Kaupunginhallitus, kokous 9.12.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 480 Lielahti–Ylöjärvi-raitiotien hankesuunnitelman laatiminen 

TRE:5282/08.01.01/2024

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Mikko Nurminen, puh. 040 801 2665, etunimi.sukunimi@tampere.fi ja kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen, puh. 050 343 0700, etunimi.sukunimi@tampereenraitiotie.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Hankesuunnitelma on Tampereen raitiotien suunnittelujärjestelmän toiseksi tarkin suunnitelma ja toiseksi viimeinen suunnitelma ennen päätöksentekoa raitiotien ratahaaran rakentamisesta. Tampereen kaupunkiseudun MAL-sopimusluonnoksessa kaudelle 2024–2027 on 0,3 milj. euron valtiontuen varaus Lielahti–Ylöjärvi-raitiotien hankesuunnitelman laatimiseen. MAL-sopimusluonnos kaudelle 2024–2027 hyväksyttiin Ylöjärven ja Tampereen kaupunginvaltuustoissa lokakuussa 2024.

Raitiotien Lielahti–Ylöjärvi-rataosuus sisältää 8,0 kilometriä uutta raitiotierataa ja kahdeksan raitiovaunupysäkkiparia, joista viisi on Ylöjärven kaupungin puolella. Se yhdistää Tampereen Hiedanrannan ja Lielahden kaupunginosat sekä Ylöjärven Teivon, Mäkkylän ja Soppeenmäen kaupunginosat sekä Kuruntien varren maankäytön. Rataosuus haarautuu Lentävänniemen raitiotieradasta Hiedanrannan keskusaukiolla, Nottbeckin aukiolla ja päättyy Ylöjärvellä Kuruntien Leijapuiston päätepysäkille. Raitiotieliikenne Tampereen Lentävänniemeen on tavoite aloittaa 7.1 2025.

Lielahti–Ylöjärvi-raitiotiestä on laadittu vuosina 2021–2022 tarkentava yleissuunnitelma, joka on hyväksytty helmikuussa 2023 Tampereen kaupunginhallituksessa ja Ylöjärven kaupunginvaltuustossa. MAL-sopimusluonnoksessa kaudelle 2024–2027 on varaus tarkentavan yleissuunnitelman valtiontuen osuuden jälkikäteiseen maksuun.

Hankesuunnitelmassa laaditaan raitiotien linjaraiteista alustavat katusuunnitelmaluonnokset. Hankesuunnitelman myötä raitiotieradan tilantarve, tekniset ratkaisut ja toteuttamisen vaikutukset tarkentuvat. Hankesuunnitelma laaditaan tiiviissä yhteistyössä Tampereen kaupungin, Ylöjärven kaupungin ja Tampereen Raitiotie Oy:n kesken sekä vuorovaikutteisesti sidosryhmien ja kuntalaisten kanssa. Ratahaaran raitiotiesuunnittelun rinnalla etenee Tampereen ja Ylöjärven kaupunkien asemakaavahankkeita, joiden valmistelua tarkentuva tietämys ratahaaran raitiotiestä myös palvelee.

Hankesuunnitelmaan sisältyy kattavat vaikutusten arvioinnit mm. koskien alue- ja yhdyskuntarakennetta, elinvoimaa, vetovoimaa ja imagoa, kaupunkikuvaa, maisemaa ja kulttuurihistoriaa, sosiaalista kestävyyttä, ekologista kestävyyttä sekä liikenteellisiä vaikutuksia.

Hankesuunnitelmaan sisältyy raitiotien ratahaaran toteuttamisen kannattavuuden arviointi. Kannattavuuden arviointiin sisältyy kustannusarvion laatiminen, taloudellinen, aluetaloudellinen ja maankäytöllinen vaikutusten arviointi, kiinteistötaloudellinen arviointi, kuntataloudellinen hyötykustannuslaskelma sekä valtion ohjeiden mukainen hankearviointi.

Hankesuunnitelman valmistuttua Tampereen ja Ylöjärven kaupunginvaltuustojen on mahdollista päättää esimerkiksi raitiotien toteutussuunnitteluun ryhtymisestä ja toteutussuunnittelun tavoiteaikataulusta.

Hankesuunnitelman kustannusarvio on 1,0 milj. euroa. Hankesuunnitelman kustannuksista vastaavat Ylöjärven kaupunki ja Tampereen kaupunki. Hankesuunnitelman kustannukset jakaantuvat kolmelle kalenterivuodelle.

MAL-kaudesta 2024–2027 on johdettu hankesuunnitelman laatimisen tavoiteaikataulu. Hankesuunnitelman laativat suunnittelukonsultit on mahdollista kilpailuttaa kevään 2025 aikana. Hankesuunnitelman laatiminen voidaan aloittaa alkusyksystä 2025 ja suunnitelma voi valmistua vuoden 2027 aikana.

Lielahti–Ylöjärvi-raitiotien aiemmassa suunnitteluvaiheessa, tarkentavassa yleissuunnitelmassa, tilaajakaupunkien välinen kustannusjako perustui pääosin ratakilometreihin ja kustannukset jakaantuivat periaatteella noin 60 prosenttia Ylöjärven kaupungille ja 40 prosenttia Tampereen kaupungille. Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien hankesuunnitelman yhteydessä kunnat teettivät lisäksi lisätöitä hankesuunnitelman suunnittelukonsulteilla arviolta 20 prosenttia hankesuunnitelman kustannusarvion päälle.

Hankesuunnitelman laatimiseen sisältyy raitiovaunujen säilytysvarikon suunnittelu. Hankesuunnitelman laatimista edeltäen Tampereen Raitiotie Oy:n on tavoite laatia varikkostrategia, jossa ratkaistaan, minne raitiovaunujen säilytysvarikko hankesuunnitelmassa suunnitellaan. Vaihtoehtoina ovat tällä hetkellä Linnainmaa Heikkilänkadun varrella ja Lielahti Turvesuonkadun varrella. Varikkostrategian ja -suunnittelun kustannuksista vastaa Tampereen Raitiotie Oy.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Lielahti–Ylöjärvi-raitiotien hankesuunnitelma laaditaan vuosien 2025–2027 aikana yhteistyössä Ylöjärven kaupungin ja Tampereen Raitiotie Oy:n kanssa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle ja Tampereen Raitiotie Oy:n kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuomiselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Ylöjärven kaupunki, Mari Ruissalo/Ylöjärvi, Tampereen Raitiotie Oy, Ville-Mikael Tuominen/Tampereen Raitiotie Oy

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)