisten jätteiden vastaanotolle Tarastenjärven jätekeskuksessa on määritelty TSV-taksassa kustannusperusteisesti kilohinnat (€/kg), joilla katetaan jätteen vastaanoton ja käsittelyn kustannukset sekä osin jätekeskuksen kiinteitä kustannuksia. Vaarallisten jätteiden asema Varmalla vastaanotettavien jätteiden käsittelymaksuihin esitetään pääosin maltillisia hintojen korotuksia. Esitetyt korotukset johtuvat jätteenkäsittelykustannusten noususta.

Jätekeskuksissa tehtäviin lisätöihin esitetään myös korotuksia. Esitetyt hinnankorotukset ovat prosentuaalisesti suuria, mutta euromääräisesti korotukset ovat varsin kohtuullisia. Suurimmat korotuspaineet koskevat vaakapalvelumaksua, siirtoasiakirjan tulostusta sekä kuorman purkuapua, joihin esitetään enintään 5 € hinnankorotusta.  Korotusesityksiä perustellaan jätteenkäsittelykustannusten muutoksella ja yleisellä indeksikorotuksella.

Jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaanotettavien pienkuormien vastaanotto- ja käsittelymaksuihin esitetään hintojen korotuksia sekä alennuksia. Esimerkiksi rakentamisen ja purkamisen jätteen sekä yhdyskuntajätteen pienkuormien vastaanottomaksuihin esitetään vastaanotettavan jätemäärän mukaan 0,54–1,16 € korotusta per kuorma. Hinnankorotuksia perustellaan jätteen käsittelyssä ja vastaanotossa tapahtuneiden urakointikustannusten muutoksilla sekä yleisillä kustannusindeksimuutoksilla. Kyllästämättömän puujätteen vastaanotto- ja käsittelyhintaan esitetään puolestaan 0,21–0,42 € (alv 0 %) alennusta per kuorma.

TSV-jätetaksassa on lisäksi esitetty Repsikka-noutopalvelun kuljetushinnat sekä siihen liittyvät tuntiveloitukseen perustuvat yksikköhinnat. Kuljetushintoihin esitetään maltillisia hinnan korotuksia kohonneisiin kuljetuskustannuksiin perustuen.

TSV-jätetaksassa esitetyt hinnat ovat kauttaaltaan kustannusvastaavia toiminnasta aiheutuviin kuluihin nähden. Hintamuutokset on esitetty kokonaisuudessaan liitteessä 2.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Kunnan toissijaisen vastuun jätehuoltopalvelujen jätetaksaesitys 1.1.2025 alkaen asetetaan julkisesti nähtäville 9.10 – 7.11.2024 toimialueen kuntien ilmoitustauluille julkiseen tietoverkkoon.

Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 7.11.2024 mennessä.

Toimialueen kunnilta pyydetään lausuntoa jätetaksaesityksestä 7.11.2024 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltosuunnittelija Jani Suoniemi, puh. 040 596 4737, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Jätetaksan valmistelu

Jätehuoltolautakunta käsitteli kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesitystä 2.10.2024 (§ 45). Jätetaksa koskee jätelain 33 §:n nojalla yrityksille ja muille yhteisöille tarjottavia jätehuoltopalveluja tilanteessa, jossa jätteen haltija pyytää tätä muun palveluntarjonnan puutteen vuoksi.

Jätehuoltolautakunta päätti asettaa kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesityksen julkisesti nähtäville 9.10.–7.11.2024. Lisäksi asianosaisille varattiin mahdollisuus jättää mielipiteitä taksaesityksestä. Toimialueen kunnilta pyydettiin myös lausuntoja asiasta.

Jätetaksaesitys oli julkisesti nähtävillä kuntien ilmoitustauluilla julkisissa tietoverkoissa sekä alueellisen jätehuoltolautakunnan internetsivuilla. Asian vireilläolosta on tiedotettu julkisen kuulutuksen, paikallislehdissä julkaistun lehti-ilmoituksen ja tiedotteen avulla.

Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä lausuntonsa ovat jättäneet seuraavat kunnat (liite 2):

  • Virtain teknisten palveluiden lautakunta
  • Ylöjärven tekninen lautakunta
  • Sastamalan tekninen lautakunta
  • Pälkäneen tekninen lautakunta
  • Pirkkalan kunnanhallitus
  • Oriveden tekninen lautakunta
  • Ikaalisten tekninen lautakunta
  • Nokian kaupunginhallitus
  • Hämeenkyrön elinympäristölautakunta
  • Vesilahden rakennus- ja ympäristölautakunta
  • Lempäälän yhdyskuntalautakunta
  • Kangasalan elinympäristölautakunta

 

Pääosalla kunnista ei ollut huomautettavaa tai lausuttavaa kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesityksestä. Oriveden tekninen lautakunta nostaa kuitenkin lausunnossaan esille, että uusia hintatietoja esitettäessä olisi syytä olla edellisen vuoden hinta myös näkyvillä esim. suluissa, jotta muutokset taksoissa olisi selkeämmin havaittavissa.

Lautakunta toteaa vastineenaan Oriveden teknisen lautakunnan esille nostamaan asiaan, että lautakunta ottaa asian huomioon vuoden 2026 jätetaksan valmistelussa. Lautakunta toteaa lisäksi, että kunnan toissijaisen vastuun jätetaksan valmisteluaineiston oheismateriaalina on esitetty hintavertailutaulukko edellisen vuoden hintoihin bio- ja sekajätettä lukuun ottamatta. Seka- ja biojätteen osalta kunnan toissijaisen vastuun jätetaksan hintamuutokset noudattavat pääsääntöisesti kunnan ensisijaisen vastuun jätetaksan hintamuutoksia.

Jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet

Jätetaksaesityksestä ei jätetty mielipiteitä.

Jätehuoltolautakunnan edellisen käsittelyn jälkeen tehdyt muutokset jätetaksaan

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 2.10.2024 (§ 45) käsittelyn jälkeen Pirkanmaan Jätehuolto Oy esittää TSV-jätetaksan vapaaehtoisia kiinteistökohtaisia lisätöitä koskevia kohtia (§ 19 ja § 20) täydennettäväksi astiapesuja ja desinfiointeja koskevilla lisäyksillä ja hinnastolla. Lisäyksillä mahdollistetaan kaikkien jätejakeiden osalta jäteastioiden pesut ja desinfioinnit Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n pesureiteillä tyhjennyspalveluiden vapaaehtoisena lisäpalveluna kaikkien jätejakeiden osalta.

Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n esitys on huomioitu nyt hyväksyttävänä olevassa jätetaksassa.

Maksumuistutukset ja jätetaksan voimaantulo

Jätetaksa hyväksytään ilman arvonlisäveroa. Jätetaksassa esitetään informatiivisuuden vuoksi kuitenkin myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle.

Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan 1.1.2025, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Liitteenä 1 oleva kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueella.

Taksa tulee voimaan 1.1.2025 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 13.12.2023 § 53 hyväksymä kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa kumotaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Kuulutus, Jonna Wahlroos.

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.