Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, kokous 11.9.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 111 Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vuoden 2025 talousarvioesitys sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuusto- ja kuntalaisaloitteet (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:4071/02.02.01/2024

Valmistelija

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Vesa-Matti Kangas, puh. 050 566 4477, suunnittelupäällikkö Jaakko Laurila, 044 430 9014, strategiacontroller Heidi Ilvonen, puh. 040 091 5244, kulttuurijohtaja Sampo Terho, puh. 040 750 5254, liikunta- ja nuorisojohtaja Jukka Etu-Seppälä, puh. 050 342 2812, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2025 talousarviokehyksen 17.6.2024 § 261. Talousarviokehyksessä on päätetty toimintayksiköiden toimintakate ja investointien yhteissumma, mikä perustuu kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Lisäksi 19.6.2024 julkaistun talousarvion laadintaohjeen liitteessä 4 on tarkennettu kaupunginhallituksen kehykseen tehtävät päivitykset palkkaratkaisun kohdennusten ja pysyvien vastaavien myyntivoittojen kohdennusten osalta. Näiden tarkennusten vaikutus kaupungin tulokseen oli 0.

Lähtökohdan vuoden 2025 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelulle muodostavat Tampereen strategia 2030, pormestari Kalervo Kummolan pormestariohjelma, kaupungin vuoden 2024 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2025–2028 koskevat taloudelliset ennusteet.

Tampereen kaupungin vuoden 2024 talousarvio on toteutumassa koko kaupungin tasolla talousarviota selvästi heikompana. Kesäkuun talouskatsaukseen laadittu tilikauden tulosennuste ilman satunnaisia eriä on 70,1 miljoonaa euroa alijäämäinen, mikä on 50,8 miljoonaa euroa budjetoitua heikompi. Talousarvioita heikompi ennuste aiheutuu suurelta osin suunniteltujen omaisuuden myyntien viivästymisestä. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vuoden 2024 toimintakate-ennuste on 0,6 milj. euroa muutettua talousarviota parempi. Kuntien talous on heikentymässä huomattavasti vuonna 2024. Suurten kaupunkien talousnäkymät vuosille 2024–2025 ovat kuntien vuoden 2024 tilinpäätösennusteiden ja vuoden 2025 talousarviovalmistelusta saatujen tietojen perusteella merkittävästi alijäämäiset Helsinkiä ja Espoota lukuun ottamatta. Myös eri ennustelaitokset ovat arvioineet kuntatalouden heikkenevän nopeasti vuodesta 2024 lähtien ja pysyvän vaikeana koko taloussuunnitelmakauden 2025–2028.

Vuoden 2025 talousarviokehyksessä toimintakate heikkenee vuoden 2024 muutettuun talousarvioon verrattuna 69,0 milj. euroa (10,8 %), josta TE-uudistuksen vaikutus on 49,7 milj. euroa. Ilman TE-uudistuksen menojen lisäystä toimintakate heikkenee 19,3 milj. euroa (3,0 %). Kehyksessä vuosikate on 89,3 milj. euroa ja tilikauden tulos 42,9 milj. euroa alijäämäinen. Talousarviokehyksessä on pidättäydytty menojen lisäyksistä. Talousarvion jatkovalmistelussa tavoitellaan tilikauden tuloksen parantamista.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle kohdistuu vuonna 2025 yhteensä seitsemän sitovaa toiminnan tavoitetta. Lautakunnan tavoitteina on kasvattaa kävijämääriä keskeisissä kulttuurikohteissa sekä parantaa Tampereen yleisarvosanaa tapahtumia ja kulttuuria tukevana ja edistävänä kaupunkina. Lisäksi pyritään lisäämään tamperelaisten liikkumista ja harrastamista, vähentämään yksinäisyyttä sekä parantamaan kokemusta oman asuinalueen vaikuttamismahdollisuuksista. Ehkäisevän päihdetyön osalta tavoitteena on nuorten päihteiden käytön vähentyminen. Työntekijäkokemuksen parantaminen on asetettu tavoitteeksi kaikille lautakunnille.

Vuoden 2025 talousarviokehyksessä on sitovaa lautakunnan toimintakate. Talousarviokehyksen ja siihen talousarvion laadintaohjeessa tehdyn tarkennuksen mukaisesti Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan toimintakatteen vuonna 2025 tulisi olla -119,1 miljoonaa euroa. Lautakunnan talousarviokehyksen nettomenojen kasvu on 3,0 miljoonaa euroa (+2,6 %) kuluvan vuoden muutettuun talousarvioon verrattuna. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan ja Kasvatus- ja opetuslautakunnan välinen jako voi täsmentyä kehyspäätöksestä talousarviovalmistelun edetessä, koska sivistyspalvelujen yhteisten palvelujen kohdentumista tarkennetaan lautakuntien talousarvioesityksiin.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vuoden 2025 talousarviovalmistelussa on huomioitu kunta-alan vuoden 2024 palkankorotusten palkkaperintö sekä uusien ja peruskorjattujen tilojen vuokrakustannukset. Lisäksi vuoden 2025 arvioituihin palkankorotuksiin on varauduttu kaupungin yhteisissä erissä. Sen sijaan muihin esitettyihin palvelutarpeisiin ei ole talousarviokehyksessä voitu varautua. Kaupunginhallituksen kehyspäätöksen mukaan palvelutarpeen kasvua on kehyksessä osoitetun rahoituksen lisäksi rahoitettava talousarviokehyksen sisäisin siirroin tai tuloja lisäämällä, mikä voi tarkoittaa muutoksia olemassa olevaan palvelutasoon.

Kulttuurin palveluryhmän talousarvioesityksessä keskitytään yksiköiden toiminnan perustyön turvaamiseen. Kulttuurin palveluryhmän talousarviovalmistelussa on tunnistettu palvelujen välttämättömiä muutos- ja kehittämistarpeita, joiden toteuttaminen ilman lisärahoitusta edellyttää muun muassa tapahtumien vähentämistä, aukioloaikojen lyhentämistä, asiakasmaksujen korottamista tai muun toiminnan vähentämistä. 

Liikunnan ja nuorison palveluryhmän talousarvioesityksessä on varauduttu Lielahden tekojääkentän toiminnan edellyttämiin henkilöstöresursseihin. Talousarviossa ei ole voitu varautua nuorisotilojen ohjausresurssien ja toisen asteen oppilasnuorisotyön lisäystarpeisiin. Uimahallimaksujen hinnoitteluperiaatteet ratkaistaan talousarvion hyväksymisen yhteydessä.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakuntaan kohdistuvissa sivistyspalvelujen yhteisö- ja kehittämispalveluissa on esitetty lisäystarpeet palveluliikenteen avustajiin ja Tesoman hyvinvointiallianssin yhteisiin kustannuksiin liittyen. Talousarvioesityksessä näihin lisäysesityksiin ei ole voitu varautua.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan talousarvioesitys on laadittu on laadittu 0,11 miljoonaa euroa kaupunginhallituksen kehyspäätöstä pienemmäksi, koska Sivistyspalvelujen palvelualueen yhteisten erien kohdentuminen on hieman tarkentunut Kasvatus- ja opetuslautakunnan sekä Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan välillä. Vastaavasti Kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioesitys on 0,11 miljoonaa euroa kehyspäätöstä suurempi. Talousarvioesityksen toimintatulot ovat 17,0 miljoonaa euroa, toimintamenot -136,0 miljoonaa euroa ja toimintakate -119,0 miljoonaa euroa. Nettomenojen kasvu on 2,9 miljoonaa euroa eli 2,5 % kuluvan vuoden muutettuun talousarvioon verrattuna. Kaupungin yhteisiin eriin tehty palkankorotusvaraus huomioiden nettomenojen kasvu on noin 3,0 %. Investointimenot ovat -12,9 miljoonaa euroa, josta teattereiden investointiavustusten osuus on -8,1 miljoonaa euroa.

Pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna. Talousarvion valmistelutilannetta ja talousarvioesitykseen tehtäviä muutoksia käsitellään kaupungin johtoryhmän talousarvioseminaarissa 17.9.2024. Muutokset huomioidaan pormestarin talousarvioesityksessä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vuoden 2025 talousarvioesitys hyväksytään ja Sivistyspalvelujen palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään siihen teknisiä muutoksia.

Samalla hyväksytään lautakunnan lausunnot talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuusto- ja kuntalaisaloitteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi hyväksyttiin toivomusponnet:

  1. Lautakunta toivoo, että vuoden 2025 talousarvioneuvotteluissa varaudutaan etsivän nuorisotyön AVI-rahoituksen vähenemiseen, jotta olemassa olevat etsivän nuorisotyön palvelut (kaupunki+järjestöt) voidaan säilyttää kuluvan vuoden tasolla.
     
  2. Lautakunta toivoo, että vuoden 2025 talousarvioneuvotteluissa varaudutaan Vuoreksen kirjaston avaamiseen vuonna 2025.
     
  3. Lautakunta toivoo, että vuoden 2025 talousarvioneuvotteluissa varaudutaan tekemään pysyvä järjestely vuoden 2024 lippu-uudistuksesta. Mahdollinen budjettivaikutus selviää syyskuun asiakasmaksujen toteuman selvittyä.

Kokouskäsittely

Nuorisovaltuuston edustaja Yasmeen Shaath liittyi kokoukseen asian käsittelyn aikana. Ylöjärven edustaja Karita Jäppinen poistui kokouksesta päätöksenteon jälkeen yhteistoiminta-alueen asioiden tultua käsitellyiksi.

Lautakunta päätti hyväksyä yksimielisesti seuraavat toivomusponnet:

  1. Lautakunta toivoo, että vuoden 2025 talousarvioneuvotteluissa varaudutaan etsivän nuorisotyön AVI-rahoituksen vähenemiseen, jotta olemassa olevat etsivän nuorisotyön palvelut (kaupunki+järjestöt) voidaan säilyttää kuluvan vuoden tasolla.
     
  2. Lautakunta toivoo, että vuoden 2025 talousarvioneuvotteluissa varaudutaan Vuoreksen kirjaston avaamiseen vuonna 2025.
     
  3. Lautakunta toivoo, että vuoden 2025 talousarvioneuvotteluissa varaudutaan tekemään pysyvä järjestely vuoden 2024 lippu-uudistuksesta. Mahdollinen budjettivaikutus selviää syyskuun asiakasmaksujen toteuman selvittyä.


Ulla-Leena Alppi teki seuraavan toivomusponsiehdotuksen:

Lautakunta toivoo, että erilaisten kulttuuritoimijoiden riittävät toimintaedellytykset turvataan vuoden 2025 budjetissa valtion kohdistaessa niiden toimintaedellytyksiin tuntuvia heikennyksiä.

Muutosehdotus raukesi kannattamattomana.

Tiedoksi

Lauri Savisaari, Sampo Terho, Jukka Etu-Seppälä, Jaana Hartman, Päivi Lehtinen, Jaakko Laurila, Mikko Koskela, Vesa-Matti Kangas, Heidi Ilvonen, taloussuunnittelu@tampere.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)