Perustelut
Jouni Ovaska ja 25 muuta valtuutettua ovat valtuustoaloitteessaan 19.8.2024 esittäneet, että Niemenrannan alueella tulee lisätä kadunvarsipysäköintiä. Perusteluksi aloitteen tekijät esittävät sen, että uusien rakennusten valmistuessa vähenevät alueen pysäköintipaikat. Tämän myötä mm. vierailijoiden ja kotihoidon pysäköinti vaikeutuu alueella.
Valtuustoaloitteen tekijöiden mukaan Niemenrannan katujen suunnittelu on tehty huonosti kivien asettelun, puiden ja valaistuksen osalta. Alueen katusuunnitelmat on tehty ja hyväksytty yhdyskuntalautakunnassa alueelle laadittu asemakaava huomioiden. Hyvin usein rakennusten tonttiliittymien paikat kuitenkin muuttuvat rakennuslupavaiheessa asemakaavan viitesuunnitelmiin nähden, mikä luo haasteita katujen toteuttamiseen katusuunnitelman mukaisiksi. Katusuunnitelmiin voidaan tehdä pieniä tarkistuksia rakennusvaiheessa huomioiden muuttuneet tilanteet, mutta isommat muutokset vaatisivat katusuunnitelman uudelleenhyväksynnän.
Niemenrantaan jo valmiiksi rakennetuilla kaduilla on pyritty maksimoimaan autopaikkojen määrä ottaen huomioon kadun muut tarpeet, erityisesti tonttiliittymät ja katupuiden riittävä määrä. Toteutetut ratkaisut eivät ole millään tavalla poikkeuksellisia Tampereella, vaan puiden, valaistuksen ja pysäköinnin rytmittely vastaa kaupungissa käytössä olevia käytäntöjä. Pysäköinnin osalta kuitenkin eriväristen kivetysten käyttäminen osoittamaan sallitun ja kielletyn pysäköinnin rajaa on ollut ongelmallista, ja tämä myös hieman vähentää pysäköinnin määrää, jos erivärisiin kiviin puututaan pysäköinninvalvonnalla. Valvontakäytäntöjä tarkistetaan, ja tarvittaessa muutetaan myös kaduille toteutettua liikenteenohjausta helpommin havaittavaksi ja sallivammaksi.
Uusien rakentuvien asuinalueiden pysäköinti on suunniteltu tapahtuvan lähtökohtaisesti tonteilla. Tonteille toteutetaan pysäköintipaikkoja kaupungin päätöksenteossa hyväksytyn pysäköintinormin mukaisesti. Kadunvarsipysäköinti uusilla alueilla on tarkoitettu pääasiassa lyhytaikaiseen pysäköintiin, mm. vieraiden ja kotihoidon tarpeisiin. Myös muilla Tampereen uudemmilla asuinalueilla on havaittu, että nykyisten tonteille toteutettavien pysäköintipaikkojen määrä ei monin paikoin ole ollut riittävä asukkaiden tarpeisiin etenkin rakentamisen ollessa alueella osin kesken, jolloin alueella on tarvetta myös rakennuksilla työskentelevien pysäköinnille. Ajan kuluessa ja katujen valmistuessa pysäköinti kuitenkin yleensä vakiintuu, ja ongelmien on todettu vähentyvän. Joillain alueilla kuitenkin pysäköinti selkeästi siirtyy ympäröiville alueille, joissa vapaata pysäköintiä löytyy hyväksyttävän kävelymatkan päästä.
Niemenrannan alueelle käynnistyy tammikuussa 2025 raitiotieliikenne. Raitiotie tuo alueelle erittäin hyvän palvelutason joukkoliikenteen, millä toivotaan olevan vaikutusta henkilöautojen tarpeeseen alueella. Muutos ei kuitenkaan välttämättä tule tapahtumaan nopeasti, vaan vaatii aikaa. Aikaisempien raitiotielinjojen varsilta on kuitenkin jo saatu kokemuksia siitä, että yksityisautojen määrä vähenee raitiotieliikenteen myötä. Vaikutusta Niemenrannassa ei vielä voida kuitenkaan varmuudella tietää. Raitiotien rakentaminen vei myös autopaikkoja mm. Federleynkadulta ja Kehyskadulta merkittävästi, koska sekaliikennekatujen reunoille toteutetun pysäköinnin on todettu ajoittain estävän raitiovaunun kulun, mistä syystä vastaavaa ratkaisua ei haluttu Niemenrantaan toteuttaa.
Vielä valmiiksi rakentamattomilla kaduilla voidaan tehdä vielä tarkistuksia kadun ratkaisuihin siten, että pysäköinnin hahmottaminen helpottuu. Isossa kuvassa alueen pysäköintipaikkojen määrää ei kuitenkaan voida enää merkittävästi lisätä menettämättä esim. katupuiden tuomaa vehreyttä ja varjoisuutta kaduilla. Lisäksi ainakin Suvialankaarella on seurattava, tuleeko pysäköinnin määrää rajata tulevaisuudessa, koska kadulla pysäköinti on toteutettu ajoradan reunaan, mikä on haastavaa esim. kohtaamistilanteissa kadun kapeudesta johtuen.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Esitetään kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuuston päätettäväksi:
Jouni Ovaskan ym. valtuustoaloite ja siihen annettu vastaus merkitään tiedoksi.
Aloite ei tässä vaiheessa anna aihetta muihin toimenpiteisiin.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.