§ 8 Pikkubussin / matkailuauton pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:5140/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

28.11.2024

Päätöksen tekijä

Osaamisalajohtaja, rakennettu ympäristö ja kiinteistöala, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäällikkö Pentti Naukkarinen, puh. 050 3699266, etunimi.sukunimi@tampere.fi, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Osaamisalajohtaja Matti-Pekka Tuomilehto puh. 050 3010483, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopiston (Tredun) rakennusalan käyttöön on tarve hankkia pikkubussi/matkailuauto. Ajoneuvoa tarvitaan työkohteen opiskelijakuljetuksiin ja sosiaalitilojen siirtokuljetuksiin.

Tredu pyysi tarjouksia rakennusalan käyttöön tulevasta rekisteröidystä ja katsastetusta pikkubussista/matkailuautosta tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. 

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 6.11.2024 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Kamux Suomi Oy (Y-tunnus 1578666-7), SAKA Finland Oy (Y-tunnus 3205932-2) ja Pörhön Autoliike Oy (Y-tunnus 2046933-2).

Määräaikaan 15.11.2024 klo 12 mennessä tarjouksen jätti Kamux Suomi Oy (Y-tunnus 1578666-7). Tarjottu ajoneuvo ei kuitenkaan vastannut kaikilta osin tarjouspyynnössä ilmoitettuja hankinnan kohteen ehdottomia vaatimuksia. Kamux Suomi Oy:ltä saatiin tarjous myös toisesta ajoneuvosta, jonka todettiin täyttävän riittävässä määrin hankinnan kohteelle asetetut vaatimukset, jolloin hankinnan uudelleen kilpailuttamista ei arvioitu tarkoituksenmukaiseksi.

Tarjoaja täyttää tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjouspyynnössä ilmoitettu valintaperuste oli kokonaistaloudellinen edullisuus, perusteena paras hinta-laatusuhde seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 40 % ja Laatu, painoarvo 60 %. Laadun osalta arvioidaan: ajoneuvon tekniset ja toiminnalliset ominaisuudet, ajoneuvon tekninen kunto, ikä ja kilometrimäärä, koeajo- ja käyttövertailu soveltuvuudesta käyttötarkoitukseen, mahdolliset lisävarusteet, takuu sekä huollon ja varaosien saatavuus.

Kamux Suomi Oy:n tarjous tarkastettiin vertailuperusteiden osalta ja todettiin hinnaltaan ja laadultaan hyväksyttäväksi. Edellä mainitun perusteella esitetään, että hankitaan tarjouksen mukainen ajoneuvo Ford Transit 350 2,0 TDCi 170 hv L3H2, vm 2017, rekisteritunnus XOH-512, sisältäen ominaisuudet ja varusteet tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti. Ajoneuvon toimitusaika on vuoden 2024 loppuun mennessä.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 37 900 euroa (alv 0%).

Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134706 ja prr-osa IO1340_24_01_01_08.​​​​

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijoina toimivat koulutuspäällikkö Pentti Naukkarinen, lehtori Antti Alapispa ja lehtori Timo Kallio. 

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 19.9.2024 § 83. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 23.9.2024 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun rakennusalan käyttöön hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana Kamux Suomi Oy:ltä (Y-tunnus 1578666-7) ajoneuvo Ford Transit 350 2,0 TDCi 170 hv L3H2, vm 2017, rekisteritunnus XOH-512.

Hankinnan kokonaiskustannukset 37 900 euroa (alv 0%) kohdennetaan v. 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134706 ja prr-osa IO1340_24_01_01_08.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Osaamisalajohtaja Matti-Pekka Tuomilehto

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.